Ceigrup Torrent, 50 anys d'immobiliària amb el creixement de la Costa Brava

Ceigrup Torrent ha estat testimoni i protagonista del creixement de la Costa Brava des dels anys 70

Esther Torrent i Lluís Torrent, de Ceigrup Torrent | Cedida Esther Torrent i Lluís Torrent, de Ceigrup Torrent | Cedida

Lluís Torrent va fundar Torrent API en un pis de l'Estartit amb la voluntat d'accedir al món immobiliari en una regió que estava en plena expansió turística. Cinquanta anys després, com a Ceigrup Torrent, és una de les referències del sector a la Costa Brava, compta amb quatre oficines i amb més d'un centenar d'operacions de compravenda l'any. Ha estat un testimoni i protagonista d'excepció de l'evolució d'aquest territori.

Esther Torrent: "Sempre explica l'anècdota que la primera casa la va vendre a les 12 de la nit, no hi havia horaris, es treballava moltes hores"

"El meu pare era mestre, però sempre havia tingut moltes inquietuds. El meu avi era agent immobiliari i el va engrescar a fer-se'n, deia que podia ser una molt bona opció en els inicis del boom del turisme a la Costa Brava", explica Esther Torrent, actual directora general del grup. El seu primer projecte va ser la urbanització Torre Gran de l'Estartit i la primera venda va ser un ciutadà holandès.

"Sempre explica l'anècdota que la primera casa la va vendre a les 12 de la nit, no hi havia horaris, es treballava moltes hores. Eren els inicis del turisme i era molt maco. Jo era molt petita, però ho recordo de manera romàntica, hi havia llocs molt macos que potser ara ja no existeixen", relata Torrent. En aquells anys ja hi havia presència de turisme anglès, alemany i francès, tot i que abans ja havien arribat els ciutadans de Barcelona.

Sol, festa i Costa Brava

"La gent de Barcelona van ser els primers turistes, abans de crear-se la nostra empresa. No hi havia hotels ni apartaments i s'allotjaven en cases de pescadors, que els hi llogaven o deixaven", rememora la directora general. El gran boom del turisme estranger va arribar a partir dels 70 i 80, quan grans turoperadors anglesos portaven molts clients. Buscaven la platja, el sol i la festa.

El creixement de Torrent

"El gran desenvolupament de la nostra empresa va ser gràcies a la venda de segones residències", explica Esther Torrent, assenyalant a l'arribada de clients d'altres països europeus. Aquest és el perfil que van atendre en aquells primers anys: "Hi havia un client estranger amb un potencial econòmic molt gran pel que era el cost de la vida espanyol. També hi havia molt inversor".

Per tal d'atreure aquests ciutadans, l'empresa es va moure per fires internacionals a Holanda o Emirats Àrabs, on es venien cases sobre plànols a inversors que ni tan sols visitaven l'habitatge. Era el boom internacional de la Costa Brava, que tenia un gran poder d'atracció. Amb el pas dels anys, els clients francesos s'han mantingut com els més fidels, mentre que altres del nord d'Europa han anat desapareixent més.

L'evolució del negoci

Cap als anys 90, la venda de segones residències es va estabilitzar i des de l'empresa van buscar noves línies de negoci. "Ens vam dotar d'una sèrie de serveis al voltant de la venda, com el lloguer turístic, l'administració privada d'habitatges o el servei de comunitats", explica la directora general.

També en aquells anys, amb la voluntat de créixer per tot el territori de la Costa Brava, el Lluís Torrent i altres dos agents immobiliaris de la zona van fundar Ceigrup Torrent per fer un pas més enllà. "Érem molt coneguts a Torroella o a l'Estartit, però fora d'aquestes poblacions no es coneixia. Vam veure la necessitat de crear una marca paraigües, amb una mateixa filosofia i manera de treballar", resumeix.

La Costa Brava, un paradís a preservar?

En els últims anys la polèmica sobre el creixement de la Costa Brava ha guanyat protagonisme i són diverses les promocions que s'han posat sota la lupa pel seu impacte en l'entorn natural. Des de Torrent van ser testimonis del primer gran creixement del territori, el qual van acompanyar.

Esther Torrent: "Ens posicionem totalment en la línia de no créixer més, sinó mantenir i treballar en la qualitat"

Tot i això, ara es mostren contundents: "Hem de ser capaços i molt conscients de preservar el que ens queda de Costa Brava. En aquelles èpoques es van fer coses ben fetes i, altres, que vistes avui, no tant. Però hi són". Esther Torrent emfatitza que "la Costa Brava no pot créixer més. Hem de mantenir i donar la màxima qualitat del que ja tenim, apostant per un client de segona residència de màxima qualitat.

"Ens posicionem totalment en la línia de no créixer més, sinó mantenir i treballar en la qualitat", sentencia Torrent, que relata com viu algunes de les macroconstruccions: "Ho visc amb preocupació. Com a persona d'aquí, que m'estimo el territori, em fa malveure certes aberracions que es poden fer. No tot val en nom del totxo i els diners".

La competència del sector immobiliari

Un dels motius de la creació del nou Ceigrup Torrent va ser l'aposta pels primers programes informàtics que permetien veure fotos de la casa abans de les visites: "Sempre hem estat molt atents a la tecnologia".

En els últims anys, han proliferat i han guanyat importància els portals immobiliaris. "Treballem amb alguns portals, altres ens fan la competència directa. Però hem de tenir en compte que la compravenda immobiliària no és només penjar quatre fotos en un portal i fer una visita", explica Torrent, que sentencia: "El futur i el present impliquen combinar la tecnologia amb aquest tracte personal i humà".

La supervivència davant les crisis

El sector immobiliari va ser un dels més afectats per la crisi de 2008, en la qual moltes empreses s'hi van quedar. Amb els seus cinquanta anys, Ceigrup Torrent té clars alguns secrets: "La clau és estar sempre molt atents, intentar sempre anar un pas per endavant, veure com es mou el sector i, en èpoques que van molt bé, tenir sempre un roc a la faixa i no ser molt arriscat".

La Covid també va suposar una aturada important, però la situació ja s'ha normalitzat: "Estem en una època de bonança, les vendes es fan molt ràpidament". Però la pandèmia va fer capgirar les prioritats d'alguns ciutadans, que han mirat més cap a espais oberts i naturals. També va rebrotar el turisme interior: "El client nacional ha redescobert el territori".

Són algunes de les reflexions de Ceigrup Torrent, que ha estat cinquanta anys vivint en primera línia el creixement i transformació de la Costa Brava. El nou repte, apunten, és preservar el seu encant natural.

Avui et destaquem
El més llegit