Els casos amb més èxit del 2021

El tèxtil i l’alimentació han protagonitzat els casos d’èxit més llegits de l’any, però el ‘top 10’ també conté bars, telefonia i... productes de jardí

Àngel Jubete, director de Productos Flower |Cedida Àngel Jubete, director de Productos Flower |Cedida

En un any marcat per la vacunació de la població catalana contra la covid-19  i la recuperació de l'economia, la secció Cas d'èxit ha sigut una de les més vistes del nostre portal. Tèxtil, moda, alimentació, jardí i telefonia, entre els temes del 2021. Sense oblidar una visita per Mataró, Barcelona, Manresa, la Garrotxa, Sabadell, Tàrrega i l’Ametlla de Mar, entre d’altres. Aquests són els 10 casos d’èxit més llegits de l’any:

 

1. La tèxtil catalana que ha sobreviscut a Inditex

El boom d'Inditex i la deslocalització de la producció a països asiàtics va acabar amb moltes històriques indústries tèxtils catalanes, que no es van saber adaptar al nou entorn. N'hi ha d'altres que s'han mantingut en peu i han trobat el seu mercat en un món globalitzat i molt més competitiu. És el cas de ZD, una companyia que encara produeix des de la mateixa fàbrica que va estrenar el 1920 al cor de Mataró.

Una empresa familiar dedicada a la roba interior que ha fet de la qualitat, la innovació i la producció local i artesana la seva bandera. Ho explica Bernat Bella, corresponsal del Vallès.

 

Una treballadora de ZD cus roba interior, en una imatge d'arxiu | Cedida

Una treballadora de ZD cus roba interior, en una imatge d'arxiu | Cedida

 

2. Bar Marsella, 200 anys servint absenta

Clàssic refugi de les nits més canalles del Raval, el Bar Marsella és, entre altres èxits, el bar més antic de Barcelona. Els seus 200 anys d'història s'adhereixen a les parets gastades i als sostres descrostats. El ressò de les riallades encara es cola entre les ampolles de les vitrines que destil·len decadència i història. "Prohibido estacionarse en las mesas" es llegeix en un dels cartells interiors, un advertiment de l'època franquista per prevenir reunions clandestines. El sòl és hidràulic, una nota de color entre la solera d'una fusta i una pols en suspensió que pot haver viatjat des del segle XIX. 

Els nostres lectors no s’han perdut la crònica de la sempre interessant Lourdes Lopez i els tiquet restaurant.

3. Oliva Torras, d'un petit taller de Manresa a tot el món

Va ser el 1945 quan dos joves emprenedors, Jaume Victori i Lluís Oliva, van fundar un petit taller de reparació i manteniment de maquinària en un local cèntric de Manresa. Van ser els inicis d'Oliva Torras, convertit avui en un grup industrial líder especialitzat en el sector del metall, amb la innovació com a bandera i altament internacionalitzat.

Oliva Torras va néixer com un petit taller de reparació de maquinària el 1945 a Manresa i, 75 anys després, factura 55 milions d'euros i té projectes arreu del món.

 

La planta d'Oliva Torras a Manresa | Cedida

La planta d'Oliva Torras a Manresa | Cedida

 

4. Noel, l’empresa que és un “petit poble” de la Garrotxa

“Definitivament, Noel Alimentaria és com si fos un poble de la Garrotxa: tenim 2.000 treballadors a la companyia en una comarca de tan sols 55.000 habitants”, destaca Joan Boix, director general de l'empresa d’alimentació. Noel suposa aproximadament el 16% del PIB de la zona i va tancar l’inoblidable -per molts factors- 2020 amb una facturació de 368 milions d’euros i una exportació del 60%. Casos similars els podem trobar a la comarca d’Osona amb Casa Tarradellas o del grup bonÀrea a la comarca de la Segarra. Descobreix els entrellats de la companyia que domina la Garrotxa de la mà de Gemma Fontseca.

5. Misako, les bosses catalanes que triomfen a l'Estat

Que hi ha darrere l'èxit d'una empresa? En moltes ocasions aquesta pregunta porta a grans respostes, molt ben pensades i amb ganes de filosofar. Tot i això, l'èxit de cada empresa és diferent de l'anterior, és a dir, no totes les empreses tenen el mateix nivell d'èxit o, d'altra banda, no totes les empreses busquen la mateixa classe d'èxit. "Per a nosaltres la clau de l'èxit és encertar en escollir un producte que atreu els clients", explica Cristian Garcia, director adjunt de Misako. I és que la coneguda marca de complements catalana -nascuda a Barcelona- fa més de dues dècades que és dins del mercat i no té gens de pressa per sortir-ne. La periodista Júlia Catarineu n’explica els detalls.

 

Eulàlia Torres, directora general de Misako i Cristian Garcia, director adjunt | Cedida

Eulàlia Torres, directora general de Misako i Cristian Garcia, director adjunt | Cedida

 

6. Flower, els productes de jardí fets a Catalunya que triomfen al món

Productos Flower és una multinacional del sector del jardí amb el centre de producció a Tàrrega que fabrica i exporta els seus productes a més d'una vintenta de països. Amb una facturació de 18 milions d'euros, els seus adobs, substrats, antimosquits o llavors es poden trobar a les estanteries de gàrdens de mig món. La innovació és un dels pilars d'aquesta marca, que té més de seixanta anys d'història, però que Ángel Jubete va reformular i revolucionar als 90. Benvinguts a Tàrrega, pel periodista Bernat Bella.

7. Parlem, l'operadora catalana que vol plantar cara als gegants espanyols

"Qui no s'arrisca, no pisca". Amb aquesta premissa Ernest Pérez-Mas va fundar Parlem amb l'objectiu de convertir-la en la primera gran operadora de telecomunicacions 100% catalana. Va entrar en funcionament el 2014 i avui en dia gestiona més de 30.000 connexions d'internet i 60.000 telefòniques. El Financial Times l'ha situat entre les 200 companyies europees que més creix, sent la primera estatal dins del sector de les telecomunicacions. El seu objectiu ara és anar aglutinant moltes petites operadores catalanes per poder acabar competint amb les grans companyies estatals.

 

Ernest Pérez-Mas, fundador i CEO de Parlem |Cedida

Ernest Pérez-Mas, fundador i CEO de Parlem | Cedida

8. Grau, la tèxtil catalana amb més de 150 anys que va vestir els Obama

Grau SA va néixer el 1868 a Sabadell i s'ha convertit en un dels referents del sector del tèxtil a Catalunya. Durant els seus més de 150 anys d'història, la companyia ha superat moments molt difícils, com la Guerra Civil o les riuades al Vallès de 1962. Però sempre ha tirat endavant i entre els seus clients fa dècades que hi figuren marques d'Inditex o Mango. I un dels moments culminants va ser quan, en la presa de possessió de Barack Obama com a president, la seva dona i les seves filles portaven abrics acabats a Grau SA. Els acabats i els tints són la seva especialitat.

9.  Pit i Collons i Els Ximplets: la nova moda que parla en català

Si tu em dius "calçots", jo et dic "romesco". O dit d'una altra manera: si tu em dius "moda", jo et dic "en català". La llengua catalana ha pujat a la passarel·la i s'ha convertit en la protagonista de samarretes, dessuadores, mascaretes i un llarg etcètera tèxtil. Ho ha fet de la mà de marques com Pit i Collons i Els Ximplets, empreses joves que han vist en la cultura i la llengua catalanes una veta de mercat per explotar. Ambdues empreses tenen personalitats molt diferenciades, però comparteixen molt més que la llengua: una trajectòria curta, la disrupció d'una pandèmia mundial, una forta aposta digital i un compromís amb la sostenibilitat i la proximitat. Ho explica Elena Busquets, periodista de VIA Empresa.

 

Samarreta de Pit i Collons amb la Ratafia com a protagonista | Cedida

Samarreta de Pit i Collons amb la Ratafia com a protagonista | Cedida

 

10. Balfegó, la tonyina catalana que enamora els millors xefs japonesos

Balfegó s'ha convertit en una de les marques de tonyina vermella més reconegudes a escala mundial. Alguns dels millors restaurants del món tenen entre els seus plats exemplars capturats per l'empresa de l'Ametlla de Mar. Fins i tot al Japó, meca d'aquest producte, té fidels seguidors. "Hem complert el somni de portar la tonyina que pesquem als millors restaurants del món", celebra Pere Vicent Balfegó, que gestiona l'empresa conjuntament amb el seu cosí Manel. La qualitat del seu producte els ha situat a la cima gastronòmica.

Més informació
Els casos amb més èxit del 2020
Avui et destaquem
El més llegit