Classlife, el nou escalat de les escoles

L'edtech catalana ofereix una solució global per a centres educatius de tots nivells i projecta multiplicar el creixement en els pròxims exercicis

El CPO de Classlife, Eduardo Pineda, amb el CEO de l'empresa, Mario Espósito | Cedida El CPO de Classlife, Eduardo Pineda, amb el CEO de l'empresa, Mario Espósito | Cedida

Les noves tecnologies han reformulat la gestió de l'educació. La primera palanca que ve a la ment quan es pensa en el nou paradigma formatiu és, de fet, la pandèmia: la normalització de les classes telemàtiques, com en molts altres sectors, ha estat només l'acceleració d'un model que ja s'intuia com a dominant –o popular, com a mínim– abans de la crisi sanitària. L'evolució cap al digital, que entre totes les seves virtuts compta amb la capacitat de trencar fronteres, ha dibuixat, però, un segon camí a recórrer per a les empreses educatives: el del creixement. Abans, rememora el CPO de l'emergent edtech Classlife Eduard Pineda, "les escoles eren més locals, i no escalaven". La capacitat per establir presència en centenars de països del món des d'un sol centre, només amb un sistema d'streaming i un campus virtual de qualitat, també han obert la porta a l'èxit empresarial. "Ara es porta que les empreses educatives escalin", explica el directiu.

Quan una empresa escala, sigui quina sigui la seva vertical, és inevitable que les seves gestions es facin més complexes. Quan cal afegir capes i capes de documents, de burocràcia, de pagaments, entra en escena una nova arquitectura. La catalana Classlife, una edtech en procés de creixement, ofereix l'edifici sencer: "no només la part de campus virtual i relació amb els usuaris, també tota la part de back end, dels diferents equips de treball dels centres", concreta Pineda, que descriu la seva tasca com la d'un "CRM traslladat al món educatiu". Segons explica el CPO, l'oferta de l'empresa passa per qüestions com el pagament de factures, la gestió de beques i ajuts, l'assignació de rebuts o la gestió acadèmica. "Aportem una visió global; que fa que els centres mateixos tinguin una plataforma global", argumenta.

Pineda: "Volem que els centres educatius es pugin al vaixell de la tecnologia"

La clau d'un sistema de gestió empresarial per a empreses educatives rau, com sempre, en l'amplada del servei; però més encara en la fiabilitat. "El més important és no perdre dades, imagina't que es dona malament la matrícula a un alumne que ha pagat 10.000 euros", confirma Pineda, que subratlla en aquest sentit la complexa capacitat documental de la plataforma. Els centres que operen amb Classlife compten amb eines com l'assignació d'admissions o el pagament segur de matrícules, tot plegat amb una certa flexibilitat. Segons explica el CPO, el software és capaç d'incorporar serveis externs si el centre contractant ja els fa servir –posa l'exemple del programari de pagament com redsys.

"Volem que els centres educatius es puguin al vaixell de la tecnologia", expressa Pineda, que celebra que l'ecosistema acadèmic hagi sabut adaptar-se als entorns digitals després de la pandèmia. La transició cap a sistemes digitals de gestió tant de la branca empresarial com de la gestió escolar ha permès agilitzar tràmits i facilitar l'accés als programes des d'arreu. Classlife vol evitar "que els alumnes hagin d'esperar dies i dies per accedir a les plataformes o que no es cobrin les quotes". Amb tot, al centre de l'empresa hi ha l'acceleració de temps i la ubiqüitat de l'acadèmia combinat amb l'eficiència del programari de gestió empresarial.

Creixement i tecnologia

"És molt difícil que un centre educatiu amb història i un bon equip de treball no controli el que és un campus virtual", remarca Pineda. Talment com la transició cap al digital s'ha fonamentat en els darrers mesos, també ho ha fet una perspectiva empresarial que busca combinar la qualitat de l'ensenyament i la presència local amb propostes expansives i escalables, que arriben a qualsevol ordinador –i que en poden treure profit–. Construir al voltant de la formació en línia ha permès que "el 90% dels centres tinguin com a objectiu el creixement", quelcom que posa encara més valor en una bastida digital de gestió empresarial com Classlife.

"A Barcelona tenim l'edtech clúster, que fa anys que fa molta empenta cap a l'Estat i cap a Europa"

El camí més ràpid entre educació i creixement, segons el CPO, passa per les escoles de negocis. És a l'educació superior, especialment la dedicada a la gestió d'empreses, en què l'alumnat i el professorat són molt més internacionals, on la perspectiva empresarial és més present. L'educació universitària, fins i tot en l'entorn privat, encara està molt limitada per les regulacions educatives que hi operen; però nous formats com ThepowerMBA o models similars, "que creen contingut d'una forma més transgressora i amb qualitat", poden pensar-se al voltant de creixements exponencials que multipliquin el seu valor cada exercici.

L'ecosistema emergent al sector edtech, però, per la naturalesa del producte que es comercialitza, és molt menys cridaner que altres cosins tecnològics. "L'educació no registra creixements explosius" com la fintech o altres verticals, raona Pineda, però les seves previsions són molt més sòlides i sostingudes. "Difícilment pararà de créixer una empresa que es basa en el coneixement de les persones", i molt més en un entorn com Catalunya, un dels pols innovadors del sud d'Europa. El directiu celebra, de fet, un ecosistema barceloní que aporta valor a les empreses de la vertical. "A la ciutat tenim l'edtech clúster, que fa anys que fa molta empenta cap a l'Estat i cap a Europa", celebra el CPO.

Comunicar el producte

Si bé Pineda reconeix que sempre es pot millorar un producte digital –afegint-hi més serveis, o perfeccionant l'experiència dels que ja funcionen– "més que millores de producte el que Classlife busca és expansió". Actualment, la companyia opera a l'Estat, a alguns països de la Unió i a Amèrica Llatina; tot i que el 80% dels clients són espanyols, amb exemples com ITEP, Euncet o el Grup Mir. L'oficial de producte no amaga la reivindicació "d'un molt bon producte amb bones funcionalitats" que, opina, només necessita arribar a més oïdes. "Volem créixer a LatAm, a França i a la resta del continent; és més obrir mercats que producte".

Amb tot, compten ja amb més d'un centenar de centres, i prop d'una trentena de treballadors per una empresa que factura un milió d'euros l'any. Les projeccions de Pineda són optimistes. "La nostra idea és créixer un x2 o un x3 cada any", amb una contractació estable que els porti als 45 treballadors el 2024. Les institucions al voltant del sector rubriquen la seva activitat, amb partnerships amb Google Education i Amazon Webservices i una final del South Summit de 2022. El sostre, al seu entorn, és il·limitat. "El fet de viure a Europa i a Catalunya fa que les persones vulguin sempre millorar, créixer professionalment, aprendre; això no canviarà"; només ho farà la manera de concretar-ho.

Més informació
Catalunya inverteix un 7,2% més en educació el curs 2020/2021
La barcelonina Notebloc, millor startup europea d’educació
L'ICF promou l'educació financera entre els joves
Avui et destaquem
El més llegit