Com s'aconsegueix seduir Google

Entrevista a la vicepresidenta de Waze, Di-Ann Eisnor; l'aplicació mòbil que acaba d'adquirir el gegant tecnològic per uns 1.000 milions d'euros

El fundador de Waze mai s'hauria imaginat que l'aplicació mòbil que va crear al 2009 arribaria a tenir prop de 50 milions d'usuaris arreu del món i es convertiria en l'última adquisició per part de Google. La start-up d'Israel que permet als conductors saber com està el trànsit en temps real, compta amb una oficina a Palo Alto (Califòrnia), liderada per Di-Ann Eisnor, vicepresidenta de la companyia, a qui VIAempresa ha entrevistat durant la seva visita al BizBarcelona.

Només hi ha quatre companyies al món que tenen mapes propis i navegació GPS: Nokia, TomTom, Google i Waze. Quin és el vostre tret diferencial?

El valor més important de Waze és la comunitat d'usuaris que proporciona la millor informació per estalviar temps i diners al conductor. La resta de companyies no recullen aquesta informació en temps real, utilitzen un mètode obsolet en el que necessites un vehicle fent fotografies de totes les carreteres. Nosaltres, en canvi, generem la informació a través dels usuaris. És un model de col·laboració en el qual els propis conductors creen el contingut, des dels mapes fins a les incidències viaries.

Aquest és l'argument que ha portat a Google, Facebook i Apple a lluitar per l'adquisició d'una 'start-up'?
Crear mapes digitals és molt complicat i Waze és l'única companyia independent que ho fa. Google té milers de persones fent el que nosaltres fem amb 110 treballadors. A més a més, avui en dia, la indústria dels mapes digitals té molt valor: és el mateix protagonisme que té la cerca per Internet. D'altra banda, les idees són importants però l'equip i la seva capacitat d'execució són més valuosos i, en aquest sentit, Waze ha demostrat que ho pot aconseguir.

Com es gestiona aquesta rumorologia?
És bastant fàcil ignorar tot aquest soroll si no fas comentaris al respecte. Quan ets una start-up instal·lada a Silicon Valley ja estàs acostumada a treballar amb aquestes grans companyies, formes part del seu ecosistema. Nosaltres hem intentat no perdre el focus. De fet, part de l'èxit de Waze és que la idea original ha canviat molt poc des que vam començar fins avui: els conductors són la nostra prioritat.

Aquesta situació la poden viure altres companyies només pel fet d'estar a Silicon Valley?
Si vius en aquest ecosistema, sí. Si només hi vas de visita, no. Col·laborar entre les empreses forma part de la filosofia de la zona. També et passa que entrés en un cafè i la persona amb qui voldries tenir una reunió està asseguda en una de les taules i et pot dedicar cinc minuts. La compra per part de grans companyies passa constantment.

Quin és l'estereotip dels catalans emprenedors?
Actuen a petita escala, s'ha de pensar en gran i saber respondre quan et pregunten quin és el teu negoci global. Els potencials inversors no volen escoltar les complicacions, volen saber la teva visió. Des del punt de vista català, de vegades, això suposa enganyar, però des del punt de vista americà això vol dir estructurar un discurs inspirador. La història és la mateixa però ho has d'explicar d'una manera que denoti confiança i seguretat.

El vostre equip està dividit entre Califòrnia i Israel. És un model d'èxit aplicable a Catalunya?
I tant. Nosaltres tenim la part directiva, de negocis, màrqueting i estratègia a Palo Alto, però tots els enginyers continuen a Ra'anan. Amb Waze he descobert que és molt important deixar créixer la gent en el seu ambient i, en paral·lel, mantenir l'equip unit. Jo viatjo durant 24 hores cada dos mesos.

Aquest cas es podria reproduir perfectament a Barcelona, on també hi ha molt talent, creativitat i imaginació. L'única cosa que Barcelona necessita és pensar en gran i assumir riscos. Els catalans han de veure Silicon Valley com una font de recursos per completar algunes mancances com ara la cultura del capital risc. Ens han de veure com els seus companys, no com un lloc inaccessible.
Avui et destaquem
El més llegit