Copèrnic, però al segle XXI

Xavi Creus i Sergio Pulido dirigeixen una plataforma amb la qual es proposen canviar la forma de gestionar els processos empresarials i d'enginyeria

Xavi Creus i Sergio Pulido dirigeixen una plataforma, Copernic, amb la qual es proposen canviar la forma de gestionar els processos empresarials i d'enginyeria Xavi Creus i Sergio Pulido dirigeixen una plataforma, Copernic, amb la qual es proposen canviar la forma de gestionar els processos empresarials i d'enginyeria

Quan el Xavi Creus acabava la seva jornada a Jaguar Land Rover, a Anglaterra, tornava cap a casa, sopava i començava la seva altra jornada laboral: la de desenvolupar Copernic. Ara, quan han passat dos anys des que el català tingués la idea que –tenint en compte la projecció que té– vertebrarà la seva vida, Copernic ja no és una ocupació complementària que es dugui a terme entre nits i matinades, sinó que és una empresa que ja factura 50.000 euros l’any.

Més info: Seat desenvoluparà una plataforma pels cotxes elèctrics de Volkswagen

Abans d’arribar a Anglaterra, Creus, que és enginyer industrial, va treballar a l’empresa Audi, a Viena, i a Volkswagen, Alemanya. Li pregunto, innocent de mi, que per què va decidir deixar aquests lloc de feina tan prestigiosos per embarcar-se en una carrera de fons i sacrificada com és la de crear una empresa.

– Sempre m’havia dedicat a l’automoció i a tot arreu trobava els mateixos problemes. M’adonava que allà on anava hi havia un munt de capital humà que no s’aprofitava.

– Quins problemes?

– Mira, abans tots teníem cartera, claus, targetes de crèdit, calculadores, etc. Ara tot això ho tenim al mòbil i funciona a la perfecció. L'iPhone va aconseguir ficar-ho tot en un mateix dispositiu.

De la mateixa forma que iPhone va unir un munt de funcions en un dispositiu, nosaltres volem fer-ho amb el món de les eines d'empresa i enginyeria

– No sé si et segueixo.

– En el món de l’empresa i l’enginyeria està passant el mateix. Abans hi havia un munt de softwares que servien per realitzar moltes funcions. El que volem fer nosaltres és posar totes aquestes funcions en una mateixa plataforma.

I ja ho han fet. La plataforma es diu Copernic i, de fet, el nom no és una casualitat. Creus explica que hi ha dos motius pels quals la plataforma va acabar lluint el nom de l’astrònom polonès: el primer té a veure amb la voluntat de la startup de canviar la tradicional manera de fer i pensar, per tal de proposar noves solucions; el segon, amb la de construir un paral·lelisme entre la lluita que va centrar la vida de l'astrònom quan va afirmar que la terra gira al voltant del sol i el caràcter de la seva plataforma, una eina que han posat a girar al voltant dels clients i els productes, no a l’inrevés.

Com l'astrònom polonès Copèrnic, Xavi Creus i Sergio Pulido busquen canviar la tradicional manera de fer i d'utilitzar les eines informàtiques i de gestió d'empreses

En poques paraules i resumint: Copernic és una plataforma web col·laborativa modular i intel·ligent des de la qual es pot administrar, dissenyar, desenvolupar i provar qualsevol projecte d’enginyeria o empresarial. Des d’un lloc web, fins a una cadira, un cotxe, un coet. Qualsevol cosa que a un empresari o emprenedor se li passi pel cap es pot gestionar des de Copernic. I el que, des del punt de vista dels seus creadors, és més interessant és que tots els processos es poden realitzar sense sortir del lloc web.

Una part de solucions en enginyeria

Com ja han llegit, Xavi Creus no està sol. L'acompanya qui va ser el seu company de classe quan van estudiar enginyeria industrial. Mentre Creus voltava per Europa i desenvolupava Copernic, Sergio Pulido va quedar-se a Barcelona. Paral·lelament, va començar a idear una altra plataforma que atorgava solucions d’enginyeria a les empreses. Ambdós mantenien el contacte i s’informaven dels seus avenços. Després de moltes converses, tots dos van coincidir que seria molt interessant unir les idees.

Com Copernic ja estava molt avançada, el moviment que van creure més pràctic va ser el d’incorporar-hi la part d’enginyeria.

Futur a mig camí entre Barcelona i Colòmbia?

Actualment, l’equip de Copernic el formen sis persones més a banda de Xavi Creus, el CEO, i Sergio Pulido, el CTO. Quan pregunto pel futur, Creus assenyala tres camins:

– Estem treballant en un mòdul perquè les empreses incorporin una eina per tal que els seus treballadors puguin fitxar còmodament.

En aquest punt, para un moment i m’explica que la plataforma es gestiona a través de mòduls, és a dir, que cada usuari incorpora al seu compte els mòduls –o eines– que pot necessitar. D’aquesta forma, el seu espai de treball és d’allò més personalitzat. També apunta que es pot adquirir Copernic tant com a usuari individual, com comprar la plataforma des d’una empresa.

L'espai personal de Copernic es gestiona a través de mòduls que es poden crear i eliminar segons les necessitats del client

– També busquem una mica de finançament extern o algun bussines angel. Tenim projectes ambiciosos i si volem contractar més gent, necessitem més capacitat econòmica. Per acabar, ens plantegem obrir una oficina a Colòmbia o Mèxic, ja que allà tenim alguns clients molt importants.

Després de parlar amb el Xavi Creus, me n’adono que no té cap sentit la pregunta que plantejava al principi. Recorden? “Per què vas deixar aquells llocs de feina per embarcar-te en la creació d’una startup?”. El Xavi va trobar una necessitat i va sentir-se pràcticament amb el deure de fer evolucionar el món de la gestió de les empreses. Ara, la plataforma ja compta amb 1000 usuaris i està acabant la seva estància en la preincubadora del Barcelona Activa. En el futur més pròxim, el Xavi i el Sergio hauran de decidir per quin camí porten la seva companyia, però sempre fidels i estrictes en la seva idea d'innovació i evolució. Com Copèrnic, però al segle XXI i, clar, sense tant de risc.

Més informació
Neix Smart Mobility, la plataforma de mobilitat intel·ligent i sostenible
ARCh MAX: enginyeria al servei del mitjó
Glovo nomena vicepresident d'enginyeria a un antic directiu d’Uber
Avui et destaquem
El més llegit