El Corredor, porta d'Europa

Barcelona reuneix aquest dimarts empresaris i responsables polítics per reflexionar sobre una infraestructura que el continent europeu també reclama com a pròpia

El Corredor Mediterrani és un dels temes més reclamats a escala d'infraestructures El Corredor Mediterrani és un dels temes més reclamats a escala d'infraestructures

Que el Corredor Mediterrani és una reivindicació europea ja no ho dubta ningú. Aquest dimarts se celebra a Barcelona la Va trobada Corredor Ferroviari en què la infraestructura és el tema central i la primera ponència està dedicada a la importància que el Corredor té per al Vell Continent. Participen empreses ferroviàries privades, institucions com la Generalitat de Catalunya o la Valenciana, els ports de Barcelona i Tarragona, amb Sixte Cambra i Josep Andreu com a ponents, i empresaris com el valencià Vicente Boluda, alhora navilier i president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE).

Els mercats internacionals són l'objectiu, de fet. El Corredor és la porta d'Europa en un temps globalitzat. En context, la Xina està treballant en la nova Ruta de la Seda per consolidar les relacions comercials Àsia-Europa -com s'ha vist aquests dies en la celebració de la Fira de Transport i Logística de Xangai, la Transport Logistic China, en què ha participat, entre altres, el port de Barcelona- i l'Àfrica és un exòtic mercat per explotar per a les indústries mundials. La connectivitat ferroviària és un tren que ningú vol perdre's.

De fet, el Port de Barcelona s'ha adherit al clúster ferroviari Railgrup. Com recull l'ACN, el seu president Sixte Cambra destaca que el ferrocarril sempre ha estat al centre de l'estratègia de creixement del Port els últims 20 anys, i opina que aquest acord ajudarà a "fer més competitiu i eficient el transport de mercaderies en tren". Com consta al seu pla estratègic, la infraestructura portuària vol que el 2020 el tren supose el mitjà de transport per al 20% de les mercaderies que entren i ixen del recinte portuari.

Obrir-se a l'Àfrica

En la Fira de Transport i Logística de Xangai juntament amb el port barceloní (el que més exporta de l'Estat juntament amb València, també present), hi han participat els d'Algesires, Cadis, Cartagena, Huelva, Màlaga i Tarragona, l'Arc Mediterrani en el seu conjunt. No en va, l'Estat espanyol havia organitzat a Xangai la conferència El Corredor Mediterrani espanyol, part essencial de la nova Ruta de la Seda.

Manuel Morón: "El Corredor és d'interés pel país i sobretot d'interés per a la Unió Europea"

I és que la competència mediterrània va in crescendo. El d'Algesires és el segon del món que més ha incrementat la seua activitat marítima en els últims mesos, segons apuntava el president de l'Autoritat Portuària d'Algesires, Manuel Morón, en la trobada #QuieroCorredor celebrada recentment en Los Barrios del Campo de Gibraltar. "El Corredor és d'interés pel país i sobretot d'interés per a la Unió Europea, que és conscient que la connexió del territori europeu amb l'Àfrica s'ha de realitzar a través del nostre port", ha assenyalat.

El retard en el Corredor Mediterrani preocupa també als empresaris de tots els territoris. D'aquesta manera ho explicava Manuel Doblado, president de l'Associació de la Gran Indústria del Camp de Gibraltar (AGI), qui assenyala que un dels grans handicaps és que "som una zona amb un potencial industrial enorme però necessitem que els nostres productes tinguen una eixida el més ràpid possible".

Més informació
624 quilòmetres sense Corredor Mediterrani
500 empresaris defensen el Corredor Mediterrani des de Cadis
El tràfic del Port de Barcelona creix un 23% fins al febrer
Avui et destaquem
El més llegit