Cultura i empresa, una suma que multiplica

Sant Cugat Empresarial va abordar la relació entre la cultura i l'empresa en una nova edició del Converses

Nova edició del Converses de Sant Cugat Empresarial | Cedida Nova edició del Converses de Sant Cugat Empresarial | Cedida

"Invertir en cultura és invertir en un país més ric i que avança. Necessitem un món empresarial que miri més a la cultura". Aquest va ser el missatge d'Eloi Planes, president executiu de Fluidra, per reivindicar que la vinculació entre el món cultural i empresarial és una relació beneficiosa i necessària per a les dues parts. Sant Cugat Empresarial va analitzar el binomi entre els dos àmbits en una nova trobada del Converses, que va aplegar un centenar de persones en el primer gran acte presencial de l'entitat des de l'inici de la pandèmia. 

"Normalment no van junts, però és important entendre que són dues cares de la mateixa moneda. És ànima i cos. S'han d'unir aquests dos conceptes i veure que un sense l'altre no acaben de funcionar. La cultura necessita l'empresa", va sentenciar el president de Sant Cugat Empresarial, Jaime Vives. 

Una relació beneficiosa

La implicació de les empreses en projectes culturals és beneficiós per les dues parts. És la tesi del director de Formació d'Assegurances de Catalana Occidente, Manel Farré: "Tots surten beneficiats de la col·laboració amb la cultura. El compromís dels treballadors augmenta si veuen que l'empresa col·labora amb aquestes iniciatives". També des de la part de la cultura en treuen aprenentatges, com va explica la CEO de Gaudi-U-Música i Project Manager de la Sant Andreu Jazz Band, Blanca Gallo: "El nostre àmbit no entén a vegades què podem fer amb les empreses. Aprenem les dues parts de cada una".

Eloi Planes: "No són dos mons. Un projecte cultural s'assembla molt a un empresarial"

Una idea amb la qual va insistir el president de Fluidra: "No són dos mons. Un projecte cultural s'assembla molt a un empresarial, per la passió, ganes de construir, emprendre". Uns valors, els de la creativitat i passió, que potser han perdut les empreses. "La cultura ens ho pot donar. I nosaltres podem aportar la part més racional a la cultura", va reflexionar Planes, que afegia: "L'impacte intern és claríssim".

Els diners embruten?

Una reflexió que han compartit tant des de l'empresa com de la cultura és la incomprensió i desconfiança que a vegades hi ha entre els dos sectors. "A la cultura a vegades es diu que 'no ens volem embrutar les mans amb diners'. Però és necessari. Els projectes es fan gràcies als diners i cal dignificar la professió", ha assenyalat Blanca Gallo.

Farré: "Quan una empresa fa un patrocini, sembla que sigui sospitós"

"Quan una empresa fa un patrocini, sembla que sigui sospitós, que amagui alguna cosa. La societat té aquest punt de sospita, que en altres països no passa", va lamentar Farré. Per Planes, cal que les empreses treguin pit: "Hauríem d'estar orgullosos d'aquests projectes". En aquest sentit, reclamen un entorn i una legislació que afavoreixi el mecenatge i patrocini cultural, com existeix en altres països europeus.

I és que més enllà de l'aportació humana de la cultura, també suposa un sector important pel país. Abans de la pandèmia representava el 3,7% del PIB a Catalunya i donava feina a gairebé 200.000 persones. Pel president de Fluidra, cal que les empreses sumin la responsabilitat cultural a la seva responsabilitat social corporativa.

Valors d'empresa

Manel Farré va assenyalar que el patrocini a activitats culturals pot ser una manera perquè les empreses difonguin els seus valors: "El primer és tenir clar el valors de l'empresa i els que vols transmetre a la societat. El patrocini que triïs ha d'estar impregnat d'aquests valors. S'ha de tenir molt clar". "Som el canal comunicador dels valors que les empreses volen posar de manifest", va emfatitzar Blanca Gallo.

L'alcaldessa de Sant Cugat, Mireia Ingla, va reivindicar la importància de la cultura: "La música, la cultura general, ens cura l'ànima. Sense cultura no seríem res". En aquest sentit, va destacar la implicació del teixit empresarial en suport al sector cultural, després d'un any i mig "molt difícil per la pandèmia". Per tot plegat, la vicepresidenta de Sant Cugat Empresarial, Concepció Curet, va ser molt clara: "Cultura i empresa sumen i multipliquen, tant a nivell intern com extern".

Avui et destaquem
El més llegit