L'unicorn és també un projecte superior als mil milions de dòlars | iStock

Pier 01

eDreams i com fer volar el gran unicorn

La història de l'agència barcelonina no té precedents: d'una amistat de 'windsurf' als millors venedors online de vols del món

"La startup més important i amb més èxit creada a Barcelona". Així és com el conseller delegat de Barcelona Tech City, Miquel Martí, presenta eDreams i al seu cofundador Mauricio Prieto que protagonitzen el primer dinar tecnològic de la temporada 2018-2019 organitzat al Pier 01. Les expectatives són altes, però la història no té pèrdua: és la d'una amistat d'infància recuperada gràcies al windsurf que va acabar en unicorn (projecte amb un valor superior als mil milions de dòlars). 

De nacionalitat mexicana, Mauricio Prieto i Javier Pérez-Tenessa van fer carrera a Estats Units i Espanya, respectivament, i es van retrobar el 1999 després d'acabar el MBA. Un a la Universitat de Califòrnia, Berkeley, i l'altre a la Universitat de Stanford, respectivament. El lloc de trobada? Les onades de San Francisco. 

Prieto: "El concepte inicial d'eDreams era bastant diferent del que ha acabat sent"

eDreams Odigeo no és el que era. O almenys, allò que estava pensat que fos. "El concepte inicial d'eDreams era bastant diferent del que ha acabat sent", explica Prieto. Tot va començar amb paquets de vacances d'alta gamma i assessoria d'experts en viatges però els fundadors van analitzar el mercat i es van adonar que hi havia "més demanda en vols de Barcelona a Madrid que en fer un 4x4 al desert". 

Un vol abans que un 4x4

I l'estratègia de negoci va fer un gir de 180 graus: "Vam decidir que el nostre objectiu era ser els millors venedors online de vols".  La resta ja és història: tres rondes de venture capital abans que esclatés la bombolla, una facturació de mil milions d'euros durant el 2010 o una sortida a borsa amb una valoració de 1.500 milions d'euros durant el 2014, entre d'altres fites llegendàries. 

Mauricio Prieto durant la xerrada sobre eDreams al Pier 01 | Cedida

 

El primer unicorn de tota Espanya ja era realitat i Barcelona va ser una de les claus de l'èxit. Segons Prieto, "la sort d'arribar a una ciutat amb una qualitat de vida altíssima (universitats de primer nivell, classe creativa, inversors)... ens va servir per atraure talent". Encara més: "No volíem fer moltíssimes coses sinó ser els millors en una cosa, teníem el finançament i la liquiditat per fer-ho". 

Prieto: "Sovint es glorifica les startups però s'ha de fer bé i tenir validesa en el temps"

Moltes agències de viatge es van anar enretirant de la carrera per les estrelles i mentrestant, eDreams feia seu el camí somniat. "Sovint es glorifica les startups però s'ha de tenir en compte que la finalitat no és començar sinó fer-ho bé i que tingui validesa en el temps", alerta. 

Dreamers: d'un ocell a un estol

Poc a poc es va anar definint un model "eficient i internacionalitzat" capaç d'ajustar el preu final al client, es va passar d'un call center de vendes a un call center de serveis i es va potenciar la col·laboració amb Google i els diferents actors per captar més i millor mercat. Equip, producte, performance i... A volar!

Actualment, eDreams Odigeo és una de les empreses més grans d'ecommerce a Europa gràcies també a les agències online eDreams, GO, Voyages, Opodo, Travelling i Liligo. En total, té més de 18,5 milions de clients repartits en 43 països diferents. 

Segons el cofundador d'eDreams, s'ha passat d'un ocell a tota un estol amb niu barceloní i és que entre els exdreamers ja s'han impulsat més de 50 startups, de les quals una gran majoria es troben a la capital catalana. Una altra estadística posa de manifest que Silicon Valley ha passat d'un 56% d'unicorns fins a un 21% del 2013 al 2017.

Laberints governamentals

I de cara al futur més pròxim, Prieto que de la mateixa manera que Pérez-Tenessa ja s'ha desvinculat de la primera línia d'eDreams Odigeo i és mentor i inversor de startups com Beabloo, ReviewRank o Scripted augura que "la naturalesa de les agències de viatges ha de canviar de transaccional com vendre un vol o un hotel a l'acompanyament durant tot el viatge".

Prieto: "La naturalesa de les agències ha de canviar de vendre un vol o un hotel a l'acompanyament durant tot el viatge" 

Sembla també que tant a Silicon Valley com a Barcelona no faltaran reptes (i oportunitats) com la disrupció dins els sectors amb més acceleració, el networking i la corresponsabilitat entre autoritats i emprenedors o el cercle virtuós de les startups a l'hora de generar hubs tecnològics. Ara ja no serveix "anar per lliure" com van fer en el seu moment Facebook, Amazon o Google sinó que s'ha de "saber navegar per laberints governamentals".

"L'èxit crida l'èxit", conclou Prieto. Que voli el millor!