El Nespresso de Clooney que planta cara a la marca blanca

Tot i que els fabricants, com Danone, Nestlé, Cuétara o Gallina Blanca, han dedicat esforços a innovar en anys de pèrdua enfront dels distribuïdors, la desinversió en R D és del 37,7%

Malgrat estar danyades per l'efecte de les conegudes com 'marques blanques', les marques de fabricants aporten el 7,4% del PIB espanyol i han fet de la internacionalització el seu flotador durant la crisi. L'estudi Impacte econòmic i social de les marques de fabricant, elaborat per ESADE Brand Institute, ha fet que les marques, que feia tres anys que no es miraven (estadísticament) el melic, aquest dilluns ho tornin a fer. I fent-ho, els directius de les firmes Danone, Nestlé, Adam Foods (escissió de Nutrexpa) i Gallina Blanca han destacat que la innovació és clau. És el que els ha permès innovar davant els seus competidors, les marques de distribuïdor que, en paraules de Fabrice Duccheschi, director general/CEO d'Adam Foods, "estan a l'aguait de què fem de manera quasi parasitària".

L'informe d'ESADE estableix que entre 2008-2014, el transvasament des de la marca de fabricant cap a la marca de distribució ha generat a l'Estat espanyol retallades en partides vitals com l'ocupació, els impostos i l'R D. S'hi han desinvertit un total de 133 milions d'euros, una reducció del 37,7% del valor inicial, però l'informe manté que el protagonisme fonamental en aquest camp és per a les marques de fabricant, que s'enduen el 76% de la inversió en innovació. Són les que més novetats han aportat al mercat, segurament perquè han necessitat competir amb tota l'artilleria.

És el que se'n deriva de l'acció de marques com Nestlé, que fa cinc anys es va inventar la marca Nespresso, amb la que han revolucionat el mercat del consum de cafè. Una marca nova, amb un producte –la cafetera automàtica- associat al seu consum que, tirant de la imatge d'una estrella com l'actor nord-americà George Clooney, ha ajudat a créixer a la companyia. "La innovació constant és l'únic camí per seguir creixent i conquerir el cor dels consumidors i crear valor és l'únic camí per aconseguir la confiança i el respecte de la societat", ha destacat Laurent Dereux, director general de Nestlé Espanya.

Els noodles Yatekomo o quan els fabricants s'arremanguen
Per exemple, a Gallina Blanca han trobat la fórmula màgica. Els gots de fideus instantanis Yatekomo van ser la seva aposta en plena crisi i des de fa tres anys lideren el mercat: aquests dies celebren la venda de 100 milions de gotets venuts. "Hem creat un mercat de 80 milions d'euros i ho liderem amb més del 80% de la quota de mercat. Per a nosaltres ha estat un llançament màgic, on totes les eines de màrqueting han funcionat i l'experiència de producte ha estat perfecta", explica Fernando Fernández, director general de Gallina Blanca, companyia que està present en el 70% de les llars espanyoles.

El producte Yatekomo de Gallina Blanca.

Fernández ha explicat que "estem davant d'un consumidor més global al qual li apropem els noodles en diferents formats". El seu públic potencial, d'entre 15 i 35 anys, ha contestat favorablement al repte i ara els Yatekomo estan també als trens de Renfe i als avions d'Iberia.

Conscients de la situació de la crisi
Sense dubte, les marques de fabricant són un must en l'economia. "Generen tres vegades més llocs de treball que les de distribució o marques blanques", ha declarat Ana Varela, encarregada de presentar l'informe d'ESADE com a professora del departament de Direcció de Màrqueting d'ESADE Business School. En total, les de fabricant en generen més d'un milió de llocs de treball, un 5,5% del total de l'Estat.

Però, tot i així, la competència ha estat ferotge en aquests anys de crisi, en què el consumidor ha mirat molt pel preu. "Nosaltres hem apujat el llistó en l'exigència quan innovem i hem fet una sèrie de deures que ens han apropat al consumidor, però avui dia no podem parlar de millora del mercat perquè les xifres d'atur tampoc han millorat molt", ha declarat Fernández. En opinió de Jérôme Boesch, president i conseller delegat de Danone, "quan se substitueix un iogurt de Danone per un de marca blanca, l'aportació a les arques de l'Estat es divideix en dos. Però això és difícil explicar-ho al consumidor, perquè la marca blanca ha sabut respondre a una situació del client que les marques no hem sabut fer", assumeix el directiu.

En resum, i com a repte, els directius han coincidit en el fet que el més important és continuar innovant per sorprendre el mercat i adaptar-se a les necessitats del consumidor, tot i que "al final, ens acaben copiant", com ha matisat Fabrice Duccheschi, el més crític amb les marques blanques.
Avui et destaquem
El més llegit