Goji permet obrir la porta de casa amb el telèfon mòbil

Empresa

El pany que obre la porta al regne de Silicon Valley

Goji, que substitueix les claus per l'smartphone com a sistema per controlar la seguretat i l'accés a la llar, ja ha facturat més d'un milió d'euros sense sortir al mercat

La porta que dóna pas al regne de Silicon Valley no s'obre amb clau, sinó amb telèfon mòbil. La vall californiana dels tòtems tecnològics és des de fa tres anys la llar del mataroní Gabriel Bestard-Ribas, CEO i fundador de l'empresa Goji. La seva patent: un sistema de control d'accés a l'habitatge que substitueix les claus de tota la vida per l'smartphone. Avui ja ha facturat més d'un milió d'euros sense que el producte hagi sortit encara al mercat, gràcies als acords signats amb distribuïdors líders dels Estats Units com Best Buy, Staples i Home Depot. El Consumer Electronic Show de Las Vegas (el principal saló mundial de tecnologia i d'electrònica) l'ha premiat com a millor innovació per a la llar.

Bestard veia futur en un sistema que permetés obrir el pany de la porta de casa amb el mòbil, sense necessitar cap clau. Ho va explicar a les seves amistats catalanes. "Tothom em va dir que era una idea genial", apunta. I llavors els va preguntar si la comprarien. "La resposta va ser que no". Bestard va constatar una percepció que ja tenia: que el consumidor català i espanyol només accepta les innovacions tecnològiques quan aquestes ja estan implementades a altres mercats.

Per aquest motiu, i perquè des del primer moment tenia clar que volia un projecte emprenedor "global", va decidir donar el salt directament a l'actual meca dels pioners: a Silicon Valley. "Allà no només em van dir que la idea era bona, sinó que em van deixar clar que podria funcionar comercialment". Dit i fet, Bestard s'hi va traslladar fa tres anys i va fundar-hi l'empresa Goji.

Bestard aclareix que la idea d'obrir el pany de la porta amb el mòbil no és especialment innovadora. "Ja hi ha diversos casos arreu del món, fins i tot a Catalunya, però nosaltres anem molt més enllà d'aquest aspecte funcional", explica. Goji no es limita a substituir la clau per l'smartphone, sinó que es presenta com una nova manera de gestionar tant l'accés a la llar com la seva protecció. "Oferim una experiència, no un producte; per això els grans distribuïdors han decidit posar-nos als seus lineals", destaca el CEO de Goji.

Sistema de registre visual
Aquest pany electrònic (Goji Smart Lock) permet obrir i tancar la porta de la llar passant-hi el mòbil durant un segon o, si així ho escull l'usuari, de manera automàtica sense ni que calgui treure'l de la bossa. Però a banda de la comoditat de no haver de remenar les butxaques buscant les claus, especialment quan vas carregat, Goji ofereix molt més. Funciona amb un sistema de registre visual que fotografia tots els visitants que es planten davant la porta de la teva llar i automàticament t'envia una imatge al telèfon mòbil. Així, tant si ets dins de casa com a milers de quilòmetres, et pots assabentar de qui hi vol entrar.

A més, permet enviar de manera senzilla i segura un "permís" al mòbil d'altres persones perquè puguin entrar a casa teva, amb la possibilitat de programar el dia i l'hora concreta d'accés. O si ets de viatge i el teu fill ha perdut la clau, et permet obrir-li la porta a distància.

Tot plegat permet gestionar d'una manera molt més precisa i segura l'entrada a casa de familiars i amics, convidats, personal de servei o operaris, a través dels seus mòbils, sense preocupar-se més de proporcionar-los una còpia de les claus ni de recuperar-les posteriorment. Goji també ofereix una clau tradicional mecànica per fer servir en cas de quedar-se sense bateria al mòbil. I si ens roben el telèfon o el perdem, podem donar el servei de baixa automàticament a un call service 24 hores al dia, a més d'habilitar un altre mòbil perquè ens faci de clau. El pany compta amb les últimes tecnologies en matèria de seguretat digital, com ara encriptació de 256 bits.

De Mataró a Silicon Valley
El salt de Bestard des de Mataró fins a Silicon Valley no va ser pas sense xarxa. "De fet ha estat un camí d'anada i tornada", relata. L'emprenedor compta amb una llarga experiència als Estats Units, on hi va viatjar per primer cop per estudiar durant tres anys a la Universitat d'Illinois (també becat per jugar al seu equip de bàsquet). Després de graduar-se va treballar a una empresa de San Francisco, va tornar a Catalunya per seguir els seus estudis a IESE, va creuar de nou l'oceà per fer de product manager a una firma a Silicon Valley i, després d'una etapa en una consultora barcelonina, es va establir definitivament a Califòrnia per embrancar-se en l'actual aventura Goji.

L'entorn en el qual treballa avui és "ideal", segons Bestard, perquè "estàs envoltat de tota la gent que ha creat els grans productes innovadors en electrònica que avui consumim arreu del món". Ser al rovell de l'ou és vital. "Quan decideixes quins components vols emprar en el teu producte, els tens aquí mateix, i les empreses que els han creat et donen accés directe als seus enginyers". Les relacions estratègiques es tanquen de manera molt més senzilla, fent un cafè. "Si ets de fora, et fan molt menys cas", constata.

Accés directe
Amb la seva llarga i fructífera experiència a Silicon Valley, la de l'empresari mataroní és una veu autoritzada per disseccionar la vall californiana. "Aquí és relativament senzill parlar amb el CEO de moltes de les empreses importants", assegura. Quelcom que a l'entorn català i espanyol és impensable. "T'atreviries a intentar parlar amb el director del Banc de Sabadell? Segur que no. Aquí, en canvi, t'has de treure totes aquestes barreres, i llavors te n'adones que pots arribar pràcticament a tot arreu", afirma Bestard, que considera que els americans tenen "una mentalitat molt més oberta" en l'àmbit dels negocis que no pas els catalans o els espanyols.

A la vegada, però, apunta que Silicon Valley és "un ecosistema molt tancat" en el qual és molt difícil entrar-hi. Per aconseguir-ho, l'única manera és fer-ho pels mateixos canals que ho faria qualsevol nord-americà. "Has de treballar i fer networking exactament com ells, el Valley és un lloc multicultural, ple de gent d'arreu del món, però tothom juga amb les mateixes normes, sense privilegis ni prerrogatives", assegura. Només així l'emprenedor es guanya l'accés al regne de les empreses tecnològiques globals. I si s'hi pot entrar sense haver de treure les claus de la butxaca, molt millor.