Els premis Antoni Carné premien l’Associacionisme Cultural. | Cedida
Els premis Antoni Carné premien l’Associacionisme Cultural. | Cedida

Empreses connectades al territori

Els premis Antoni Carné són exemple de com algunes organitzacions empresarials busquen projectes culturals mancats de finançament per convertir-se en els seus mecenes

El món empresarial s’està conscienciant cada vegada més de la importància i el valor d’exercir com a mecenes cultural. Hi ha diversos casos d’èxit de festivals de música o cinema i altres iniciatives culturals que han pogut tirar endavant gràcies a la implicació econòmica d’empreses que consideren la inversió en cultura com una manera d’introduir la responsabilitat social corporativa i un compromís amb el país. Aquesta és també la motivació que ha portat al BBVA CX a col·laborar amb l’ens de l’Associacionisme Cultural Català per fer realitat els Premis Antoni Carné de l’Associacionisme Cultural.

L’entitat bancària, en col·laboració amb la Fundació Antigues Caixes Catalanes, ha apostat per invertir en aquest projecte amb la voluntat de mostrar el seu arrelament territorial, ja que precisament una de les característiques que defineix la tasca de les entitats i associacions culturals que treballen a Catalunya és el seu fort arrelament al territori i la seva funció de construcció social.  

BBVA va arribar al projecte de l’ens de l’Associacionisme Cultural Català a través de la Llotja impulsada per la Fundació Catalunya Cultura, plataforma que posa en contacte empreses i fundacions amb projectes culturals que cerquen finançament i de la qual BBVA CX n’és patró. “El projecte ens quadrava molt perquè promou uns valors que coincideixen amb els del  BBVA CX”, explica el director territorial de BBVA Barcelona, Christian Terribas. “El món associatiu estava mancat d’un premi que reconegui la seva tasca, i nosaltres creiem que les associacions són un eix vertebrador per mantenir la cultura en un moment de dificultat”, afegeix.

Terribas (BBVA): "Creiem que les associacions són un eix vertebrador per mantenir la cultura en un moment de dificultat"

“Per nosaltres ha estat molt gratificant tenir el BBVA CX al costat, ens hem sentit molt ben acompanyats”, reconeix Josep Viana, president de l’Ens de l’Associacionisme Cultural Català, que destaca la importància que l’entitat bancària “cregui en el fenomen associatiu i l’escola ciutadana que és la cultura popular”. Viana explica que l’Ens va portar el seu projecte a la Llotja de la Fundació Catalunya Cultura i que a través d’aquest espai van aconseguir la implicació del BBVA CX, que s’ha traduït en una aportació de més de 3.000 euros. “Però no és només una qüestió crematística, el BBVA CX s’ha implicat molt en el premi”, diu Viana. Terribas explica que el BBVA “no vol donar els diners i ja està sinó veure qui hi ha darrera del projecte i veure si els seus valors encaixen amb els de l’entitat”, cosa que feliçment s’ha donat en el cas dels Premis Antoni Carné.

Un guany mutu

Un dels factors que va convèncer el BBVA CX d’implicar-se amb aquesta iniciativa de l’ens és el fet que es tracta d’uns premis que reconeixen entitats fortament arrelades al territori. “Al BVA CX fa un any no se’ns veia com una entitat integrada al territori, en entrar a la Fundació Catalunya Cultura i donar suport a aquest projecte ha permès que això es faci visible. Per nosaltres és un guany mutu, donar-nos a conèixer al costat d’entitats vinculades al territori”, afegeix.

Uns premis transversals

Per la seva banda, Viana assenyala que tenir el nom del BBVA CX associat als premis Antoni Carné “és un fet nou que ha sorprès”. Viana també remarca que entre els guanyadors, curiosament, no hi ha cap entitat integrada dins l’ens. “Nosaltres estem convençuts que han de ser uns premis transversals”, afegeix.

Les entitats treballen per arrelar-se al territori. | Cedida
Reunió dels organitzadors del premi. Cedida 

 

La primera edició dels Premis Antoni Carné de l’Associacionisme Cultural s’ha celebrat aquest any amb l’objectiu de reconèixer la tasca de les persones o organitzacions que treballen en la difusió de l’associacionisme i la cultura popular a Catalunya. Entre els premiats de la primera edició està la Coordinadora d’Entitats del Poble Sec (CEPS), una entitat que aglutina més d’un centenar d’entitats i associacions del barri. La Coordinadora d’Entitats del Poble Sec ha rebut el Premi BBVA CX amb el que es premia la tasca d’una entitat. Es tracta d’una federació integrada per 115 entitats que treballa per “reinvindicar i reinstaurar la cultura popular del barri del Poblesec”, segons explica el seu president Antoni Reig. Entre la tasca que han dut a terme destaca la recuperació de la festa major del barri, un projecte exemplar, ja que reforça “la pertinença al barri, que és bàsica per la convivència”, en paraules de Josep Guzmán, tresorer de l’entitat. 

A banda del premi BBVA CX a la Coordinadora d’Entitats del Poble Sec, es va concedir el premi de les Mutualitats i Cooperatives al Mitjà de Comunicació de l’Associacionisme Cultural Català al programa Fes Festa i el Premi a la Persona va ser per Antònia Serra Soler, per la seva tasca de promoció i conservació del patrimoni cultural immaterial del cant pagès mallorquí.

Més informació
Cultura, per què posar-hi diners?
Empresa i societat, els mecenes del segle XXI
Per què invertir en creativitat?
Avui et destaquem
Comentaris