Empreses socials i la lluita contra els estigmes i pel prestigi

Les empreses socials juguen un paper fonamental per atendre les necessitats de la ciutadania i sovint la seva tasca no és prou reconeguda

Un dels projectes de LaFACT consisteix en oferir formació per a joves | Cedida Un dels projectes de LaFACT consisteix en oferir formació per a joves | Cedida

Una empresa social és aquella organització que dona resposta a una necessitat de la societat i, a través de la seva activitat, produeix un impacte positiu i transformador. Una organització que atén persones grans o persones amb discapacitat, una entitat esportiva, una associació que organitza colònies d'estiu o programacions culturals són només alguns exemples. A Catalunya n'hi ha al voltant de 300 i sovint la seva tasca passa desapercebuda o es dona per descomptada.

"Els últims segles, quan faltava allò públic, des de l'àmbit privat hi havia associacions o entitats que donaven resposta a les necessitats del conjunt de la societat", explica Oriol Alba, secretari general de Cecot. La patronal vallesana ha creat recentment un nou Espai Empresa Social amb l'objectiu de reivindicar el "paper crucial" d'aquestes empreses i generar una veu conjunta per les seves demandes i reptes.

Xavier Queralt: "Totes les empreses aporten un benefici a la societat"

Xavier Queralt és el president de LaFACT, una empresa social que atén persones grans i persones amb discapacitat i impulsa projectes culturals. "Totes les empreses aporten un benefici a la societat, potser no és obvi, però és així", emfatitza el president, que explica les diferències que tenen les organitzacions socials: "A una empresa social, el benefici no se'l queda la propietat, sinó que es reinverteix en l'empresa i, per tant, torna a la societat".

Des de la Cecot, reivindiquen el paper d'aquestes entitats per atendre necessitats bàsiques de persones vulnerables o l'accés a àmbits com la cultura i l'esport: "Ens preocupa que des de certs sectors es faci un reduccionisme on l'únic garant del bé comú és l'àmbit públic. Aquesta tendència oblida i desprestigia empreses i entitats privades que tenen una sensibilitat social i tenen la vocació de resposta i de cobrir necessitats". "Moltes d'aquestes empreses se senten una mica estigmatitzades", lamenta Oriol Alba.

Més info: L'empresa social, font de recursos i diversitat

Un dels reptes des de la Cecot és justament treballar per trencar aquests prejudicis i posar en valor el paper de les empreses socials. De fet, Xavier Queralt destaca que gràcies al paper d'aquestes entitats es poden cobrir necessitats on l'administració pública no arriba i sense haver de destinar-hi més diners provinents dels impostos.

El valor de les empreses socials

El president de LaFACT comparteix l'objectiu de la patronal vallesana de donar visibilitat a aquestes empreses: "El gran repte de les empreses socials és posar en valor la seva tasca. Una empresa social ha d'aspirar que la ciutadania a qui dona aquest servei i la reconegui com a pròpia". "A LaFACT, el nostre gran repte i obsessió és que la gent de Terrassa la senti seva i se l'estimi. Es tanca el cercle. Si no aconsegueixes que la societat et reconegui el que estàs aportant, vol dir que no ho estàs fent bé", afegeix.

On comença l'empresa

Una empresa social sovint neix de la necessitat d'una entitat o associació a obtenir més recursos per desenvolupar la seva tasca en benefici de la societat. Quan una organització no en té prou amb subvencions o quotes per atendre persones amb discapacitat, per exemple, busca impulsar activitats per aconseguir recursos i destinar-los al seu fi.

Oriol Alba: "Moltes d'aquestes empreses se senten una mica estigmatitzades"

I això sovint no s'acaba d'entendre, indica Queralt: "Moltes empreses socials no són conscients que són una empresa. Algunes fins i tot els hi fa vergonya definir-s'hi". Pel president de LaFACT, "pot haver-hi un cert estigma amb les empreses". "Per això és important subratllar la segona part, social", insisteix. I per guanyar-se la credibilitat i confiança de la ciutadania és vital, assegura, la transparència amb els recursos que es gestionen.

La sostenibilitat del projecte

Un dels objectius a la Cecot és també donar eines a les empreses socials per millorar la seva gestió. Moltes d'elles tenen el gran repte d'assegurar la seva sostenibilitat. "Una empresa social és un club de futbol, una entitat que organitza colònies d'estiu o gestiona monitors de menjador", explica Alba, que recorda que "la seva viabilitat i recursos econòmics conviuen de diner públic i privat".

"Una de les principals preocupacions i reptes és assegurar la seva sostenibilitat. Si aquesta empresa tanca, no només es perd l'activitat econòmica i la generació de riquesa, sinó que es deixa de cobrir una necessitat, l'atenció a un col·lectiu concret", insisteix el secretari general de la Cecot. De fet, la presentació de l'Espai d'Empresa Social de la Cecot va coincidir amb una jornada per assessorar organitzacions en el seu creixement, destacant la importància de la comunicació o la gestió de les finances.

Xavier Queralt: "Un dels problemes de les empreses socials és que formen part del paisatge"

I, com passa sovint, quan això passa és quan la societat reacciona. Així ho explica Queralt: "Un dels problemes de les empreses socials és que formen part del paisatge. La gent no es planteja que no hi siguin i no s'acaben valorant, és el risc. Fins que no desapareix, no se li dona el valor que té".

Més informació
Catalunya lidera el projecte europeu Reset amb 15 empreses socials
Empresa i cultura social
Avui et destaquem
El més llegit