Esteve Pintó: “Volem que els productes de Catalunya surtin al món”

Un grup d’empresaris promouen el certificat Ben Fet! amb té l'objectiu de potenciar el consum intern de producte català

Esteve Pintó, president de Ben Fet! i de Pimec Catalunya Central Esteve Pintó, president de Ben Fet! i de Pimec Catalunya Central

Fa quatre anys que un grup d’empresaris escampen arreu productes amb l’etiqueta Ben Fet! Al capdavant hi ha l’Esteve Pintó, president de Pimec Catalunya Central. “Prové de la inquietud d’un grup d’empresaris davant els efectes de la globalització en les empreses”, explica a VIA Empresa. Entre la disjuntiva d’esperar que passés la crisi econòmica o provocar un canvi, van decidir que calia actuar.

El certificat Ben Fet! s’enfoca només a productes alimentaris fets a Catalunya?

No només, també productes tèxtils, maquinària i sector serveis. Es tracta de valorar aquestes empreses no només perquè fan els productes a Catalunya, sinó per altres criteris. La idea no és només posar un segell als productes, sinó conscienciar el consumidor de la transcendència de la seva compra, fer-li entendre que la seva decisió té incidència en l’economia i el territori.

Els productes i empreses catalans no estan prou valorats?

Nosaltres tenim una cultura que ens fa creure que les coses que vénen de fora són millors, el que ve de fora és més ben valorat. Per això amb la globalització ens hem obert molt però ens ha afectat més. I ens trobem que quan un producte català entra al lineal, es torna pràcticament invisible entre ofertes i marques d’altres llocs. La marca catalana no té prou impacte en la consciència del consumidor.

"Quan un producte català entra al lineal, es torna pràcticament invisible entre ofertes i marques d’altres llocs; la marca catalana no té prou impacte en la consciència del consumidor"

Així, es tracta de crear aquesta “marca catalana”?

Volem que els productes de Catalunya surtin al món. Avui no existeix una marca catalana, es venen productes procedents d’algun lloc concret però no amb marca catalana com a tal. Ens agradaria crear-la, perquè creiem en el potencial de les marques locals. Seria una llàstima que una regió tan potent no tingués un segell identitari.

Qui hi ha al darrera d’aquesta iniciativa?

Som un grup d’empresaris. En el meu cas, al ser president de la Pimec a la Catalunya Central,  Pimec actua una mica com a padrina, i també tenim suport de la Diputació. Creiem que és una bona idea, un projecte empresarial que pot provocar un canvi i fer que les empreses catalanes guanyin musculatura i tinguin força per anar a l’estranger.

Com funciona la certificació?

Tenim una comissió executiva dividida en dues comissions, una de transversal i una de sectorial, i cada una compta amb tècnics comercials que van a visitar les empreses per tal d’aconseguir adhesions. Quan hi ha una empresa que vol adherir-se, entra a formar part de l’associació pagant un quota. Quan entra un nou soci, aquest aporta més inputs al projecte, per exemple sobre els criteris pels quals s’obté la certificació.

I quins són aquests criteris?

Són tres. Primer, que l’empresa pugui justificar el seu compromís amb el territori més enllà de la seva activitat. Volem empreses socialment responsables. Segon, que puguin certificar que el producte està fet en gran part a Catalunya. Hi ha productes que clarament estan fets aquí, com els que surten de la terra, però d’altres poden tenir una part de fora, per exemple el cafè es conrea fora però la manipulació es fa aquí, amb el tèxtil igual. Mirem que el valor afegit es faci a Catalunya. El tercer criteri és que les empreses han de disposar dels certificats de qualitat mínims a nivell de producció.

"L’empresa ha de justificar el seu compromís amb el territori més enllà de la seva activitat; volem empreses socialment responsables"

Quantes empreses s’han adherit al projecte?

De moment en tenim 80, moltes del sector agroalimentari. Però també dels serveis, per exemple tenim una mútua, empreses de distribució, restaurants. Ara també volem entrar en el sector turisme amb empreses que són actives a escala territorial, que aposten pel turisme d’aquí.

Com ho fan per donar a conèixer la iniciativa a empreses i consumidors?

Hi ha tres sectors principals que s’han d’implicar: els productors, la distribució i el consumidor. La distribució és un sector bàsic perquè si no ens ho posen fàcil per identificar els productes als establiments... No és tan essencial etiquetar el producte com aconseguir que l’establiment ens posi fàcil identificar els productes Ben fet a les prestatgeries dels comerços.

Quin és el paper del consumidor?

Volem fer-li entendre que amb la seva compra està decidint sobre el futur del país.

Creu que el procés per la independència pot influir en aquesta iniciativa?

El certificat “Ben fet” pretén potenciar el producte d’aquí, però no es lliga a cap ideologia política sinó que està oberta a tots els pensaments. Sí que veiem que darrerament el sentiment que s’han de comprar productes d’aquí està creixent, més que no pas la idea de fer boicot als productes que vénen de fora. La gent té més sentiment de país i el procés està donant més visibilitat a Catalunya. És el moment per a les empreses de pujar al carro.  

Més informació
El ‘Top Manta’ amplia el catàleg
Les pimes guanyen pes en l'economia catalana
48 pimes catalanes acceleren el seu creixement
Avui et destaquem
El més llegit