La seu d'Eurofred a Barcelona | Àngel Bravo

Empresa

Eurofred, el gegant silenciós darrere de Fujitsu

Aquesta empresa especialitzada en fred i calor és responsable de l'arribada de l'aire condicionat o les neveres pels gelats al nostre país

La calor ja és aquí i les vendes d'aires condicionats es disparen. Els productes de marques com Fujitsu, Daitsu o Hiyasu surten de les botigues d'electrodomèstics per fer més suportables les xafogoses nits mediterrànies. Algú, però, fa mesos que treballa perquè aquestes màquines arribin als centres comercials i botigues de barri. Aquest algú és Eurofred. Fundada l'any 1966 per Jordi Santacana Tort, Eurofred és un petit gegant especialitzat en climatització, refrigeració, aire condicionat i calefacció amb presència a vuit països i que compta avui dia amb una plantilla de més de 500 treballadors.

L'expert com a client

Durant els anys 60 es publica un nou codi alimentari que estableix que els béns caducs s'han de mantenir a temperatures adequades. Un hàbit tan habitual avui dia que en aquell moment va significar una oportunitat per emprendre. "L'empresa va néixer en el negoci del fred comercial, refrigeració d'aliments o begudes en supermercats o botigues, per exemple", explica Jaume Santacana, director de màrqueting de l'empresa. Jordi Santacana havia estat treballant en el sector i va saber veure en quin segment entrar en el negoci, sobretot veient quines eren -i són- les necessitats del seu principal client: l'instal·lador. 

Eurofred creix ràpidament i el 1969 la companyia es muda a unes noves oficines a Barcelona. Alhora comença els seus primers contactes internacionals, obtenint la representació i distribució de les primeres firmes europees al sector del fred comercial i entra en altres sectors, ampliant el catàleg. 

La dècada dels 70 va significar l'expansió interna a dins de l'Estat. Eurofred centra els esforços a implementar una xarxa comercial i amplia el catàleg de productes. Aquesta època ve marcada pel desenvolupament dels gelats. S'inicia la distribució de maquinària per a la fabricació, conservació i exposició del gelat artesà. "En un principi sobretot treballàvem amb empreses italianes, després vam diversificar, i aquesta va ser la porta d'entrada al sector de la restauració", indica el directiu.

La famosa campanya "Fujitsu. El Silenci", va ser idea d'Eurofred

En aquest sentit, els següents deu anys l'empresa va anar incorporant altres productes al catàleg com ara forns per a pizzes, microones, màquines de cafè, maquinària de rentatge, màquines de pasta fresca, etc. Santacana explica que sempre han procurat "mantenir relacions de llarg termini, tant amb clients com amb proveïdors" i encara conserven "contractes de l'any de la picor d'aquests anys, perquè amb molts dels fabricants amb què vam començar encara hi treballem".

Jaume Santacana a la seu d'Eurofred Foto: Àngel Bravo 

L'any 1984 l'empresa decideix entrar en la gran distribució d'aparells d'aire condicionat, tant d'ús domèstic com comercial i semi industrial, en un moment en què al país encara era molt desconegut. I ho fa de la mà del gegant japonès Fujitsu. Amb l'ingrés en l'àmbit dels aires condicionats, Eurofred s'obre també al gran públic domèstic. 

Eurofred, alhora, va ser de les primeres empreses a parlar del comandament a distància –en aquest cas de l'aire condicionat-, intruint un concepte i un producte que ha canviat el concepte de confort. 

En la dècada dels noranta l'empresa inicia la distribució d'equips d'aire condicionat al canal retail, cosa que comporta un ràpid creixement convertint l'empresa en líder del mercat. La companyia es muda llavors a les actuals oficines a la cantonada del Carrer Berlín amb Josep Tarradellas.

"A cada línia que oferim volem ser especialistes i referents de la gamma donant el millor servei i valor afegit"

A més d'esdevenir distribuïdor de Fujitsu -la famosa campanya "Fujitsu. El Silenci", va ser idea d'Eurofred-, la companyia catalana distribueix també altres marques com Daitsu, Fuji Electric, Hiyasu, Aquatermic, Cool Head, Criocabin, Giorik, Musso i Carpigiani per a diferents sectors com la climatització domèstica i comercial, horeca, calefacció i també pel sector industrial. 

"Aconseguir contractes amb aquestes grans marques és un tracte guanyador per les dues bandes, les empreses amb bon producte busquen un partner local que conegui el mercat en l'àmbit comercial, de màrqueting i bon servei i això ho afirma la nostra trajectòria", subratlla Santacana.

Formació per professionals

"A cada línia que oferim volem ser especialistes i referents de la gamma donant el millor servei i valor afegit", explica Santacana. Per aquest motiu i pensant en el principal client que té Eurofred, l'empresa va posar en marxa l'any passat un centre de formació per a instal·ladors, l'Eurofred Academy a Vila-rodona. 

"També en crearem a Sevilla i a la resta de països on som", explica Santacana. La idea és oferir formació especialitzada "per ajudar a l'instal·lador en el seu negoci, que conegui noves tècniques de venda, instal·lació de productes nous, tècniques, avantatges, etc."

 

Foto: Àngel Bravo

Expansió internacional, presència territorial

El primer pas fora del territori espanyol va ser el 1994, quan aquesta empresa familiar crea la seva filial a Portugal amb oficines centrals a Lisboa, des d'on inicia la distribució de Fuji Electric al país pel canal d'instal·ladors electricistes. 

A principi del mil·lenni neix la filial francesa i a finals d'aquella dècada efectua una joint venture amb Fujitsu General al Regne Unit i Eurofred Itàlia, seguint amb l'expansió internacional, sobretot amb aires condicionats i horeca

El 2014 l'empresa salta l'Atlàntic i planta un peu a Xile amb una nova filial i també creen la botiga en línia. Finalment, l'any passat la distribuïdora d'equips de climatització va obrir filial al Marroc, que se suma als set mercats en els quals ja tenia presència: Espanya, França, Itàlia, Portugal, el Regne Unit, Irlanda i Xile. Després d'una època d'expansió internacional ara "el que toca és consolidar-nos en els països on som presents".

Eurofred és la primera empresa de l'Estat en compensar totes les seves emissions de CO2

Així mateix, l'empresa compta amb 10 centres logístics -sent les principals instal·lacions les de Vila-rodona- i també tenen un magatzem de recanvis a Cervelló. "Intentem que el valor afegit sigui màxim i per nosaltres l'estocatge i la rapidesa d'entrega tant de màquines com de recanvis és molt important i aquest centre proporciona en 24 hores qualsevol peça", afirma el directiu. 

Consciència ecològica

Un dels temes que preocupen aquesta empresa en gran mesura són les emissions. Els productes d'Eurofred contenen gasos o n'emeten. "Bé sigui per consciència corporativa, per legislació o perquè el consumidor ho demana tenim molt en compte i interioritzada la consciència ecològica i l'eficiència energètica", apunta Santacana. 

Per aconseguir una major sostenibilitat, l'empresa aposta per la innovació per reduir el consum elèctric o gasos menys contaminants. Alhora, Eurofred és la primera empresa de l'Estat en compensar totes les seves emissions de CO2 i reduir al mínim la seva empremta: "Estem canviant la flota de vehicles híbrids i elèctrics i també hem iniciat campanyes de plantació d'arbres, amb accions a Montserrat i al llevant; en volem fer un parell a l'any i també a altres països on som presents". 

Temperatura i vendes

La climatologia influeix i molt en la venda d'aires condicionats, sobretot en el sector residencial i més en certes zones, perquè "quan pugen les temperatures i no pots dormir a la nit, la gent va a comprar-se un aire condicionat i amb urgències". Per això cal una gran previsió i efectivitat en el servei i la logística. Un estiu calorós dispara les vendes, i tot i que la crisi s'ha notat -el client ha optat per gammes més bàsiques-, ara sembla que la venda es reactiva desvinculada, però, de la temperatura: "Això es nota amb creixements importants en les gammes comercials i industrials que no van lligades a la climatologia". 

Tot i que, precisament, l'aire condicionat és el sector que més volum de negoci aporta a l'empresa, actualment Eurofred intenta apostar pel segment de cocció dins del canal horeca. "Volem entrar al sector cuina i per fer-ho compten amb el xef Martín Berasategui d'ambaixador", expliquen des de l'empresa, que sap que cal comptar amb la confiança del client final per accedir en aquest mercat: els cuiners. Així, el futur d'Eurofred passa pels fogons.