Imatge d'un grup de conductors | ACN-Berta Fàbregas

MOBILITAT

Europa tomba la limitació de llicències VTC a Barcelona

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea considera que la norma és contrària al dret europeu

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha tombat la limitació de llicències VTC a Barcelona perquè la considera una restricció a la llibertat d’establiment. En una sentència publicada aquest dijous, l’òrgan argumenta que la normativa és contrària al dret europeu.  Ara bé, el tribunal obre la porta a poder exigir una autorització addicional "si és necessari per a la bona gestió del transport" i sempre que sigui amb "criteris objectius" i "sense arbitrarietats". El TJUE apunta que l'exigència d'una autorització prèvia "pot considerar-se necessària per assolir els objectius de bona gestió del trànsit i de l'espai públic, així com la protecció del medi ambient".

El tribunal remarca que aquesta autorització específica ha de "basar-se en criteris objectius, no discriminatoris i coneguts prèviament" i ha "d'excloure qualsevol arbitrarietat i no solapar-se amb els controls ja efectuats en el marc del procediment d'autorització nacional". Així, el tribunal remarca que l'autorització específica ha de "respondre a les necessitats particulars" de l'àrea metropolitana de Barcelona. Malgrat que el TJUE considera que els objectius de bona gestió del transport, del trànsit, l'espai públic i el medi ambient poden justificar una norma per "raons imperioses d'interès públic", el tribunal rebutja que protegir el taxi entri dins d'aquest interès general. Segons Luxemburg, garantir la viabilitat econòmica del taxi és "un motiu de caràcter purament econòmic" que no es pot encabir en aquest objectiu l'interès general.

Pel que fa a la limitació de les llicències a les VTC a una cada 30 taxis, el TJUE considera que la norma no és "idònia per assolir els objectius de bona gestió" del transport, el trànsit, l'espai públic i el medi ambient. De fet, el tribunal apunta que les VTC afavoreixen precisament assolir aquests objectius, principalment perquè redueixen l'ús del vehicle privat, i remarca que es podien haver adoptat "mesures menys restrictives per limitar l'impacte" de les VTC en el transport, el trànsit, l'espai públic i el medi ambient a l'àrea metropolitana de Barcelona. Per exemple, amb limitacions als serveis durant determinades franges horàries i restriccions a la circulació en determinats espais.