Ficosa, una història de males notes, puces i grans cotxes

El fundador de la multinacional, Josep Maria Pujol, aconsella "fer allò que enamori, malgrat sang, suor i llàgrimes"

Josep Maria Pujol és el fundador de Ficosa | Aijec Josep Maria Pujol és el fundador de Ficosa | Aijec

"Era un mal estudiant, ho aprovava tot. Quan no sabia, copiava i feia tots els ardits possibles", recorda l'empresari Josep Maria Pujol. No va acabar l'escola i ho va tenir clar amb només 15 anys: "En un examen oral no em paraven de preguntar de qui era fill Carlos III i quan em vaig cansar, li vaig llançar un llibre al professor i li vaig cridar que de la seva mare". Va ser la seva última classe a la Salle Josepets i 70 anys després encara no entén com el seu pare "pagès, exigent i dur" ho va acceptar. Del revés escolar i d'un taller de cables va néixer Ficosa, la multinacional de sistemes de vehicles amb seu a Viladecavalls que avui fa les delícies de l'automoció d'arreu del món gràcies també a la participació de Panasonic. "Feu allò que us enamori, malgrat sang, suor i llàgrimes", aconsella en un Dinar Aijec celebrat a l'Hotel Grand Marina. 

Pujol: "Feu allò que us enamori, malgrat sang, suor i llàgrimes"

Després de deixar l'escola i discutir-se sobre religió, política i la manera de tractar els treballadors amb els seus caps al taller de la Mercedes de l'època on va durar menys de dues setmanes, Pujol li va dir al seu pare que volia ser mecànic i li va demanar que l'ajudés a montar un taller de cables de recanvi per a cotxes. Tenia l'home perfecte, l'únic amb qui no havia discutit: Josep Maria Tarragó. Així doncs, la primera llavor de Ficosa es va gestar el 1949 al carrer Navas de Tolosa dins el barri del Clot de Barcelona. 

"Vaig portar l'administració fins que vaig descobrir que la meva vocació era la part comercial. Dedique-vos a allò que estimeu i estimareu allò que feu i sereu brillants", explica el fundador de la multinacional davant l'atenta mirada dels joves empresaris. La cursa de Ficosa entre els grans del sector de l'automoció no ha estat fàcil, però un dels seus grans èxits es la diversificació de productes d'automoció durant els anys 80 amb sistemes de canvi de marxa o la internacionalització com a leitmotiv.

Més info: Pujol: "Si ens fessin boicot no es vendrien cotxes"

A tall d'exemple, Ficosa va donar la seva primera embranzida fora d'Espanya a Portugal, concretament a la ciutat d'Oporto, amb un equip de tres persones. "No els vaig desautoritzar mai, en Portugal portugés", explica. Ara, són més de 1.800 persones treballant a Portugal. Després va ser el torn de França, Anglaterra, Alemanya... En total, la multinacional té fàbriques i centres d'enginyeria en 16 països d'arreu del món i compta amb una plantilla de 10.000 treballadors. "Ser Espanya, ser a Europa i al món amb la globalització", defensa. 

Una reunió a Wolfsburg per a la història 

Pujol recorda especialment una reunió a Wolfsburg amb un directiu alemany de Volkswagen: "Em va dir que no vendria res a Volkswagen i que la seva competència alemanya s'establiria a Espanya i ens aniquilaria. Li vaig respondre que esperava que tinguéssim l'oportunitat de què Volkswagen ens provés i ens comprés i que benvinguts a la competència". Ara, Volkswagen és el primer client de Ficosa a escala internacional i la competència alemanya va fracassar en el seu aterratge a Espanya. 

Josep Maria Pujol és el fundador de Ficosa | Aijec

Fotografia del Dinar Aijec amb Josep Maria Pujol. 

"Som gent treballadora que del no-res hem tirat endavant", es diu sovint dins de la família Pujol. Només així s'explica també que Ficosa hagi somniat córrer tan lluny fins al punt d'acabar guanyant Castellón que era la seva gran competència de l'època. "Pensaven que érem uns desgraciats i així ho van dir a la Seat i amb el temps, la puça que érem nosaltres va véncer el gegant. Som qui som perquè un competidor ens va despreciar", reivindica.

Pujol: "Grans o petits, competidors són competidors i no es poden despreciar"

El secret de l'èxit? "Competidors grans o petits, són competidors i no es poden despreciar". Encarar més: Enamorar-se i anticipar-se al futur. O com diu Pujol parafrasejant un refrany japonès: Lo viejo muere, lo joven crece. Casualitat o no, la multinacional japonesa Panasonic ha adquirit el 60% de Ficosa i tenen "una complementarietat de valors, cultura i productes de por".  

Ficosa que va començar amb "un taller de mort" de retrovisors a Cardedeu és ara el tercer fabricant de retrovisors del món. Pujol té molt clar que "el retrovisor extern desapareixerà, ho faràs tu o algú altre". I no és qüestió de tirar-se pedres a la teulada sinó de fer present el cotxe del futur: autònom, connectat, elèctric, híbrid, segur, sensible a la reducció de CO2 i amb radar càmeres.

Filosofia i noves tecnologies

Coses del destí, Pujol va ser president del Patronat de la UIC i ha decidit aprofitar la seva jubilació per apuntar-se a un curs a la universitat que fa referència a la filosofia i a les noves tecnologies. Des del retrovisor, recorda la seva formació a l'IESE, la presidència de Sernauto o els reconeixements com a Empresari de l'any, la Medalla d'Or al Mèrit al Treball o la Creu de Sant Jordi. Admet també que "la història sempre m'ha apassionat perquè la visc com una novel·la" i que "si no pogués llegir m'envelliria de cop". 

Més info: Ficosa no correrà fora de Catalunya

Actualment, Ficosa que tot just ha celebrat els seus 70 anys com a "armador de vaixells" factura el 95% de les seves vendes fora d'Espanya. "Si ens fessin boicot no es vendrien cotxes. Qui vulgui fer-nos boicot es quedarà sense opcions perquè no hi ha cap fabricant que no compri productes de Ficosa", assegurava el CEO de Ficosa i fill de Josep Maria Pujol, Xavier Pujol, en una entrevista a VIA Empresa.

"Amb 85 anys continuo somniant i quan deixi de somniar ja em podran enterrar", conclou Josep Maria Pujol amb una història de males notes i grans cotxes al darrere.

Pujol: "T'has d'omplir de paciència quan el vaixell no funciona i ser conseqüent amb la llibertat i la fraternitat"

Lo viejo muere, lo joven crece... Enamorar-se de la feina i de la vida, anticipar-se al futur, "omplir-se de paciència quan el vaixell no funciona" o "ser conseqüents amb la llibertat i la fraternitat" són només algunes de les grans lliçons empresarials del fundador de Ficosa per al record. 

Més informació
Ficosa desenvolupa un retrovisor que paga peatges
Ficosa invertirà 500 milions d'euros en la transformació de l'automòbil
Ficosa inverteix cinc milions d'euros en noves instal·lacions a Portugal
Avui et destaquem
El més llegit