Quan els bancs es barallen per finançar les pimes

Al ‘Mercado Financiapyme’ les petites empreses amplien el ventall de possibles inversors i les entitats financeres descobreixen les “perles desconegudes” del mercat

Nova edició del Mercado Financiapyme Nova edició del Mercado Financiapyme

El que va començar com un experiment l’any 2013 ja s’ha convertit en una cita mensual. Aquest dijous la Borsa de Barcelona acull la 34a edició del Mercado Financiapyme, una iniciativa de Pimec per tal de reunir en un sol espai tot el ventall possible de proveïdors de finançament. Per un dia, els directius de l’àrea d’empresa de la banca abandonen els seus despatxos i s’asseuen a escoltar el que moltes pimes tenen per dir-los.

Hem vist un efecte sorprenent, que les entitats financeres es barallin per parlar i atendre les empreses”, assegura Fran de la Torre, director del Departament de Consultoria Estratègica i Finançament de Pimec. Exageri o no, les 33 edicions anteriors ja han servit perquè més de 140 entitats finançadores aportin 170 milions d’euros a 160 empreses.

Una de les que ho ha viscut en carn pròpia és Ditel. El seu CEO, Manel Aragonès, no veu gaire desencaminada l’expressió del directiu de Pimec. “L’última vegada vam intercanviar targetes amb 10 entitats”, recorda. “Has d'anar ràpid i no et pots entretenir gaire a parlar perquè el cafè no és infinit”. L’objectiu, constata, “és parlar amb tots, però a vegades et vénen a buscar i quan acabes de parlar amb algú ja en tens un altre que t'està esperant per conèixer algun detall”.

Presentació i cafè

La dinàmica del Financiapyme és senzilla. En primer lloc, les empreses tenen 10 minuts per presentar el seu projecte. “A diferència dels fòrums d'inversors, durant les presentacions no es fan preguntes però després es convida a un cafè on es crea un espai de relació i contacte”, explica de la Torre.

De la Torre: “Hem vist un efecte sorprenent, que les entitats financeres es barallin per parlar i atendre les empreses”

“Hi ha un treball previ per preparar la presentació, explicar la teva història, quin és el teu projecte, quines són les teves necessitats econòmiques i el rendiment que esperes d'aquella inversió”, completa Aragonès. Durant el cafè “les diferents entitats demanen més informació i vas parlant amb més o menys detall. Expliques els teus mercats o el teu producte”.

Segons el CEO de Ditel, “entres en un llenguatge més de producte, objectiu i necessitat financera. Intercanvies les targetes per la part més important, que és quan et vinguin a visitar a casa teva”. Al capdavall, l’acord no es tanca amb la tassa a la mà, però sí que l’accelera. “Hem tancat algun finançament en 30 dies, fet impensable per una altra via”, constata Aragonès.

Ampliar el ventall d’inversors

Amb seu a Badalona, aquesta companyia de solucions de visualització LED per a la indústria, els serveis i el comerç ha aconseguit finançar dos projectes de més de 200.000 euros participant dues vegades al Financiapyme. “Va anar molt bé partir-lo en diverses parts. Les dues vegades hem cobert el 100% del finançament necessari repartit en diverses entitats”, explica Aragonès. Al seu entendre, “presentar un projecte monolític que no es pot partir i que una sola entitat jugui amb aquests imports, és complicat”.

La Borsa de Barcelona acull el Mercado Financiapyme | Cedida

La Borsa de Barcelona acull el Mercado Financiapyme | Cedida

Més enllà dels projectes concrets, però, Aragonès valora especialment que la participació al Financiapyme els ha permès incrementar el seu pool bancari. “Teníem un excés de determinats bancs amb qui ja havíem treballat de feia temps. Ha estat una manera d'obrir-nos a altres entitats de finançament on hauríem tingut un accés difícil nosaltres sols”. No en va, Ditel ha multiplicat per tres el seu pool bancari “en una època on el nombre de marques de banca al mercat s'ha reduït molt”.

Finançament divers

Fran de la Torre explica que un dels objectius primaris del Financiapyme era aconseguir “identificar quins eren els autèntics proveïdors financers de la pime”. En la primera edició es van convocar 15 entitats, “els principals bancs”. Amb el pas de les edicions, afegeix, “hem anat identificant nous proveïdors financers”.

El dirigent de Pimec celebra que l’experiència acumulada els hagi permès aprendre contínuament. “Hem après que hi ha moltes entitats finançadores, coincidint amb una època on s'ha desenvolupat el sector fintech”. D’aquesta manera, assegura, “hem aconseguit tenir un termòmetre molt actualitzat sobre com s'estan comercialitzant els instruments financers”. Alhora, per a les empreses també és “una manera de conèixer altres entitats més enllà de les més populars. Tenim banca internacional, pública, etc. Qualsevol és benvingut”.

Aragonès: “Hem tancat algun finançament en 30 dies, fet impensable per una altra via”

Parlar de tu a tu

Una de les claus de l’èxit i que explica la continuïtat en el temps de Financiapyme és haver aconseguit elevar el nivell d’interlocució entre banca i empresa, especialment per a aquelles pimes ubicades fora dels grans nuclis urbans. “Tenim una banca molt centralitzada i el Financiapyme els permet tenir un interlocutor que entengui l'empresa i tingui capacitat de decisió”. 

De la Torre lamenta que moltes entitats “segueixen fent un tall en la facturació i per sota dels quatre o sis milions d’euros els deriven a banca comercial i no d'empresa. Com que la gran majoria de les nostres empreses sovint es queden per sota d'aquest tall, els acaba atenent una banca més dirigida a l'atenció al particular i sense una formació concreta en les necessitats de l'empresa”.

Al Financiapyme, però, aquestes companyies poden parlar en persona amb els màxims responsables de cada entitat en el negoci de la banca d’empresa. “Per nosaltres era vital fer-los entendre que se'ls estava escapant negoci perquè no l'estava atenent correctament”, insisteix de la Torre.

El moment del cafè permet una interlocució directa entre pimes i entitats de finançament | Cedida

El moment del cafè permet una interlocució directa entre pimes i entitats de finançament | Cedida

Les “perles” del mercat

A banda del nivell d’interlocució, de la Torre es mostra convençut que el Financiapyme “és la millor plataforma que hi ha perquè li permet donar-se a conèixer al sistema financer”. El dirigent de Pimec constata que “la pime és molt desconeguda, hi ha moltes perles que les entitats financeres no arriben a conèixer”.

Amb un tiquet mitjà de 400.000 euros, ja sigui per a inversions o finançament de circulant, pel Financiapyme hi han passat empreses de totes les mides i sectors. “La selecció d'empreses que fem presenta les que tenen una activitat i un futur real. El passat de l'empresa ens preocupa poc o gens”, diu de la Torre. Això sí, reconeix que les que funcionen millor són les que tampoc prometen creixements espectaculars, “com més prudents siguem millor”.

El directiu de Pimec evidencia que “el que no funciona al Financiapyme és presentar startups, empreses amb plans de negoci espectaculars però sense una mínima activitat de facturació”. En aquest context, reconeix, “seguim sense trobar la banca, tot i que estem insistint”. 

Més informació
48 pimes catalanes acceleren el seu creixement
Els autònoms treuen el cap
Pimec celebra la 30a edició dels Premis Pimes amb un rècord de candidatures
Avui et destaquem
El més llegit