Viure sobre rodes

Una nova edició del Caravaning amb més d'un centenar d'expositors de 'campers', autocaravanes i esports d'aventura

El Caravaning de Fira de Barcelona torna a la presencialitat | iStock El Caravaning de Fira de Barcelona torna a la presencialitat | iStock

La natura sempre ha estat una part essencial en la vida de moltes persones. Tot i això, la pandèmia ha aguditzat els sentits de moltes altres i ha ajudat a que la gent tingui més ganes de sortir de casa. És per aquest motiu que alguns sectors que tenien un creixement orgànic han acabat per créixer de manera exponencial en aquest últim any. Vete a tomar viento és l’eslògan d’aquesta edició del saló del Caravaning de Fira de Barcelona, un joc de paraules que vol demostrar que perdre’s en un paradís de la natura pot arribar a convertir-se en un plaer amb la companyia adequada: un vehicle camperitzat.

El saló obria les portes de la seva 35a edició el passat diumenge. El recinte de Gran Via de Fira de Barcelona s’omplia amb metres quadrats infinits d’autocaravanes, remolcs, tendes de campanyes i les noves incorporacions d’aquests últims anys les campers -furgonetes habitables personalitzades. Però, les novetats no s’acaben aquí, aquest congrés també uneix per primera vegada l’esport d’aventura amb els vehicles, incloent en el mateix recinte empreses dedicades a accessoris d’esports com l’escalada, el senderisme o el ciclisme. Una aposta que segons explica Josep Antoni Llopart, director del saló, “vol demostrar que el món de les autocaravanes i els esports d’aventura poden complementar-se”.

El moviment camper no només consisteix a comprar una autocaravana o personalitzar algun dels teus vehicles per fer-lo habitable, sinó que es converteix en “un estil de vida”, segons Llopart. Així doncs, no és d’estranyar que dins del mateix recinte del saló hi hagi cobertes totes les necessitats dels clients que volen introduir-se en aquest món. Compten doncs, amb estands d’assegurances pels vehicles, grans exposicions de bateries o accessoris necessaris i inclòs bancs com el BBVA o el Santander ocupen un espai en el congrés per parlar dels préstecs especials per a aquesta classe de cases amb rodes. Una experiència 360 que ja ha aconseguit trencar amb les expectatives: “Tot apunta que serà un molt bon saló si l’afluència es manté”, assegura el director del Caravaning.

“Tot apunta que serà un molt bon saló si l’afluència es manté”, Josep Antoni Llopart, director del Caravaning

Pel que fa a les classes d’estands que es poden torbar dins d’aquest saló podríem dir que n’hi ha de tots els colors i mides que es puguin imaginar. Com bé indica la mateixa propaganda del congrés és internacional i com a tal té marques d’arreu que presenten els seus vehicles camper. Podem trobar grans firmes com Volkswagen, Nissan o Ford, que ensenyen els seus models ja equipats, però també hi ha empreses com FurgoK, dedicades exclusivament a l’equipament d’aquestes furgonetes, és a dir, la seva feina és fer-les habitables.

Molt més que autocaravanes

El sector és tan ampli que tampoc s’estanca en demostrar que es pot viure dins d’un vehicle sinó que també s’hi pot tenir el teu propi negoci. Els foodtrucks -furgonetes que tenen cuines instal·lades i fan la funció d’un restaurant- també s’han convertit en una tendència creixent en aquests darrers anys. Per aquesta mateixa raó el Caravaning té un espai per a ells. Alguns dels espais exteriors de la Fira s’han convertit en l’aparador perfecte per a aquestes cuines sobre rodes que -sorprenentment- poden cuinar qualsevol cosa, amb l’avantatge que pot fer-se a qualsevol lloc.

Llopart: “Ja no és només el saló internacional del Caravaning, sinó que hi hem volgut afegir l’aventura”

Una altra de les grans novetats d’aquest any -mencionada al principi- són els esports d’aventura. I és que tot i que ara ens sembla la cosa més normal del món que els aventurers tinguin cases sobre rodes, no fa tant que aquests dos conceptes van de la mà. Així doncs, marques com Salomon o Qetchua (Decathlon) s’han estrenat en el Caravaning per tal de reivindicar que lligam que hi ha entre aquests esports i la comunitat camper. Per la seva banda, el director del saló també explica que han volgut reformular i canviar el focus del saló: “Ja no és només el saló internacional del Caravaning, sinó que hi hem volgut afegir l’aventura”.

Una comunitat creixent

Aquest saló no té un públic objectiu definit. Fins i tot el mateix Llopart explica que hi ha tres línies definides de gent que pot encaixar en el perfil. La primera està dedicada al públic sènior, de més de 55 anys, jubilats que tenen temps de viatjar i perdre’s, però també persones que necessiten la comoditat d’una autocaravana: “Són aquelles persones que fan viatges llargs i tenen temps per gaudir del vehicle”, explica el director del Caravaning. D’altra banda, ens trobem amb un públic molt més familiar, d’entre 35 i 45 anys, amb fills petits. Aquestes famílies busquen viatjar amb els seus vehicles, però de manera més còmoda.

Més info: Vanwoow, una nova manera de viatjar

La tercera línia i probablement la que més ha incrementat en els últims són els visitants  usuaris ocasionals. Aquest públic no té una edat concreta sinó que engloba a totes aquelles persones que s’interessen pel món camper i comencen llogant alguna furgoneta o autocaravana. Segons el director del saló, aquest públic és el que creix de manera més forta, ja que “comencen llogant i acaben per comprar-se el seu propi vehicle”.

Tot i que el Caravaning és un aparador internacional, els visitants són nacionals, sobretot de Catalunya i del sud de França, però també d’altres comunitats autònomes. Al cap i a la fi, un congrés que vol aportar novetat i convertir-se en una referència en l’habitatge sobre rodes, però també un saló plegat d’oportunitats de començar a viatjar de manera diferent , perquè tal com explica Llopart: “Volem ser més que un saló, perquè volem demostrar que viatjar també es pot convertir en una aventura”.

 

Més informació
Les autocaravanes i campers, principals reclams del Caravaning
El Caravaning tanca una edició rècord amb més de 60.000 visitants
Avui et destaquem
El més llegit