GameSquare, un 'upgrade' per als col·leccionistes

L'aplicació de compravenda de videojocs, figures i altres articles de l'ecosistema 'friki' ofereix una nova experiència de col·leccionisme

L'equip de Gamesquare | Cedida L'equip de Gamesquare | Cedida

Un Super Metroid de la Super Nintendo amb caixa i manual; un Funko Pop chase, una Black Lotus de Beta... Sovint és sorprenent, especialment per a qui no ha participat en el tipus de comunitats que consumeixen aquests productes, els preus – i els bragging rights – a què arriben en certs entorns alguns dels ítems més perseguits pels col·leccionistes. Siguin videojocs, figures o cartes; si el preu d'aquests articles és cada cop més elevat, el seu valor social porta sent-ho dècades. Al nínxol de mercat que es genera al voltant d'aquests productes, tot i que cada cop més potent pel que fa a facturació, pren especial rellevància la comunitat, les relacions que s'hi estableixen. L'idioma, fins i tot, d'uns compradors i venedors que, sovint, fa anys que comparteixen espais informals.

És en aquest punt en què agafa força la proposta de valor de GameSquare, una aplicació cocreada per Martín Simón, Gerard Jané, Xavier Llordella i Pol Rodoreda – autodefinits frikis. La seva pertinença a la comunitat, el seu coneixement del mercat i, especialment, el seu patiment en la negociació en els espais informals de compravenda que van des de mercats físics fins a aplicacions com Wallapop expliquen tant la iniciativa dels cofundadors com l'afany empresarial – o més, explica un Jané incòmode amb etiquetes com ara empresari o emprenedor.

Jané: "Molta gent interessada en aquests tipus de productes perd molt de temps negociant i xatejant amb compradors"

"Molta gent interessada en aquests tipus de productes perd molt de temps negociant i xatejant amb compradors", explica Jané, que lamenta les experiències per les quals s'ha de passar com a part d'aquest mercat. Les alternatives a l'Estat passaven o bé per hores de regateig a Wallapop o bé per botigues tradicionals que, com recorda el mateix co-CEO, tiren els preus de compra dels productes de segona mà "cada cop més a la baixa". El model de GameSquare, per evitar aquest conflicte, proposa una solució senzilla i operativa: l'aplicació valora els productes, els compradors els posen a una wishlist i el mateix programa els posa en contacte aquells que els ofereixin amb un preu ja establert.

El tipus de públic a què crida una plataforma com GameSquare té molt a veure amb aquesta decisió. Com rememora el mateix Jané, "de xaval no t'importava perdre una tarda i creuar-te la ciutat per comprar o vendre alguna cosa". El target de l'aplicació, però, ha deixat enrere aquesta etapa: com el defineix el mateix co-fundador, GameSquare es dirigeix a persones d'entre 30 i 35 anys en la seva majoria, amb cert poder adquisitiu però sense tant de temps. Aquells que cremaven tardes jugant a rol o a la GameCube i que ara ja no tenen temps per compaginar la vida laboral amb l'exigència de la comunitat. "Ens interessa oferir un producte molt específic", destaca Jané, que aposta a la seva plataforma per un valor afegit més enllà de la compra i la venda d'articles.

Jugar a GameSquare

"Al final nosaltres tenim clar que volem fer de GameSquare una comunitat, que l'aspecte transaccional no tingui tanta importància", argumenta el co-CEO. L'aplicació, així, aspira no només a fer més eficients els contactes de compravenda, sinó a fer-los tan fàcils que esdevinguin, fins a cert punt, secundaris. Les propostes de la mateixa interfície ofereixen als usuaris, per exemple, un cert sistema de gamificació: si bé la valoració dels productes serveix en primera instància per vendre'ls, també genera una forma de llistar tota lla col·lecció d'un usuari i mostrar-ne el valor global. "Hi ha molta competència sana entre col·leccionistes", opina Jané – una competència que es pot fer palesa a GameSquare, on s'objectiva la comparació entre biblioteques de jocs, per exemple

La proposta de gamificació de GameSquare no es queda, però, en la comparació de valors dels articles de cada usuari. Qui hagi jugat sovint a grans videojocs reconeixerà la dinàmica platinum; el col·leccionisme d'insígnies per haver assolit objectius secundaris dins el mateix joc. Segons Jané, aquest sistema és la propera passa de l'encaix de la comunitat al marketplace de l'aplicació. "Coses que facin als usuaris sentir únics; ser el col·leccionista més reconegut, o el venedor més reconegut", raona el fundador.

 "Hi ha molta competència sana entre col·leccionistes"

El líder en aquestes qüestions, com en moltes altres en aquest mercat, ve dels Estats Units. GameSquare s'emmiralla, en moltes de les seves propostes, en Whatnot – una aplicació similar que opera a nord-amèrica i que Jané considera "referent". Una de les features que pot marcar el futur de la plataforma, de fet, té a Whatnot com a principal representant a occident – tot i que a mercats asiàtics també funciona amb molt bons resultats. Es tracta de les live auctions, o subhastes en directe. L'aplicació proposa una sort de TikTok de les compres: microsubhastes en directe d'un minut on venedors poden obrir els seus productes a una cursa d'ofertes i acabar venent-lo al millor postor.

"L'altre dia estava mirant subhastes i hi vaig perdre mitja hora", reconeix Jané, que veu en aquest format un potencial tant en el factor transacció com en el vessant social. "Sovint s'entrarà només per veure quins productes hi ha", afirma, tot i que reconeix, també, que la proposta de valor centrada en productes únics encaixa molt bé amb un sistema com aquest. "Les edicions limitades que busca tothom donen molt de joc en un model de subhasta", celebra el co-CEO.

Evolucionar

El creixement de GameSquare és una constant, i el seu èxit corrobora l'encert en la proposta de valor. Havent-hi observat que l'inici només amb usuaris individuals pot ser massa lent, l'aplicació ha acabat optant per agafar rodatge amb oferta professional. Actualment, l'aplicació compta amb la col·laboració de botigues a tot l'Estat espanyol, i amb una cartera que superarà els 25.000 productes. "És una relació orgànica per a tots dos – la col·laboració amb botigues ens dona un cert caché", afirma, mentre que els establiments guanyen un espai senzill i ergonòmic per oferir els seus productes en línia.

"El més important és crear bé una comunitat de nínxol, i que un bon catàleg et porti a atreure compradors"

"Em fa il·lusió anar a Vinarós, captar una botiga i que hi arribin ordres de tot l'Estat". La cooperació de GameSquare, a més, no es fa amb grans superfícies, sinó amb establiments de nínxol, relativament reduïts i que – igual que l'aplicació – aporten el seu valor com a hubs de les seves respectives comunitats més enllà de les transaccions. "Ens agrada estar molt al fang; si hem d'anar a una botiga i pujar un a un els seus mil productes, ho fem encantats". A mitjà termini, però, l'objectiu de la plataforma és que hi primin els usuaris particulars. La col·laboració amb botigues ha estat, això sí, una gran ajuda per entrar al mercat.

Amb els resultats actuals, GameSquare es marca dos objectius: "ampliar catàleg i millorar el producte". Després d'aixecar una ronda d'inversió de 100.000 euros que, com afirma el mateix co-CEO, no els ha tret de l'austeritat, esperen arribar al mig milió d'euros en un marge de dotze mesos. El camí que es marquen, doncs, és semblant al que han seguit fins ara. "Volem centrar-nos en el creixement orgànic", afirma Jané. "El més important és crear bé una comunitat de nínxol, i que un bon catàleg et porti a atreure compradors", conclou.

Més informació
Crear, jugar i vendre
Els videojocs sud-coreans de Smilegate també es dissenyaran a Barcelona
Lanzadera amplia l'aliança amb Sony per accelerar videojocs
Avui et destaquem
El més llegit