Bleta, la tauleta per a gent gran que escurça la bretxa digital

La iniciativa va néixer d'una campanya solidària durant un dels moments més restrictius de la pandèmia

Isabel Garcia, cofundadora i CEO de Bleta | Giovanni Ruiz, Aticco Ecosystem. Isabel Garcia, cofundadora i CEO de Bleta | Giovanni Ruiz, Aticco Ecosystem.

Isabel García estava a la feina. Era un dia normal i corrent al capdavant de Bleta, la startup que va fundar el 2021 juntament amb quatre joves, quan de cop i volta comença a rebre trucades i missatges que li donen l'enhorabona. Havia entrat a la llista de Forbes España 2021, al grup 30 under 30, que recull els joves espanyols més talentosos, influents, líders o emprenedors més destacats de diversos sectors productius. Compartia el reconeixement juntament amb Ibai Llanos, Alexia Putellas o la Rosalia. "Va ser tota una sorpresa", reconeix García, qui indica que és la seva cara la que surt, però en realitat "estar a la llista Forbes és el reconeixement a la bona feina de tot un equip". 

I és que la història de Bleta és digna de molts guardons i, de fet, en els pocs mesos de trajectòria de la startup barcelonina, ja en porten uns quants: d'Emprenedoria Social de Barcelona Activa, el premi Dona TIC Revelació, el Pitch Competition de Wayra Scale Up Women impulsat per Aticco Ecosystem, el tercer premi de startups d'InnMind i Draper University... Són molts reconeixements tenint en compte que van llançar Bleta oficialment poc abans del Nadal del 2021, encara que els seus inicis provenen en veritat de la implicació social dels socis d'Eways en els moments més difícils de la pandèmia. 

Bleta va sorgir, de fet, de les entranyes de la startup Eways, fundada el 2019, i orientada a allargar la vida dels dispositius electrònics, com tablets, mòbils o ordinadors. En els pocs mesos de trajectòria abans de l'esclat de la pandèmia, el grup d'enginyers electrònics d'Eways arreglava dispositius i els tornava al circuit. I els hi anava "molt bé", diu García, fins que va aparèixer la covid-19 i es van trobar "amb 50 dispositius mòbils i tauletes a les mans". Amb aquests 50 dispositius (mòbils i tauletes) van iniciar una campanya solidària pels hospitals i residències de la tercera edat de Catalunya i els van posar a disposició d'aquelles persones, aïllades o grans, que necessitessin posar-se en contacte amb la família.

Tauleta tàctil de Bleta | iStock
Tauleta tàctil de Bleta | Cedida

La iniciativa va ser tot un èxit i van voler fer-ne més: demanar a corporacions i particulars que aportessin també dispositius. Nestlé, per exemple, va ser una d'aquestes empreses que va participar i, entre tots plegats, van arribar fins als 150 dispositius. Paral·lelament anaven rebent feedback: "el dispositiu més útil era la tauleta, encara que no tots la sabien utilitzar", recorda García. 

García: "El dispositiu més útil era la tauleta, encara que no tots la sabien utilitzar"

Així que van desenvolupar un launcher senzill i intuitiu per a tauletes amb imatges més grans, lletra més fàcil de llegir, amb la configuració feta i amb servei d'internet inclòs. I en aquest cas, l'èxit va ser rotund. "La necessitat al mercat existia" i, a més, Eways ho tenien una mica aturat. "Anem a enfocar-nos a les tauletes, que ens ho estan demanant", recorda que els hi va dir a la resta de l'equip García. 

Van aconseguir llançar el producte oficial abans del Nadal del 2021 i, des de llavors, ja han aconseguit un promig de 9.000 euros de facturació mensuals, que són aproximadament unes 30 tauletes al mes. El 80% de les vendes provenen del client particular, encara que a l'inici, van començar estricament amb un model B2B, dirigit a a hospitals, clíniques i residències de la tercera edat.

L'herència d'Eways

Malgrat que la tauleta en sí sembla molt senzilla, l'equip de Bleta ha desenvolupat un producte amb una tecnologia sofisticada. En primer lloc, l'automatització: la startup ha aconseguit automatitzar la configuració dels dispositius, de manera que, quan un client vol comprar una tauleta, respon abans un qüestionari per telèfon o en línia i, aquesta informació s'utilitza per fabricar i configurar la tauleta de manera automàtica.

La durabilitat de la bateria és una altra herència d'Eways. Com també ho és la promoció del reciclatge de tauletes que fan des de Bleta: "Si la tauleta no s'està utilitzant, la poden retornar i nosaltres l'arreglem i preparem perquè pugui "tornar al circuit". 

Perspectives de Bleta

Les perspectives de García són arribar a multiplicar per cinc les vendes de tauletes. És a dir, unes 500 o 600 tauletes al llarg del 2022 i facturar aproximadament 160.000 euros. Geogràficament, el 2022 és l'any d'Espanya, però a partir del 2023, tenen previst fer el salt a Europa. Per a fer-ho tenen oberta una ronda d'inversió on esperen captar fins a 170.000. Comença l'expansió de Bleta.

Més informació
Ticc Mobility crea intermitents que funcionen amb el moviment del cap
Mapsi Photonics, l’empresa que revolucionarà el mercat dels infrarojos
X1 Wind crea una plataforma eòlica flotant que es recol·loca a favor del vent
Avui et destaquem
El més llegit