Indukern tanca el 2018 amb un 8% de creixement i consolidant el mercat exterior
Indukern tanca el 2018 amb un 8% de creixement i consolidant el mercat exterior

Indukern, la multinacional discreta

El grup de producció i distribució química i farmacèutica porta més de mig segle de vida conquerint el món sense fer soroll però amb tota la determinació possible

Com a bona empresa familiar, el grup Indukern té clar que la seva és una cursa de fons. “Som corredors de maratons”, repeteix amb insistència el seu fundador i president, José Luis Díaz-Varela Somoza. Una cursa que ja dura 55 anys i que actualment representa 725 milions d’euros de facturació (el 53% provinent de l’exterior) amb 1.700 treballadors i 18 empreses repartides pel món. El grup és una autèntica multinacional forjada des de la constància i la discreció que avui té tres grans divisions: Indukern, dedicada a la fabricació i distribució de químics per a la indústria; Laboratoris Calier, especialitzats en medicaments per a animals; i Kern Pharma en el sector farmacèutic. En una de les comptades aparicions públiques dels Díaz-Varela, el fundador i el seu fill gran, Raúl, comparteixen la història i l’evolució de l’empresa en el cicle Capitans d’Indústria celebrat al Cercle d’Economia.

De Galícia a Veneçuela

Indukern és una multinacional catalana, però els seus orígens cal buscar-los a Galícia i Veneçuela. Naturals de Monforte de Lemos, la família Díaz-Varela vivia a La Corunya quan al pare de José Luis li ofereixen ser director d’una empresa de ceràmiques a prop de Caracas. Ell tan sols tenia 18 anys, però poc després d’arribar-hi va començar a treballar de visitador mèdic. “No havia venut mai”, recorda amb nostàlgia. De seguida, però, va demostrar aptituds com a comercial. “En 20 dies cobria totes les visites del mes i m’avorria, així que vaig demanar un canvi”, rememora.

Així va arribar a Industrial Kern, representant de grans companyies del sector químic i farmacèutic. “Em guanyava tant bé la vida que cap al cap d’un any anava amb un Mercedes”, recorda. La bona tasca com a comercial va permetre que als 22 anys ja fos gerent, però “la perspectiva d’estar sempre tancat en una oficina no m’agradava”. Així doncs, va decidir proposar-li al senyor Kern fer un estudi de mercat a Espanya. “Vaig visitar tota la indústria espanyola del sector i vaig proposar muntar una empresa a Espanya”. Kern comptava ubicar-la a Madrid, però Díaz-Varela el va convèncer sobre la idoneïtat de fer-ho a Barcelona. “Catalunya era una zona molt més industrial...i tenia el mar que em recordava Galícia”, explica tants anys després. Era el 1962 i amb 24 anys acabava de fundar Industrial Kern Española.

Daniel, Tamara, Raúl i José Luis Díaz-Varela | Cedida

Daniel, Tamara, Raúl i José Luis Díaz-Varela | Cedida

Especialistes a vendre

Tot i començar amb “mitja secretària” per poder estalviar recursos, Díaz-Varela destaca que l’inici va ser molt bo i a l’any següent l’empresa ja guanyava diners. I això que “no teníem res per vendre”, ironitza el seu responsable. “Buscava proveïdors de diverses coses i, per exemple, anava a Igualada a vendre pells, però no hi veia futur”, reconeix. El filó principal el va trobar en els pinsos on “vam començar a vendre vitamines i minerals”. Encara avui aquesta és la indústria més important de l’empresa en un negoci eminentment comercial.

 “Catalunya era una zona molt més industrial que Madrid...i tenia el mar que em recordava Galícia”

Al 1968 el senyor Kern ven la seva participació de l’empresa als que eren uns proveïdors nord-americans. Una convivència que dura fins al 1976, quan Indukern passa completament a mans dels Díaz-Varela. També en aquella època, recorda el fundador, “vam veure que els nostres competidors compraven medicines per a animals i vam decidir fer una petita fàbrica a l’Hospitalet per crear productes per a veterinària”.

L’expansió internacional

Aquest és l’inici d’una època d’expansió que s’allargaria tota la dècada dels 80 i fins als inicis dels 90. Indukern obre oficines a Portugal, Noruega, Suïssa o Hong Kong; posant les bases del caràcter internacional del grup. Malgrat tot, José Luis Díaz-Varela reconeix que “vam començar a crear empreses que no estaven dins del nostre ram, imitant les multinacionals japoneses que tocaven tots els pals”.

Instalacions de Calier a Les Franqueses del Vallès | Cedida

Instalacions de Calier a Les Franqueses del Vallès | Cedida

Una ambició que els va permetre arribar a facturar 3.000 milions de pessetes mentre s’allunyaven de la seva activitat tradicional venent mobles d’oficina o electrònica. Fins que va arribar la crisi del 1992. “Ningú comprava res i vam reinvertir tots els estalvis personals en l’empresa per pagar tots els comptes que tenien problemes”, recorda l’empresari sobre el que ha estat una lliçó ben apresa dins la companyia.

Arriba la segona generació

Actualment els tres fills del fundador formen part del grup, repartits en les tres divisions principals d’Indukern. Aquesta segona generació s’incorpora a l’empresa al llarg dels anys 90. Primer en Raúl, al 1993, i després la Tamara i en Daniel al 1997 i 1998 respectivament. “Des que tenien uns 15 anys els parlava de la feina, dels problemes que tenia. Els anava involucrant de forma natural a escoltar el que passava en el negoci i els feia treballar als estius repartiment documents per les diverses divisions de l’oficina”, explica el seu pare.

La visió del seu fill gran hi aporta una altra perspectiva. “Als 16 anys li vaig dir que no volia entrar a l’empresa. Creia que mai no podria ni tan sols igualar el que havia fet”. Tot i que el seu pare assegura que la seva tasca de convenciment era subtil, Raúl Díaz-Varela explica com li portava articles americans sobre segones i terceres generacions que havien millorat la tasca dels fundadors.

 “Als 16 anys li vaig dir al meu pare que no volia entrar a l’empresa. Creia que mai no podria ni tan sols igualar el que havia fet”

De fet, els seus primers projectes després de treballar sis mesos als Estats Units un cop acabats els estudis, van consistir a intentar crear un camp de golf a Viladecans. Grans aficionats a aquest esport, Raúl reconeix que “com tothom sap, avui no hi ha cap camp de golf a Viladecans. Tampoc a Cerdanyola, on ho vam intentar després”. Una experiència sense èxit que el va acaba d’empènyer per entrar a Indukern i, al cap de poc, desplaçar-se a liderar l’oficina de Hong Kong.

Des del 1999, però, el fill gran és el responsable de la divisió Kern Pharma. Una àrea sorgida de la compra de la planta que Boehringer Ingelheim tenia a Terrassa juntament amb alguns dels seus productes. “Ha estat una de les tres decisions més importants del grup. Buscàvem un lloc per establir una fàbrica i tenir-ho tot junt”, recorda el fundador. Sortint de l'última reunió que tancava l'acord, en Raúl li va dir al seu pare: "Papa, això ho portaré jo". 

Foto aèria de les instal·lacions de Kern Pharma aTerrassa | Cedida

Foto aèria de les instal·lacions de Kern Pharma a Terrassa | Cedida

El valor de l’experiència

El gran de la segona generació assegura que “nosaltres quasi vivim millor en èpoques de crisi que de bonança”. Les tres línies bàsiques de productes d’Indukern són de primera necessitat: complements per a alimentació, veterinària i farmacèutica. “Aquestes activitats ens han permès aguantar bé i seguir construint el que ara és el grup”, assegura.

A més a més, l’experiència internacional de més de 40 anys també hi juga a favor. “L’empresa ja tenia unes característiques que algunes companyies han hagut de buscar a partir de la crisi”, celebra Raúl Díaz-Varela.

Els darrers anys, a més, el grup Indukern ha fet alguns canvis. “El creixement orgànic ja era complicat perquè som en mercats madurs amb marges cada cop més estrets. Afegint noves divisions properes hem començat noves activitats com solucions per a companyies d’alimentació, amb més valor afegit que la pura distribució”, indica.

D’aquesta manera han entrat en una forta dinàmica d’adquisicions, d’entre “dues o tres compres a l’any”. Això sí, com sempre sense aixecar gaire la veu. “No hem entregat dividends en 40 anys, ens hem centrat en la cultura de l’esforç i la reinversió”, recorden els seus dirigents. Així han construït la multinacional discreta.

Més informació
Grup Indukern factura 755 milions d'euros el 2015
Indukern apunta al Brasil i adquireix el 75% d'Hexus Food
El decàleg de l'empresa familiar
Avui et destaquem
El més llegit