Inlexa, a un clic del llenguatge inclusiu

Recomana correccions dels termes poc inclusius d'un text mitjançant IA

Entrega del premi UU Priza 2021 a Inlexa | Cedida Entrega del premi UU Priza 2021 a Inlexa | Cedida

La igualtat d'oportunitats està cada dia més present en els equips directius i departaments de recursos humans de les organitzacions. De fet, el reial decret llei 6/2019 de l'1 de març del 2019 obliga a totes les empreses de més de 50 treballadors a elaborar un pla d'igualtat que contempli aspectes com l'organització laboral, les condicions, la retribució, l'accés i la salut dels treballadors, entre d'altres. Però hi ha un punt que de vegades passa per alt i que afecta a totes les esferes de les empreses: la comunicació. La llengua té la capacitat de reflectir les idees de qui la parla més enllà del mateix missatge, i per això, "apostar pel llenguatge és una bona manera d'ensenyar a tothom quins són els teus valors i els de la teva empresa", explica Ruth Raventós, cofundadora i CEO d'Inlexa, l'assistent que ajuda a adoptar un llenguatge inclusiu a les empreses.

La startup, que compta amb el suport de Barcelona Activa, és un assistent que s'integra a diferents programes d'ofimàtica -com Microsoft Word, Outlook, PowerPoint o WordPress- i a navegadors web, com Google Chrome o Firefox, i mitjançant intel·ligència artificial, fa recomanacions per corregir els termes poc inclusius d'un text. Si a un text s'utilitza el terme discapacitats, Inlexa proposarà alternatives com persones amb discapacitat; si es diu infermera, Inlexa et qüestionarà si el professional d'infermeria és realment una dona.

Inlexa funciona com Netflix: amb subscripcions i diferents tarifes. Cada subscripció permet l'ús d'Inlexa des de cinc aplicacions o dispositius diferents simultàniament. Fins al moment, contempla dos idiomes: el català i el castellà.

Un plugin diferent dels de Nelio Software

"Inlexa va néixer per petició d'un client que ens va explicar la seva dificultat per a escriure de manera inclusiva a la web", explica Raventós. Ella, juntament amb els seus altres dos socis, Antonio Villegas i David Aguilera ja tenien experiència creant plugins i complements per a programes. Tots tres dirigeixen l'empresa tecnològica Nelio Software, que ofereix diferents plugins per a WordPress: Nelio Content per a promocionar i crear continguts, Nelio Unlocker per a maquetar pàgines i Nelio A/B Testing per a optimitzar conversions. Aquest últim és la joia de la corona de Nelio: "va ser el nostre primer projecte i és el que ens aporta més beneficis i ens dóna l'oportunitat d'experimentar i reinventar-nos amb noves propostes", explica Raventós.

Raventós, sobre Nelio A/B Testing: "és el projecte que ens aporta més beneficis i ens dóna l'oportunitat d'experimentar i reinventar-nos amb noves propostes"

I a punt de sortir del forn hi ha un altre plugin més: Nelio Pop-ups. Serveix per crear pop-ups a WordPress de manera fàcil, intuïtiva i completa. "Existeixen eines que donen aquest servei a l'actualitat, però no ens agradava cap i vam decidir crear el nostre plugin", explica Raventós.

L'arquitectura d'Inlexa

L'arquitectura d'Inlexa es divideix en dues fases. La primera és l'anàlisi del llenguatge natural mitjançant el processament del text. Per a fer-ho, el text en qüestió s'envia als servidors de Nelio per canals xifrats i el programa el comprèn i preprocessa mitjançant llibreries de processament avançat de llenguatge natural basades en intel·ligència artificial.

La segona fase és l'aplicació de les regles inclusives. En aquest cas, han agafat i unificat diverses guies de referència, com les publicades pel Ministeri, la guia del Instituto Cervantes, la de la Universidad Rey Juan Carlos, entre d'altres.

La doble cara de la inclusivitat

Inlexa va sortir al mercat l'octubre del 2021 i un mes després del seu llançament ja havia rebut un premi: l'UU Prize 2021 de W Startup Community, que reconeix aquelles empreses que aposten pel talent emprenedor femení i redueixen la bretxa de gènere. Diu Raventós que la rebuda que han tingut "ha estat molt positiva, ha rebut molt bones crítiques, però, en canvi, les compres estan sent més difícils del que ens esperàvem".

Inlexa va sortir al mercat l'octubre del 2021 i un mes després del seu llançament ja havia rebut un premi: l'UU Prize 2021

La inclusivitat fa qüestionar quelcom intern a les empreses i per això els ritmes són més lents que els dels altres productes de Nelio, que són purament tecnològics i estan dirigits a un públic internacional. "Estem a l'expectativa: l'interès hi és, però costa que apostin en ferm", explica Raventós, qui admet que estan amb negociacions amb entitats públiques importants.

 

Més informació
El llenguatge masculí, l'emprenedoria femenina
Les grans marques, el bar de Twitter i la llengua
Avui et destaquem
El més llegit