Delso: "La joguina del futur ha de deixar als nens ser nens"

Sonia Delso, responsable de màrqueting de JAC, defensa una joguina educativa i respectuosa amb el medi ambient

Sonia Delso és la responsable de màrqueting de JAC | Àngel Bravo Sonia Delso és la responsable de màrqueting de JAC | Àngel Bravo

Sonia Delso és la responsable de màrqueting de JAC. Amb l'objectiu de sumar forces per guanyar influència i ser més competitiva, aquesta cooperativa de joguines ja té 70 botigues i 23 associats a Catalunya, Andalusia i les Illes Balears. Tots independents, però amb un mateix catàleg, imatges i productes. Almenys per Nadal. Coincidint amb la màgia d'aquestes dates, VIA Empresa entrevista Delso per analitzar el fenòmen dels youtubers infantils, els riscos de les tablets i els smartphones i imaginar-se com serà (o com voldria que fos) la joguina del futur. 

Com s'ha tancat l'any i com afronta el sector aquest 2018?

Aquest 2017 hi ha hagut una pujada de vendes que es va estabilitzant després de la crisi. El client confia cada vegada més en la venda online tant pel temps com per la gestió i així s'estalvia anar a la botiga. Tal com ho veus és com ho reps a casa i això fa que la joguina sigui més fàcil de vendre per internet que la moda, que potser no agrada al client quan li arriba i se la prova.   

jac009

Fotografia d'Àngel Bravo

Com es fidelitza un compador de joguines?

Hi ha diverses eines de fidelització. A JAC tenim des d'una targeta client per acumular punts, fins a campanyes de mailing o apps. Hem d'intentar que el client se senti pròxim a la botiga i tingui confiança per saber quina joguina anirà millor pel seu fill. 

Quina és la millor manera de preparar la campanya de Nadal?

Es comença a preparar durant el novembre. Tot el sector treu el catàleg al mateix moment i es fan promocions abans de Nadal per incitar a comprar a les botigues. Les joguines es mouen durant tot l'any, però especialment en aquesta època. 

"Els nens demanen sobretot allò que tenen els seus amics o que veuen per televisió o Internet"

En un moment així es juga amb les emocions?

Sí. Es juga molt amb la il·lusió dels nens quan volen una joguina. Les xarxes socials també estan molt en auge i mouen molta més gent que la televisió. Es fan campanyes en paral·lel, però s'està invertint molt més en màrqueting online a les xarxes que en mitjans de comunicació. El gran impacte visual dels vídeos explicats és un bon exemple. 

Els youtubers infantils estan de moda

Es coneix aquest fenomen com unboxing. És a dir, nens desempaquetant una joguina per Youtube i ensenyant les seves utilitats. La gent jove es deixa portar molt més pels influencers que per altres vies de comunicació. 

"El canvi climàtic afecta al sector de les joguines, es compren més jocs per fer a l'aire lliure"

Quines són les joguines que es venen més?

Jocs tradicionals de taula, manualitats, electrònics, esports... Els nens demanen sobretot allò que tenen els seus amics o que veuen per televisió o internet. Si surt alguna nova pel·lícula de Disney, es demanen molt els seus productes. Ara que fa millor temps pel canvi climàtic, que afecta el sector de les joguines, també es compren més jocs per fer a l'aire lliure. Actualment els pares són molts conscients de la importància de l'educació del nen. Una joguina educa a través dels colors, la vista, el tacte, l'oïda… Els nens han de jugar i grapejar en lloc d'estar mirant una pantalla.

La botiga online amenaça la botiga física?

S'ha d'aconseguir que quan el client vagi a una botiga física visqui una experiència que no té a internet. Si t'atenen bé, ho veus proper i satisfà les teves necessitats, tens molts punts per repetir. Perquè l'online no guanyi s'ha de cuidar la imatge i l'experiència del client a la botiga. El disseny de la botiga ha de tenir en compte que els pares compren les joguines, però són els nens qui les escullen. 

jac002

Fotografia d'Àngel Bravo

Ja es comença a parlar de smartoys o joguines intel·ligents…

Els nens imiten el que veuen en el seu entorn. Si els seus pares tenen tablets o smartphones, voldran això. Ara es comença a jugar més amb els smartoys o electrònica per imitació. Ja hi ha joguines que funcionen amb una app i tenen radiocontrol. El perfil del comprador té més de 30 anys i un poder adquisitiu mitjà. 

Oportunitat i/o risc?

La normativa de seguretat en l'ús de joguines està molt controlada. Hi ha diverses legislacions europees que impedeixen importar una joguina si no compleix tots els requisits de la mateixa manera que no pots vendre una joguina en una botiga que no hagi passat diferents controls de seguretat. És el sector que més s'ha de cuidar. 

 "Amb les 'tablets', els nens deixen d'imaginar"

Acabem amb una mica de ciència-ficció... Com creus que serà la joguina del futur?

Espero que la joguina del futur tingui valors i sigui respectuosa amb el medi ambient i amb la cadena de producció. Estaria bé que el procés de fabricació fos més manual i que les persones que treballin en la manufacturació ho facin en condicions dignes. També espero que la joguina del futur sigui educativa i faci als nens ser nens. Amb l'online i les tablets els nens deixen d'imaginar i és molt important que siguin creatius, tinguin il·lusió i desenvolupin la seva ment com l'hagin de desenvolupar sense que hi hagi un aparell pel mig.

Més informació
Sabem detectar les joguines falses a Amazon?
Els fabricants de joguines preveuen vendre un 7% més
Els Reis d'Orient s’apunten al DIY
Avui et destaquem
El més llegit