Un gegant nascut del no-res

De ser una startup de sector desconegut com el 'fintech', Kantox ha passat a ser un dels actors amb més perspectives de futur en els serveis financers d'empreses

L'equip de Kantox és un dels qui pot presumir d'haver expandit el negoci en poc temps
L'equip de Kantox és un dels qui pot presumir d'haver expandit el negoci en poc temps

Quan Marek Fodor va arribar a Espanya el 2000, no s’imaginava pas que seria el cofundador d’una gran companyia com Atrápalo. Llavors el mercat tecnològic encara tenia molt per recórrer, però el digital ja deixava entreveure que era un àmbit clau per apostar-hi. Anys més tard, la companyia que va crear s’ha convertit en una de les principals plataformes ecommerce d’oci al país. I Fodor, un business angel, mentor d’empreses i chairman d’una de les companyies pioneres i líders del sector fintech, Kantox.

Precisament la seva aportació en aquesta darrera aventura és el que ha relatat a l’Startup Grind Barcelona Conference 2017 celebrada aquesta setmana. Un esdeveniment que vol posar tant al centre de l’ecosistema casos d’èxit arrelats a Catalunya i unir les personalitats més influents del sector. I una d’elles és Fodor.

Tot gran negoci té un inici

Malgrat que Londres sigui la ciutat de referència per als emprenedors de les fintech, Kantox ha aconseguit consolidar un model de negoci disruptiu des de Barcelona. “Vam néixer després que tot això sorgís com a concepte i sabent que Londres és el lloc de referència pel que fa al seu ús i regulació”, ha reconegut el chairman. Però això no és cap entrebanc, més aviat és un avantatge: “Com que treballem per a empreses de diferents països, ens hem sabut adaptar a l’entorn”.

"Una cultura oberta, un ambient de treball flexible i molts repte són coses que atrauen professionals que deixen la seva feina estable en grans companyies”

A més a més, compten amb un equip multidisciplinar. Només cal tenir en compte que cap dels seus dos socis són tècnics, el que ha fet que a l’hora d’estructurar la plantilla hagin sabut trobar els perfils adequats. “Quan volem contractar algú, identifiquem què ens fa falta i llancem l’oferta”, ha explicat, “tenim la sort de tenir una cultura oberta, un ambient de treball flexible i molts reptes, que són coses que atrauen professionals que deixen deixar la seva feina estable en grans companyies”.

Tot plegat els ha permès formar part d’aquest gruix d’empreses sorgides a la capital catalana i amb plantilles que s’apropen, i fins i tot superen, la vintena de nacionalitats. Un tret que per a Fodor és totalment avantatjós: “Proporcionalment hi ha més startups amb equips internacionals que naturals d’aquí. Aquesta és una dada positiva perquè permet tenir una visió més àmplia i ser més dinàmica a l’hora d’adaptar-te al mercat”.

En paraules del chairman, la història de Kantox sembla que hagi estat escrita sense massa dificultats. Res més enllà de la realitat, però, perquè ell mateix assegura que s’han topat amb problemes com el fet d’operar en un mercat marcadament dominat per la banca. Perquè la companyia –que avui ja no pot ser considerada una startup- es va crear amb l’objectiu de “solucionar els problemes de divises que tenien les companyies i reduir el risc”, recorda, un servei que fins llavors estava en mans de les entitats financeres.

Àlex Rodríguez (Startup Grind Barcelona) i Marek Fodor a la conferència

“Quan vam començar, vam seguir una estratègia de preus baixos, els més baixos possibles del mercat, però vam veure que no era una proposta sostenible. Quan els bancs obrissin els ulls i veiessin que perdien clients potencials, baixarien els preus”, ha relat Fodor sobre les primeres passes que van fer per esdevenir un player al mercat.

En un canvi de model, la proposta va ser desenvolupar una plataforma àgil i amb totes les funcionalitats possibles per a convertir-la en el seu valor afegit: “La suma de bons preus i una solució adequada a les necessitats va ser la clau. Les eines i la plataforma van ser el tret diferencial”.

De cap a la catifa vermella

Una de les accions que més van ajudar Kantox a guanyar visibilitat va ser patrocinar l’equip de Fórmula 1 Caterham. “Quan ets dins d’un mercat tan dur, has de fer coses diferents per guanyar-te la credibilitat”, ha defensat Fodor, “un membre de l’equip és amant d’aquest esport i va tenir la idea”.

"Vam ser coneguts com el Kantox que inverteix a la F1, això era clickbait”

Caterham, vist com l’equip més dèbil de la graella, no tenia prou pressupost per acabar la temporada. Kantox, una empresa de nova creació i vista també com l’actor més petit d’un mercat amb gegants con la banca, es trobava en una situació similar. Un símil que van aprofitar i que els va llançar directament al paradigma mediàtic: “De cop vam començar a sortir a la premsa i vam poder crear una imatge diferent. Vam ser coneguts com el Kantox que inverteix a la F1, això era clickbait”.

Des del 2014, quan van emprendre aquesta estratègia, i fins aleshores, han guanyat prou pes com per a arribar a titllar els bancs de banksters, tal com ha dit en diverses ocasions el cofundador Philippe Gelis. “Ell realment ho creu”, ha comentat Fodor, qui ha desmentit que tot això sigui màrqueting. “Dia rere dia veiem com els bancs amenacen els seus clients, els diuen que si es passen a Kantox, algun dia la llei ens penalitzarà i hi haurà conseqüències”, ha continuat amb més detall”, i la gent es cansa d’això, per això diu banksters amb tot el convenciment.

Però algun dia hauran de col·laborar amb aquests competidors i ho saben. Ara bé, el chairman deixa clar que no els preocupa que tot això els hagi pogut repercutir.

Més informació
Kantox és una de les tecnològiques que més creix
Els líders també fan pauses
De campió local a campió global
Avui et destaquem
Comentaris