Furgonetes de repartiment de Correus aparcades davant la seu de Via Laietana 1 a Barcelona. FOTO:ACN
Furgonetes de repartiment de Correus aparcades davant la seu de Via Laietana 1 a Barcelona. FOTO:ACN

L’'ecommerce' rescata Correus

L'operador públic s'alia amb Wallapop i Alibaba per recuperar la seva posició com un actor important per a la logística, un àmbit on les companyies privades s'han adaptat amb més rapidesa a les necessitats del comerç digital

Entrar a una oficina de Correus, agafar tanda i esperar mentre veus com entren i surten carretons plens de paquets és una imatge que no hauria de generar cap tipus de sorpresa. Ara bé, si bàsicament la seva totalitat dels embalatges portessin la ja arxiconeguda cinta negra amb el nom d’Amazon en blau, segurament sí que generaria certa curiositat. I és que l’ecommerce per fi ha revifat l’activitat de Correus, una companyia que semblava haver perdut quota de mercat amb la irrupció dels negocis digitals i els seus constants acords amb empreses privades com MRW, Seur o DHL.

Els principals impulsors del canvi són els acords que l’operador públic ha tancat amb Wallapop i Alibaba en el darrer any. “Són fets que demostren que la companyia ha reaccionat i s’ha sumat a les necessitats del mercat”, afirma el professor d’Esade i expert en comerç electrònic, Franc Carreras. Considera que de Correus sempre s’ha tingut la percepció de ser “el model més tradicional”, mentre que les altres organitzacions del sector “han demostrat estar més orientades a l’empresa i potser han sigut més àgils a l’hora d’adaptar-se al canvi”.

Ara, però, li ha arribat el moment d’apujar-se al carro. I com per no fer-ho, perquè segons l’Observatori Sectorial DBK, el sector de la logística va incrementar un 15% el seu negoci el 2016 gràcies a la compravenda de productes a través d’Internet. Un segment que va generar un negoci total de 1.100 milions d’euros.

Substituir les cartes per compres online

Correus ja va intentar respondre a tota aquesta transformació amb propostes com el CityPaq, bústies en llocs públics que permeten recollir els paquets a qualsevol hora, o Comandia, una solució que permet a les pimes crear la seva botiga online i vendre en més de 50 marketplaces com Amazon o eBay. Aquesta darrera eina va sorgir per ajudar “les pimes que tenen menys recursos que les grans empreses a fer el salt a l’online”, afirma el director de l’àrea de solucions digitals de la companyia pública, Sergio Peinado, qui assegura que aquest és un camp que encara té molt a explotar.

Peinado: "Wallapop ens escull com a 'partner' logístic per sortir al mercat i, sobretot, arribar al client del sector C2C. És una manera de refermar la nostra posició"

Ara amb l’acord amb Wallapop s’ha fet una passa endavant que beneficia les dues parts: “Ells ens escullen com a partner logístic per sortir al mercat i, sobretot, arribar al client del sector C2C. Per a nosaltres és una manera de refermar la nostra posició com un actor important”.

En el cas de la col·laboració amb Alibaba, el salt s’ha fet a escala internacional a través de la seva botiga Tmall Globall, la que permet a les empreses espanyoles vendre a la Xina productes com vi o oli i entregar-los en un termini mitjà de nou dies, i també situar Correus com l’encarregat de la logística de les vendes del conglomerat xinès a l’Estat espanyol. La previsió és que les transaccions online de companyies nacionals arribin a un valor d’un bilió de dòlars a finals d’any.

Malgrat que no hi ha dades recents, Peinado destaca les darreres de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, les quals mostren que en el període de 2013-2015 Correus i Correus Express tenien el 19% de la quota de mercat. “La nostra sensació és que hem crescut a un ritme de dos dígits cada any des del 2012, però no sabem com creix la competència i no hi ha cap estudi que ho indiqui”, comenta, i desmenteix tot seguit que l’esfera digital hagi anat en detriment del negoci. Sigui quina sigui la xifra actual, el que tenen clar des de la companyia és que l’aposta pel comerç electrònic i la paqueteria han de servir per compensar el descens de la correspondència postal tradicional.

Renovar-se o morir

Més enllà de les plataformes de venda en línia, les startups i nous negocis són una altra pota que han reactivat la logística. El professor Carreras és una de les persones que va viure de primera mà la metamorfosi de la missatgeria amb l’arribada de l’ecommerce. “En aquell moment estava en contacte amb moltes empreses per trobar el millor distribuïdor per confiar el servei del negoci on treballava. Vaig conèixer casos com els de MRW o Seur, que van haver de transformar-se perquè no podien seguir fent les coses igual i ho van aconseguir amb rapidesa. Les startups poden generar una demanda enorme en poc temps, és molt diferent del que estaven acostumades i no tothom va saber adaptar-se amb la immediatesa que calia”, explica.

Així és com s’ha vist caure en picat les tarifes d’enviament i ampliar l’oferta de preus per adaptar-se a les mides i pes tan canviants dels paquets que s’envien a través dels portals online. Un canvi impulsat principalment pel sector privat, el que de cop i volta també va haver de millorar la tècnica dels seus processos o millorar el seguiment dels paquets.

Carreras: “Els clients demanaven flexibilitat amb les tarifes, simplificació de la gestió d’enviament i més velocitat. No tenir-ho era un desavantatge competitiu”

“Els clients demanaven flexibilitat amb les tarifes, descomptes, simplificació de la gestió d’enviament i els sistemes d’informació, i més velocitat per fer l’entrega el més aviat possible. No tenir-ho era un desavantatge competitiu”, apunta l’especialista, unes demandes que, històricament, s’han pogut atendre amb més facilitat des de l’empresa privada per la seva gestió.

A remolc de les decisions d’Amazon

Ningú mana més que el gegant online Amazon. O bé no és qüestió de manar, sinó de tenir prou poder per dictar les tendències.

Tal com explica Carreras, la seva ambició és global i per això no ha deixat d’invertir en sistemes d’entrega. “S’ha comprat avions i camions per millorar el transport i en els països on està més implantat, fins i tot està fent l’entrega personalment. Tot són estratègies per evitar deixar-ho en mans d’un tercer i córrer més risc”, concreta.

Carreras: "Amb Wallapop i Alibaba, passa a tenir un cert domini de la nova economia i una porta d’entrada en una plataforma online internacional"

Quan no hi ha ni recursos ni possibilitats d’aquesta magnitud, considera que les sinergies són la millor opció: “Wallapop i Alibaba amb Correus són un bon cas. L'empresa logística passa a tenir un cert domini de la nova economia i una porta d’entrada en una plataforma online internacional”.

Però la cosa no acaba aquí, perquè una altra tendència que ja s’està veient als Estats Units, on els equivalents a Glovo o Deliberry ja s’enfronten a Uber. “A una empresa li és molt fàcil passar de repartir persones a repartir paquets i això fa que els petits comerços optin per aquesta alternativa als sistemes centralitzats a missatgeria”.

Peinado, de Correus, respon a aquest auguri sense temor. Afirma que l’operador logístic públic compta amb més de 28.000 repartidors i de 2.400 oficines que abasteixen tot el territori nacional de manera “eficient”. “Totes aquestes noves propostes estan enfocades a la missatgeria instantània, un àmbit que Correus mai ha tocat”, apunta. Tanmateix, el responsable de l’àrea de solucions digitals reconeix que els canvis són constants i no descarta que un futur accedeixin a aquest tipus de serveis.

Més informació
Correus, el nou missatger de Wallapop
La milla que encalla l''ecommerce'
Recollir un paquet d'Amazon a la gasolinera
Avui et destaquem
El més llegit