Mango, de pime a megastore

La firma de moda catalana que va obrir la seva primera botiga el 1984, diversifica el seu producte i distribueix a tot el món des de Catalunya

Mango ha aconseguit passejar el seu nom per tot el món després d'una excel·lent expansió per tot l'estat. El que va néixer com un negoci familiar que l'any 1984 va obrir la seva primera botiga a Passeig de Gràcia, s'ha acabat convertint en un dels imperis tèxtils més coneguts del món, amb un benefici de 120,5 milions d'euros.

Després del creixement exponencial que Mango va iniciar l'any 1996 i que la va portar a consolidar la marca a nivell internacional -està present a 107 països i compta amb 2.700 punts de venda-, en els darrers anys l'aposta s'ha centrat en les noves tecnologies i la diversificació del seu producte amb la creació de noves línies destinades als infants, els homes o els complements, entre d'altres.

Amb una plantilla de 13.000 empleats a tot el món, Mango exporta el 84% de la seva producció. Va tancar el 2013 amb una facturació de 1.800 milions d'euros i té previst créixer un 15% en el present exercici. L'any passat va dur a terme una inversió de 200 milions d'euros.

Capital humà
L'origen de Mango és remunta a l'any 1984 quan el que era una empresa familiar que venia productes tèxtils a l'engrós va decidir fer el salt i apostant per una de les marques que fabricava, va obrir un primer establiment comercial a Barcelona. Aquest esperit de producte fet a casa encara està molt present en la línea de l'empresa que considera que tenir un equip motivat que senti els colors i estigui molt implicat en el projecte és fonamental.

Centralització
En aquest sentit, un altre dels aspectes bàsics del negoci és la centralització. "Apostem per l'equip humà que tenim a Barcelona", explica el director general de la companyia, Enric Casi, que assenyala que totes les incidències es responen des de les oficines de Catalunya i que tota la distribució es coordina des d'aquí: "Cada dia a les 06:00 hores surten camions per a tot Europa i tres cops per setmana avions cap a tot el món", assegura.

Aquesta aposta ha dut la firma a invertir 400 milions d'euros en el seu nou centre logístic que s'està construint a Lliçà d'Amunt. "Seran 330.000 metres quadrats per arribar d'aquí a tot el món", explica el director de Mango, que adverteix que la primera fase del projecte –que comportarà la construcció de 125.000 metres quadrats- estarà enllestida l'estiu de 2015 i la previsió és que el 2016 estigui operativa.

El cor logístic de Lliçà, que també acollirà les oficines de gestió i transport del grup, es construirà sense deixar inactius els magatzems que Mango té a Palau-solità i Plegamans i el centre de distribució de Parets del Vallès.

Fer de la moda un bé universal
La filosofia de l'empresa és fer arribar el que és última moda a tothom. Per això treballa per oferir un producte amb un disseny molt acurat i a un preu assequible. "El que és última tendència de moda ho és per a tot el món", explica el director general de la companyia, que adverteix que "la firma posseeix un target molt identificat i ben definit". 

Tecnologia
"Venem a mercats molt diversos i tenim 2.700 botigues, cosa que ens obliga estar al dia en els processos tecnològics actualitzar-los contínuament, sobretot pel que fa a la cadena de distribució que ha de ser molt moderna", apunta Casi. Actualment la firma disposa de 250 tècnics que treballen en el departament de R D de la companyia per trobar les millors solucions tecnològiques i oferir als clients les darreres innovacions en els sector.

Aquest afany per la innovació també està present als establiments comercials que estan dissenyats tenint en compte el perfil del públic que hi compra i, on els empleats disposen de tauletes tàctils per facilitar i ajudar els clients en la seva compra. "Si un producte els agrada i en aquella botiga no el tenim, oferim la possibilitat de demanar-lo i passar-lo a recollir per qualsevol punt de venta", comenta Casi que afirma que la venta per Internet també és una eina molt útil: "Passen a recollir la comanda per les botigues, són nous clients que venen al nostre establiment i ens coneixen".

Moda online
D'altra banda, la venda online s'ha consolidat fins el punt que puja fins els 124 milions d'euros, un increment del 77% respecte 2012. Amb l'obertura de noves línies de moda adreçades a tota la família, Mango ha decidit ampliar les seves oficines en un nou edifici de 17.000 metres quadrats. En aquest espai s'hi instal·laran les noves línies.

Diversificació
"Volem que tots els membres d'una mateixa família puguin trobar allò que busquen a les nostres botigues", afirma Casi, que explica que l'any 2012 van ampliar la seva línea de negoci a d'altres públics amb la posada en marxa de Mango He, Mango Kids, Violeta by Mango, Mango Touch i Mango Sport and Intimate. 

Tot plegat ha dut el gegant tèxtil a fer un pas endavant en el seu model de negoci i apostar per les megastores de 800 a 3.000 metres quadrats amb diferents línies. Aquesta obertura també està lligada a l'evolució que ha fet des del punt de vista del disseny: "Cada cop apostem més per un estil més quotidià", conclou Casi.

Avui et destaquem
El més llegit