Avui (i cada dia) és màrqueting

Experts en comercialització de producte expliquen com les 'FANG' lideren el futur per apostar per la disrupció

Pedro Clavería, al 'Hoy es marketing' València | ESIC Pedro Clavería, al 'Hoy es marketing' València | ESIC

Tothom sap de màrqueting avui dia, o això sembla: màrqueting de continguts, màrqueting digital... no? Però vendre i facturar continua sent el més difícil de qualsevol negoci i les FANG ho saben ben bé. És el que ha explicat l'emprenedor Pedro Clavería en la jornada Hoy es marketing, organitzada per ESIC i celebrada a València, ciutat mediterrània en què VIA Empresa entra a partir d'ara per prendre el seu pols emprenedor, innovador i empresarial.

La jornada reuneix vora 900 agents del sector al Palau de Congressos, especialistes en economia digital, màrqueting, comunicació... Entre ells, ponents de tota mena, com Clavería, un dels destacats de la jornada pel seu discurs concís, clar i directe. Clavería, exalumne d'ESIC, ha triat "el camí difícil", el de l'emprenedoria, com ell mateix aclareix. "Vaig estar en Tuenti, he donat dues vegades la volta al món gratis i he muntat quatre startups, dos vaig haver de tancar-les i altres dos van realment bé", dispara. És la seua carta de presentació d'un discurs que busca descobrir el cas d'èxit de Playtomic.io, una de les dues startups que li funcionen "realment" bé.

El cas de Playtomic.io

Playtomic.io és un marketplace que posa en contacte instal·lacions esportives amb jugadors, "les instal·lacions esportives sempre han existit i els jugadors només necessiten la seua raqueta i jugar... però mai abans s'havia creat un mercat", explica. El seu model apel·la a la disrupció d'altres negocis d'èxit ja consolidats i que Clavería utilitza per exposar la distància existent entre la digitalització de la restauració –LaNeveraRoja, JustEat, per exemple- o el turisme -amb SkyScanner al capdavant. "En 2011 havies d'anar a una agència de viatges i concretar l'escala per arribar en el menor temps possible al teu destí, tot era difícil, però va nàixer SkyScanner i va revolucionar l'aviació", apunta.

Més info: Ctrip compra el cercador de viatges Skyscanner

Continua mencionant la situació que lidera El Tenedor, "si en 2004 volia menjar una bona paella en València, ací no coneixia gent, ningú em podia recomanar un, però en 2004 va nàixer El Tenedor. Els restaurants que hi ha en aquest web són els mateixos d'abans però ell ha aconseguit crear un espai on interactuen negocis i usuaris", explica.

Clavería:  "Els restaurants de El Tenedor són els mateixos d'abans però ha aconseguit crear un espai on interactuen negocis i usuaris" 

Fent ús del discurs, Clavería practica el màrqueting per 'vendre' la seua nova idea que només usa la tecnologia per a facilitar negocis en un mercat ja existent. "El 87% de la gent que fa una reserva de pista esportiva encara ho fa per telèfon. En una ciutat com Madrid, per exemple, hem de cridar de mitjana a quatre centres per trobar un on jugar al pàdel o al tenis". Tot serà més fàcil amb la seua eina, no? És el que ha fet pensar a tot l'auditori, per tant, repte aconseguit el seu.

El màrqueting també crea futur

Eduardo Gómez, director general d'ESIC Business&Marketing School, dirigeix aquest programa que el 24 de maig també visitarà la ciutat de Barcelona. "Com deia David Packard, el màrqueting és massa important per a deixar-li'l només al director de màrqueting, és un aspecte que ha d'acceptar des del CEO fins a l'últim contractat", apunta. El màrqueting és tan important avui dia com que els dos grans players actuals són Facebook i Amazon, amb una forta presència en les nostres vides (digitals).

És el que destaca Joshua Novick, CEO d'Antevenio, i un dels altres ponents destacats de la jornada valenciana d'ESIC. Novick parla de les FANG, sigles de Facebook, Amazon, Netflix i Google, un equip al qual no suma a Apple simplement perquè aquesta no genera contingut... encara. "Els drivers que estan canviant el mercat dels mitjans i que farà que aquestes companyies canvien el mercat són, primer, les dades, i és rellevant saber la capacitat de comercialitzar les dades que tenen. Penseu que ells es queden dos terços del valor de l'impacte publicitari i que, per exemple, Netflix es gasta 8.000 milions de dòlars en contingut. Això multiplica per 20 o per 30 el que gasta Mediaset, per tant, és molt difícil competir amb ells.

Novick: "Netflix multiplica per 20 o per 30 el que gasta Mediaset en continguts"

La tesi de Novick és que cap mitjà sobreviurà sense digitalitzar-se i, sobretot, parla dels avantatges que els FANG han trobat actualment: "no han de licitar per entrar en mercats, aquelles barreres ja no existeixen; tenen models de subscripció, la qual cosa els permet tenir uns ingressos que els permet saber què facturaran el mes que ve, el que no passa en publicitat; i a més tenen molts diners, poden entrar en altres mercats i competir amb les televisions, per exemple, pels drets del futbol o del Tour de France". Temps al temps.

Mónica Sánchez, de Samsung Espanya | ESIC
Mónica Sánchez, de Samsung Espanya | ESIC 

Amb tot, en tota aquesta revolutum futur en què s'endinsa la nostra realitat, companyies com Samsung aposten per posar-hi ànima al que fan. Mónica Sánchez Zarzosa, marketing manager de Samsung Espanya, explica que el repte que se'ns planteja a les marques és re connectar amb els usuaris". A Samsung fan màrqueting amb ànima, "el que suposa no centrar-se en el consumidor sinó en les persones, comuniquem des d'un punt de vista emocional, intentant amb els valors a partir de la raó de ser de la nostra compra: trencar barreres a través de la tecnologia amb un propòsit".

I ara ens preguntem: Skyscanner, Netflix... tenen ànima o molta sort?

Més informació
Netflix triplica els beneficis
Facebook: res personal, només negoci
Amazon estrena el centre del 22@
Alfons Nonell-Canals: “Qualsevol dia Amazon o Google poden crear la seva farmacèutica”
Avui et destaquem
El més llegit