Facebook

Privacitat

Espanya multa Facebook amb 1,2 MEUR per vulnerar la protecció de dades

La xarxa social recorrerà la sentència que l'acusa de fer servir informació dels usuaris sense permís

L'Agència Espanyola de Protecció de Dades ha sancionat a Facebook amb 1,2 milions d'euros per vulnerar la normativa de protecció de dades, en constatar que la xarxa social recopila, emmagatzema i usa dades amb finalitats de publicitat sense consentiment.

Segons ha informat l'AEPD, les dades sobre ideologia, sexe, creences religioses, gustos personals o navegació són recollits directament, mitjançant la interacció amb els seus serveis o des de pàgines de tercers sense informar clarament a l'usuari sobre l'ús i finalitat que li donarà.

Facebook no obté un consentiment "inequívoc, específic i informat" dels usuaris per tractar les seves dades, ja que la informació que ofereix no és adequada, segons l'Agència de Protecció de Dades. A més, aquestes dades personals dels usuaris no són esborrades totalment quan deixen de ser útils per la finalitat amb què van ser recollides, ni quan l'usuari sol·licita explícitament la seva eliminació

L'Agència ha determinat que s'han comès dues infraccions greus i una molt greu de la Llei de Protecció de Dades i ha imposat a Facebook dues sancions que sumen un total d'1.200.000 euros.

En la investigació, l'Agència Espanyola de Protecció de Dades ha constatat que Facebook recapta dades sobre ideologia, sexe, creences religioses, gustos personals o navegació. Ha verificat a més que la xarxa social tracta dades "especialment protegides" amb finalitats de publicitat sense haver obtingut el consentiment exprés dels usuaris, tal com exigeix la normativa de protecció de dades.

Aquesta infracció està tipificada com "molt greu" en la Llei orgànica de Protecció de Dades. La investigació també ha permès comprovar que Facebook no informa els usuaris de forma exhaustiva i clara sobre les dades que recullen només es limita a donar alguns exemples.

L'AEPD també ha confirmat que els usuaris no són informats de l'ús de cookies quan naveguen per pàgines que no són de Facebook i que contenen el botó M'agrada.

Aquesta situació també es produeix quan els usuaris no són membres de la xarxa social però han visitat alguna vegada una de les seves pàgines, així com quan usuaris que sí estan registrats a Facebook naveguen per pàgines de tercers, fins i tot sense iniciar sessió a Facebook.

L'Agència també ha constatat que la política de privadesa de Facebook conté expressions genèriques i poc clares, i obliga a accedir a multitud d'enllaços diferents per conèixer-la.

Per la seva banda, els internautes no registrats desconeixen que la xarxa social recull les seves dades de navegació, segons l'Agència de Protecció de Dades.

Per això, l'AEPD ha estimat que Facebook no recapta de forma adequada el consentiment ni dels seus usuaris ni d'aquells que no ho són, i les dades dels quals també tracta, la qual cosa constitueix una infracció tipificada com a "greu".

Facebook recorrerà

La xarxa social té intenció de recórrer la sanció d'1,2 milions d'euros. L'empresa s'ha mostrat "respectuosament en desacord" amb la decisió de l'AEPD i ha destacat la "serietat" amb la qual Facebook aborda "la privadesa" dels seus usuaris.

"Tenim la intenció d'apel·lar aquesta decisió", ha indicat Facebook i ha precisat que les persones que utilitzen la xarxa social "trien la informació que desitgen afegir al seu perfil i compartir amb uns altres, com la seva religió" i nega que s'utilitzi l'aquesta "per orientar anuncis a les persones".

Facebook ha recordat que des de la seva seu a Irlanda "ha complert durant molt temps amb la legislació de protecció de dades de la UE" i ha expressat la seva voluntat de "seguir obert a discutir aquests temes" amb l'AEPD i amb el regulador irlandès "el Comissionat de Protecció de Dades d'Irlanda", mentre es prepara "per a la nova regulació de protecció de dades de la UE en 2018".