Les noves tendències i la gestió del talent en l'era postcovid

Maneres més modernes de treballar, la salut i la necessitat de posar al treballador com a prioritat

Reunió de l'informe amb col·laboració de BizBarcelona | Cedida Reunió de l'informe amb col·laboració de BizBarcelona | Cedida

La crisis de la covid-19 d'aquest passat 2020 va posar les empreses a la corda fluixa. Un fet que va provocar que moltes empreses s'haguessin de replantejar les seves estratègies de gestió del talent. Aquest procés de transformació no s'atura un cop acabada la pandèmia sinó que tindrà continuïtat durant aquest any, en què caldrà que segueixin repensant les formes de treballar. L’estudi Tendències globals de talent a Espanya 2021, elaborat per Mercer, una consultora internacional de recursos humans, analitza quines seran les principals tendències que marcaran la redefinició d’aquestes estratègies.

Per tal de dur a terme aquest informe, la consultoria internacional ha comptat amb la participació de 74 responsables de recursos humans d’algunes de les principals empreses establertes a Espanya. En termes generals han fet un recull de totes aquelles accions i tots aquells factors que han vingut per quedar-se i, per tant, seran elements clau en la reconstrucció i remodelació de les companyies.

Models més flexibles

Els programes que permeten als empleats adaptar-se a les noves formes de treball i l’acceleració de la digitalització seguiran sent clau en les organitzacions durant el 2021, però el futur estarà marcat per la transformació del model operatiu.

Martínez: “Per treballar de forma més intel·ligent en els propers 12 mesos caldrà que les organitzacions enfoquin la seva energia i s’adaptin a l’entorn canviant"

“Per treballar de forma més intel·ligent en els propers 12 mesos caldrà que les organitzacions enfoquin la seva energia i s’adaptin a l’entorn canviant, continuant el viatge de transformació, definint les futures necessitats de plantilla, reinventant la flexibilitat i el benestar i desenvolupant les habilitats necessàries”, afirma Juanvi Martínez, líder de l’àrea de consultoria de capital humà de Mercer.

Desenvolupament de noves habilitats

Implementar estratègies de talent basades en les habilitats, com en la compensació per habilitats o models d’habilitats és un altre dels elements necessaris per a la remodelació de les empreses. A més, tal com auguren els experts, avançar en aquesta àrea serà fonamental per a la reinvenció durant el 2021: “Els empleats necessiten veure que l’aprenentatge de noves habilitats els permetrà obtenir recompenses tangibles, reconeixement professional o una promoció. Les empreses que vinculin les carreres professionals o la compensació amb el desenvolupament de futures competències específiques democratitzaran les oportunitats de formació i crearan una cultura que incentivi de forma proactiva una transformació real de l’organització”, indica Martínez.

Més pes de la intel·ligència artificial

Un altre dels grans canvis per a les empreses és la implementació de tecnologies avançades. L’any passat, els departaments de recursos humans van fer avenços significatius en l’ús d’anàlisi predictiva per obtenir informació operativa. Per tant, tal com indica el mateix informe, de cara al 2021 s’aprofitarà el potencial de la intel·ligència artificial per aplicar-la en la gestió del capital humà: “La intel·ligència artificial ja s’utilitzava per a la contractació i l’avaluació comparativa dels salaris. Ara la IA també està guanyant impuls per als programes de salut i benestar”, apunta el líder de l’àrea de consultoria de capital humà de Mercer.

Millorar l’experiència del treballador

Les companyies sempre han treballat per tal d'aportar la millor experiència possible als seus clients i usuaris. Doncs bé, davant del canvi de modalitats en aquesta nova era, l'informe destaca dues tendències que, al llarg del 2021, se centraran en la millora de l’experiència d’empleat (EX). D’una banda, moltes de les empreses que han participat en l’estudi prioritzaran la cura de la salut mental dels seus treballadors, ja que tal com la pandèmia ens ha demostrat, la salut dels treballadors reflecteix directament la salut de la pròpia empresa.

Més info: Empresa impulsa l'emprenedoria amb el Programa Primer

Seguint aquesta mateixa línia, moltes empreses confessen que tenen previst oferir als seus treballadors més accés a opcions de salut a distància (telemedicina), per tal d'assegurar que les noves tecnologies i modalitats de treball -com podria ser el recentment instaurat teletreball- siguin completament compatibles amb la salut física i mental dels empleats d'una companyia.

Així doncs, l'informe detalla i conclou que per tal de reflotar les empreses i tenir una mirada més centrada en el futur d'aquestes el primer és el treballador, tant en termes de talent i incentivació dels beneficis com en la més bàsica salut. Una nova generació d'empreses naixerà després de la pandèmia, però posant el focus en els seus treballadors i la seva estabilitat.

Més informació
Talent i universitats més enllà del Biz
Avui et destaquem
El més llegit