Pit i Collons i Els Ximplets: la nova moda que parla en català

La roba que un es posa diu molt d’un mateix i més si aquesta té llengua pròpia

Samarreta de Pit i Collons amb la Ratafia com a protagonista | Cedida Samarreta de Pit i Collons amb la Ratafia com a protagonista | Cedida

Si tu em dius "calçots", jo et dic "romesco". O dit d'una altra manera: si tu em dius "moda", jo et dic "en català". La llengua catalana ha pujat a la passarel·la i s'ha convertit en la protagonista de samarretes, dessuadores, mascaretes i un llarg etcètera tèxtil. Ho ha fet de la mà de marques com Pit i Collons i Els Ximplets, empreses joves que han vist en la cultura i la llengua catalanes una veta de mercat per explotar. Ambdues empreses tenen personalitats molt diferenciades, però comparteixen molt més que la llengua: una trajectòria curta, la disrupció d'una pandèmia mundial, una forta aposta digital i un compromís amb la sostenibilitat i la proximitat.

Fan honor a la crema catalana i el pa amb tomàquet; parlen d'expressions tan úniques com "fer volar coloms" o "ser un somiatruites" i busquen la complicitat d'aquells per a qui Plats bruts va ser el Friends català. Però el seu interès per la llengua no és pas lingüístic, "és un compromís popular i emocional", explica Pere Palau un dels tres fundadors d'Els Ximplets. Dàlia Canals, fundadora i creative manager de Pit i Collons, diu que una de les principals raons de ser de la marca és "reivindicar la cultura catalana des d'un punt de vista fresc i creatiu"; i per això parlen de menjar, de música, de sèries, de tradicions i de "tot allò que interessa als catalans".

Els Ximplets, pensats i parits a Catalunya

Els Ximplets està format per una colla de tres amics que, en un moment convuls per a la cultura i la llengua catalana, va creure que "seria molt divertit crear una empresa compromesa amb el català", explica Palau. Van començar el 2018 il·lustrant i estampant dites populars, frases fetes i mots a samarretes, i a poc a poc van anar ampliant el ventall de productes: tasses, bosses, dessuadores i, inesperadament, mascaretes. La covid-19 va suposar un abans i un després per al seu negoci.

Va ser una de les primeres empreses que va vendre mascaretes de tela al territori i l'èxit va ser tan inesperat com sonat. "Vam fer una prova amb 30 mascaretes i en 48 hores estava tot venut, quan encara no havia ni arribat el producte", explica Pere Palau recordant que "Se m'ha menjat la llengua el gat" va ser un dels primers eslògans que van imprimir a les mascaretes. Després el van seguir d'altres, com "Muts i a la gàbia", "A dos metres, borinot" o "Qui té boca s'equivoca".

Pere Palau (Els Ximplets): "El gran consumidor encara no té la consciència que quan compra una samarreta per cinc euros, darrere hi ha una explotació"

Tenen el ferm compromís de fer un producte que sigui respectuós amb el planeta i volen arribar a fabricar el 100% del seu producte a Catalunya, però encara no han assolit el seu objectiu. El motiu? Palau admet que el cost de producció s'elevaria molt i qüestiona si el comprador estaria disposat a pagar aquest augment: "El gran consumidor encara no té la consciència que quan compra una samarreta per cinc euros, darrere hi ha una explotació". Actualment, la major part dels processos de producció els realitzen a Catalunya i una petita part té lloc a l'estranger.

Fa pocs dies van obrir la seva primera botiga a Barcelona, al número 201 del carrer de Bailèn. "Ens deien que estàvem grillats, però la resposta ha estat brutal -explica Palau- i estem feliços". Encara que la botiga física no estava en els seus plans inicials, els hi ha donat la possibilitat de treure molt més producte i aliar-se amb altres marques. En l'actualitat, compten amb 70 punts de venda i un gran volum de vendes en línia.

Pit i Collons, jo de gran vull ser feliç

Pit i Collons és una marca que va néixer el setembre del 2019 com un experiment de dos emprenedors. "L'Adrian em va fer l'encàrrec de crear una marca de samarretes per als catalans, amb dissenys que els interessessin i parlessin dels seus valors i costums", relata Dàlia Canals. Des d'un bon inici, van concebre el negoci només en l'entorn digital, "per la reducció de costos i per arribar al nostre target"; i probablement va ser el seu salvavides pocs mesos després, quan es va declarar l'estat d'alarma per la covid-19. El confinament va frenar els ritmes de venda, "però vam sobreviure i estic contenta", explica Canals.

Dàlia Canals (Pit i Collons): "M'agrada crear marques que tinguin ànima, que aportin un valor a la societat més enllà d'allò estètic"

Darrere dels dissenys de Pit i Collons hi ha una persona feminista i preocupada pel medi ambient, i això s'impregna a la tela de les seves samarretes. Diu que a ella li agrada "crear marques que tinguin ànima, que aportin un valor a la societat més enllà d'allò estètic"; i "No hi ha planeta B", "Feminisme, la idea radical que les dones som persones" o "No són estries, és pell de tigressa" són alguns dels eslògans que ho corroboren.

Més enllà de la llengua i la cultura, Canals està convençuda que es poden reforçar causes socials a través dels dissenys: "Entenc les samarretes com un suport comunicatiu de les persones". I de fet, ho són: segons diversos estudis, el 55% de les conclusions que s'extreuen d'una primera impressió estan basades en l'aparença, és a dir, la vestimenta i el físic. Per tant, en una primera impressió, una samarreta pot dir molt d'una persona i més si aquesta té llengua pròpia i parla en català.

Més informació
La incorrecta, la correctora 'hater' que triomfa a Instagram
Neix la primera acceleradora de moda a Catalunya
Les grans marques, el bar de Twitter i la llengua
Avui et destaquem
El més llegit