"Es valora més que els protocols salven a l'empresa que a la família"

Vicente Ruiz, president de la cosmètica RNB, comparteix desdejuni públic amb la vicepresidenta del Grup Pikolinos per reflexionar sobre valors i èxit en l'empresa familiar

Ruiz i Perán, al centre, durant el desdejuni-tertúlia d'aquest dimarts | NNG Ruiz i Perán, al centre, durant el desdejuni-tertúlia d'aquest dimarts | NNG

Vicente Ruiz és farmacèutic i el president de l'empresa cosmètica RNB, la que proveeix Mercadona de perfums, colònies i cremes de mans. És un gegant del sector, líder en la fabricació de productes per a la cura de la pell, amb més de 500 milions de productes venuts en els darrers vuit anys i 500 referències actives, entre altres xifres. Però el seu president diu que cal tornar a l'essencial, "comencem per les microcosetes, a vegades és connectar amb la gent". Ruiz ha estructurat un discurs autocrític en la seua participació en el desdejuni-tertúlia de la Càtedra d'Empresa familiar de la Universitat de València que promou l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE). Sota la moderació de Manuel Guillén, director de la Càtedra d'Ètica Empresarial IECO UV, també ho ha fet Rosana Perán, vicepresidenta del Grup Pikolinos i la seua acompanyant en una nova cita que ha reunit aquest dimarts directius i empresaris a l'hotel SH Valencia Palace per escoltar-los.

Més info: La fundació de Pikolinos, premiada per CaixaBank

L'objectiu de la trobada és reflexionar sobre valors en les famílies empresàries i explicar com s'associen a l'èxit i la perdurabilitat de l'empresa. Rosana Perán ho té clar, diu amb rotunditat que Pikolinos, la potent marca de sabates fabricades a Elx -amb un volum de negoci de 129 milions d'euros l'any passat-, és el que és gràcies a son pare, Juan Perán: "Mon pare és d'una aldea de Lorca (Múrcia), va treballar a diverses empreses abans de fundar Pikolinos. I si Pikolinos és el que és hui en dia és pels seus valors, pel que ell va aprendre com a empresari i en les empreses en les quals va treballar abans, on el van tractar malament. Per tant, fer les coses d'una altra manera no és nou per a nosaltres. I si ho fas com una moda no se sosté perquè no està a la teua alçada", explica Perán, qui comparteix direcció amb els seus germans, Juan Manuel, l'ara president, i Carolina.

Perán: "Si Pikolinos és el que és hui en dia és pels valors de mon pare"

Resoldre els problemes familiars a casa i els empresarials a l'oficina, tot i la delgada línia que divideix ambdues parts de la seua vida, és una de les màximes. "Resoldre els conflictes és prendre decisions, de tota mena. Si tenim un conflicte a l'empresa i jo em trobe pintades a casa, serà que tots estan equivocats? No puc ser que ho estiga jo?", pensa en veu alta la vicepresidenta del grup sabater.

Vicente Ruiz i Rosana Perán, aquest dimarts | Cedida
Vicente Ruiz i Rosana Perán, aquest dimarts | Cedida

 

Valors i creença en el projecte, humilitat vénen a dir ambdós empresaris. "Si, jo també vull fer autocrítica, tota la del món, perquè si estem ací és perquè ens preocupa això. Crec que a la societat hem posat la paraula èxit on no està l'èxit", reflexiona Ruiz, qui opina que la societat també ha de repensar-se perquè hui es valora més que els protocols salven a l'empresa abans que a la família".

Empresaris que abandonen la zona de confort

En RNB, amb seu a la Pobla de Vallbona, treballen vora 700 persones i creu que aquest és el valor de l'empresariat: "El benefici social més gran que podem donar en una empresa és treball", reitera dues vegades. A la pregunta d'aquest mitjà si els empresaris donen suficientment la cara davant la societat, Vicente Ruiz reconeix que l'espai públic no és la seua zona preferida perquè "els empresaris som més de fets que de paraules, però si, hem d'eixir de l'armari", reconeix. 

Ruiz: "El benefici social més gran que podem donar en una empresa és treball"

Rosana Perán, per la seua part, respon en la mateixa línia. "Estar en l'empresa és la nostra zona de confort però on devem estar és a fora. Nosaltres també he de donar exemple", apunta la directiva. 

Tanmateix, Alejandro Escrivà, responsable de la Càtedra universitària i organitzador de l'esdeveniment, els ha tirat una mà: "Sabem que parlar de valors no és fàcil, que és més fàcil per a vosaltres parlar d'internacionalització. Us ho agraïm perquè no sou només vosaltres, tota la societat en general ha de fer autocrítica".

Més informació
Comunicació i valors per a l’empresa familiar
Avui et destaquem
El més llegit