Com pujar a espatlles dels gegants?

Les grans potències mundials són també els mercats més dinàmics del planeta, amb alta competitivitat però infinites oportunitats per a l'empresa catalana

Xangai, ciutat germana de Barcelona, és una de les portes d'entrada de l'empresa catalana al dinàmic mercat xinès | iStock Xangai, ciutat germana de Barcelona, és una de les portes d'entrada de l'empresa catalana al dinàmic mercat xinès | iStock

Ja fa 20 anys que Barcelona té una germana a la Xina. Tot i que la cooperació entre la capital catalana i Xangai va començar l'any 1988, ara fa exactament dues dècades, a finals de 2001, que es va signar el pacte d'agermanament entre ambdues ciutats – un pacte que ha portat representació empresarial i econòmica dels dos ecosistemes a visitar-se, compartir experiències i reptes i invertir de forma recíproca en el desenvolupament comú. Com recorda el membre de la Shanghai Foreign Investment Development Board, Dong Tao, Barcelona i Xangai són, de fet, dues ciutats molt semblants en les seves fortaleses. "Xangai, com Barcelona per al seu país, és el lloc de naixement de la indústria mèdica moderna a la Xina", apunta. Les oportunitats per a l'economia catalana a un dels gegants de l'economia mundial passen, de fet, per aquesta comunicació, i per aprofitar el dinamisme d'un dels grans hubs d'innovació de l'Àsia.

La Setmana de la Internacionalització d'Acció, l'agència per la Competitivitat de l'Empresa de la Generalitat, valora en la seva darrera sessió aquesta relació amb un especial focus a la Xina – a més d'altres dels immensos mercats dinàmics on l'empresa catalana pot penetrar en els pròxims anys. El director general de Grífols Xina, Joan Cornella, està d'acord amb Dong Tao en la rellevància de Shanghai per a qualsevol expansió empresarial, especialment en el sector farmacèutic i biomèdic – un dels que gaudeixen de millor projecció a Catalunya. "La Xina ja forma part central de les operacions de totes les multinacionals del sector", afirma Cornella, que afirma que l'empresa ha pogut aprofitar-se de l'altra concentració d'innovació mèdica a la Zona Econòmica Especial. "El hub mundial del sector farmacèutic i de diagnòstics està a Xangai", explica, tot reconeixent que l'empresa farmacèutica "no té cap altre remei que tenir una pota" en aquest mercat.

Tot i les particularitats de la indústria farmacèutica, que opera de forma diferent a les de serveis o béns de consum regulars, la presència a la Xina és igual de rellevant en altres sectors i cadenes de valor. Així ho constata Albert Fernández, director de Bodegas Torres a la Xina. L'empresa penedesenca va aterrar al país l'any 97, i opera des de Xangai a partir de 1999. Tot i que el vi no és encara el producte amb més penetració entre el consumidor xinès, com reconeix Fernández, l'experiència de Torres al país li ha permès entendre com funcionen els canals de venda, les preferències i les noves tendències digitals. "Les empreses han d'estudiar constantment com són els canals de venda", ja que els perfils de consumidors són molt diversos segons per on compren. Torres, de fet, ja ha segmentat les seves campanyes de màrqueting per cada xarxa social segons el tipus de producte que pot comprar cada perfil d'usuari: "s'ha d'estar constantment observant els nous canals. El mateix tipus de vi no funciona a totes les plataformes".

"Les empreses han d'estudiar constantment com són els canals de venda del comerç digital xinès"

El representant del despatx d'advocats Cuatrecasas Omar Puertas destaca les dificultats d'aterrar, com a firma legal, a la Xina. "Fins l'any 93 les firmes d'advocats eren part de l'administració xinesa", destaca, cosa que provoca que els clients empresarials no entenguin que estiguin presents en les negociacions empresarials. "Els advocats hem d'entendre el nostre rol en aquesta cultura", quelcom que s'aplica, segons Puertas, a tots els sectors econòmics i qualsevol empresa que vulgui assentar-se al mercat xinès.

Adaptar-se a la Xina

"Entendre de debò el que passa a la Xina només es pot assolir passant-hi molts anys i fent negocis sobre el terreny". Els darrers vint anys, de fet, han estat molt dinàmics al mercat xinès, i els canvis entre els consumidors i els seus hàbits han fet que els models de negoci necessitin una gran elasticitat. "La Xina és un mercat apassionant – afirma Fernández – però s'ha d'estar molt a sobre per entendre el que està passant".

"Sense adaptar-nos al comerç en línia xinès, cap empresa triomfarà al país"

El canvi més profund a les formes de consumir a la Xina ha estat l'emergència del comerç electrònic. La digitalització, que arreu ja és un dels processos més disruptius per qualsevol negoci encarat al consumidor, allà té un efecte especialment devastador. "L'evolució de l'e-commerce xinès és una cosa sense precedents", afirma Puertas, tot destacant el protagonisme d'Alibaba amb relació als outlets occidentals. "Sense adaptar-nos al comerç en línia xinès, cap empresa triomfarà al país".

L'empresa catalana que vulgui establir contactes amb el consumidor xinès, doncs, haurà de fer importants inversions en les seves plataformes de venda per internet. Els canvis, però, no han d'aplicar-se només a les infraestructures, sinó també als mateixos models de negoci. "A la Xina s'han de replantejar els productes, i també la cadena de valor", afirma Cornella, que observa, però, que les oportunitats d'innovació són també molt rellevants. L'ecosistema productiu xinès valora molt les operacions Venture Capital, i el contacte entre gran empresa i entorn emergent és molt més dinàmic que en altres mercats. "Totes les multinacionals tenen ecosistemes de startups i innovació", afirma. Amb tot, els canvis que suposa la Xina són molt més profunds que els estrictament relacionats al model de negoci, i una adaptació general a la cultura local és imprescindible. "No es pot mirar la Xina amb ulls occidentals", conclou Fernández.

Oportunitats per a Catalunya

La Setmana de la Internacionalització ofereix, en aquesta darrera sessió de l'esdeveniment, ofereix a les empreses catalanes oportunitats a alguns dels grans mercats del món. Els coneguts com mercats dinàmics, aquells amb més possibilitats i més elàstics pel que fa als sectors que funcionen, són també alguns dels més grans del món. La Xina, de fet, es manté com la principal font d'oportunitats per les companyies del país, com afirmen Dong Tao i la directora de l'oficina d'Acció a Xangai, Taowen Xue. Un exemple, segons Tao, és el de la indústria alimentària. "Hi ha una gran afluència de propietaris espanyols i catalans amb restaurants a la Xina", recorda. La representant d'Acció ho comparteix, i ho complementa amb les oportunitats en el sector de la salut. Xue recorda, també, les possibilitats del sector del moble i la decoració, així com la indústria 4.0 i la innovació tecnològica, en tant que "s'espera que en els sectors clau la Xina fomenti la inversió estrangera en fabricació d'alta gamma i R+D".

A l'altre dels grans líders econòmics mundials les oportunitats són, segons el ponent de l'acte, el director de l'oficina d'Acció a la Costa Est nord-americana Sergi Mata, encara més variades que als països asiàtics. Amb una economia que "preveu grans creixements per als dos anys que venen", les empreses catalanes es trobarien als Estats Units un mercat d'alt dinamisme i amb ingents quantitats d'inversió pública de la mà dels plans de reactivació econòmica de l'administració Biden. Mata detecta, en aquest sentit, diverses verticals en què l'empresa catalana pot ser especialment exitosa. Les ciències de la vida, que representen un 18% del PIB estatunidenc, són un dels sectors que millor encaixen amb l'entorn productiu del país. Des de les empreses biotech fins a noves propostes assistencials, el director de l'oficina d'Acció al país hi identifica oportunitats dinàmiques en els pròxims anys. La renovació de les infraestructures, a més, obre la porta als sectors de la indústria 4.0 i la de maquinària industrial – enmig d'una crisi de força de treball, afirma Mata, "qualsevol tecnologia que ajudi a dependre menys de la mà d'obra tindrà una gran entrada a EE.UU.".

"S'espera que en els sectors clau la Xina fomenti la inversió estrangera en fabricació d'alta gamma i R+D"

La gran potencialitat econòmica de la India la converteix, per a Acció, en un altre dels mercats més dinàmics i productius per a l'expansió del teixit empresarial català. El director de l'oficina de l'agència a Bombai Suprio Bose apunta cap al factor clau en aquesta possibilitat. El país ha vist en la darrera dècada, especialment des del 2014, una gran evolució econòmica, industrial i digital amb l'arribada de projectes de connectivitat, ciutats intel·ligents i millora de les infraestructures de mobilitat, però el seu entorn empresarial ha de cobrir mancances de base, gaps que l'empresa catalana té oportunitats de tancar. La indústria alimentària és clau, per exemple, en un país que encara consta entre els principals productors agrícoles del món; des del processament d'aliments fins a la innovació foodtech, el mercat del país té espai per la inversió catalana. L'automatització de la seva indústria és també un camp econòmic a conrear pel sector industrial català, ja que necessiten actualitzar les seves fàbriques pel que fa a "automatització de processos i digitalització". 

El darrer dels mercats dinàmics presentats per Acció, si bé és molt més reduït que els altres tres protagonistes de la sessió, ofereix oportunitats de creixement substancials. Per Robert Bach, director de l'oficina de l'agència a Nairobi, "l'empresa catalana que vulgui establir-se a Kènia té l'opció de créixer amb aquest mercat".  Els principals sectors on els empresaris catalans han de posar el seu focus, segons Bach, són les TIC, les Infraestructures, la Salut i l'Electrònica. El gran problema es troba, però, en què tant l'Índia com la Xina ja estan molt implementats en el mercat kenià, i qualsevol competidor hi haurà de trobar un nínxol de mercat operatiu. "La modernització d'equipaments mèdics o l'enginyeria de construcció residencial" són alguns dels sectors específics on les empreses del país poden trobar, de la mà d'Acció, grans oportunitats de creixement en un mercat que, com conclou Bach, creixerà a un ritme molt més alt que la resta de la seva regió.

Més informació
Paquets catalans a Hong Kong
La sostenibilitat que ven a l’estranger
Les fronteres de la digitalització
Avui et destaquem
El més llegit