Navegar "no és cosa de rics"

El Saló Nàutic de Barcelona torna al Port Vell en una edició de transició amb l’objectiu de fomentar la sotenibilitat al sector i atreure nous públics

El president del Saló Nàutic, Luís Conde, acompanyat del director del certamen Josep Lluis Llopart i el secretari general d'ANEN Carlos Sanlorenzo | EP El president del Saló Nàutic, Luís Conde, acompanyat del director del certamen Josep Lluis Llopart i el secretari general d'ANEN Carlos Sanlorenzo | EP

La navegació recreativa, durant els estius de la pandèmia, s'ha erigit en una alternativa premium però de proximitat als complicats viatges internacionals. Navegar a la costa catalana ha esdevingut un complement del turisme de proximitat que ha servit de locomotora del sector durant el darrer any. Tenir – llogar – un vaixell pot estar a l'abast de tothom, o això es desprèn de l'optimisme d'un sector nàutic que torna a Fira de Barcelona amb un dels seus principals esdeveniments. El Saló Nàutic tornarà al Port Vell amb "molt bones previsions d'assistència", segons el seu nou director Josep Antoni Llopart, que lidera per primera vegada l'organització de l'esdeveniment en el seu 59 aniversari. La preparació per les sis dècades del certamen, afirmen, és una transició cap a un nou model capaç d'atreure públics diferents i mantenir-se més en contacte amb una comunitat cada cop més activa. "Els navegants són, si no optimistes, sí positius per se, perquè veuen el terra des d'un altre angle", reflexiona el president del Saló, Luís Conde.

Els resultats comercials de la indústria naviliera, especialment pel que fa a la navegació esportiva i recreativa, deixen espai per l'optimisme mariner. En paraules de Conde, la pandèmia ha estat una crisi "asimètrica", i l'afectació que ha tingut sobre el sector nàutic ha estat molt diferent d'altres espais econòmics. "La pandèmia no ha afectat la nàutica – o més ben dit, l'ha propiciat", celebra el president del certamen, "perquè durant el passat any hem crescut com mai". El vaixell ha estat una de les principals alternatives turístiques durant la pandèmia, tant a l'Estat com a tot el Mediterrani. "Jo, que estic al sector de les marines, no tenia amarratges disponibles – constata Conde – i el format charter, que té milers de vaixells per llogar, estava ocupat completament".

Conde: "Els navegants són, si no optimistes, sí positius per se, perquè veuen el terra des d'un altre angle"

Llopart, en un sentit similar, espera d'aquesta cinquanta-novena edició de la fira "un Saló més líder que mai". "Les xifres de precompres d'acreditacions són molt optimistes, així que tindrem un bon Saló", celebra el director de l'esdeveniment, tot i el seu caràcter de transició. El seu 60 aniversari, que se celebrarà l'any 2022, proposarà una reformulació del Saló Nàutic que es vehicularà mitjançant una campanya de transformació a quatre anys vista, amb quatre eixos principals que, segons han informat, "es veuran ja durant aquesta edició": innovació, entreteniment, negoci i comunicació 365.

Aquest caràcter de pont entre models provocarà, avisa el director, que l'edició 2021 del Saló Nàutic "no sigui la més útil en clau comercial", no només per la transformació, sinó per la falta de producte. La crisi de proveïment que afecta sectors com l'automòbil també ha arribat a la nàutica, que s'ha trobat superada per una demanda que no esperava i que, avui dia, no pot assumir completament. "Molts dels naviliers internacionals – relata el secretari general de l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (ANEN), Carlos Sanlorenzo – van reestructurar el seu personal esperant una caiguda de la producció durant la pandèmia", i quan la demanda de vaixells, tant per ús privat com per empreses de charter, no només es va mantenir sinó que va augmentar, moltes grans empreses no van poder aguantar el ritme de les vendes potencials.

La representativitat empresarial, però, sí que serà un dels trets de l'edició 2021 del saló nàutic. Tal com han anunciat els organitzadors, tot i que moltes petites empreses no han pogut assistir precisament per aquestes limitacions en la seva oferta, les grans marques de la nàutica – les que "tothom espera veure", en paraules de Llopart – estaran presents a Port Vell. Al llarg dels més de 14.000 metres quadrats d'estands que es podran visitar durant els sis dies que durarà el Saló Nàutic destacaran les propostes de marques com Azimut Yachts, BavariaLagoonTouron o Yamaha; totes elles grans noms de la navegació tant esportiva com recreativa. L'esdeveniment, així, serà "un gran fòrum" on les marques presentaran desenes de novetats pel que fa a embarcacions i equipament navilier. L'oferta total, de fet, supera la del 2019, amb més de 500 embarcacions exposades.

Sector en expansió

El moment en què arriba el Saló Nàutic 2021 és un relativament dolç per al sector de la navegació. Segons Sanlorenzo, "aquesta és la primera crisi de què no sortim plomats". L'empresari detecta, en aquest sentit, l'aparició d'una "doble finestra d'oportunitat" que ha donat ales al sector: la navegació s'ha presentat com una opció d'oci segur i com una nova alternativa als viatges retallats per les restriccions. El turisme de navegació és, a més "prèmium, actiu i sostenible", celebra Sanlorenzo.

Sanlorenzo: "Aquesta ha estat la primera crisi de la que no sortim plomats"

L'increment de les xifres de lloguer i venda de vaixells ha afectat gairebé tots els models i menes d'embarcacions. El creixement total del sector, d'un 13% respecte de 2019 i d'un 30 si es compara amb l'estiu passat, es basa principalment en la venda d'embarcacions d'entre 8 i 12 metres d'eslora – una dada que sorprèn el president del Saló, que recorda que "el 90% dels vaixells són de menys de 8 metres". Embarcacions més reduïdes, com les motos d'aigua, també presenten unes "tendències positives", destaca el SG, que reconeix que l'estrella del mercat és encara el vaixell de motor.

La gran preocupació del sector és, en aquest sentit, la regularitat. La indústria de la navegació vol mantenir una tendència positiva, estabilitzar uns resultats que no "es converteixin en una bombolla". Una de les esperances de cara a aquestes projeccions a llarg termini és la dels vaixells de lloguer, que ja suposen, segons dades publicades pel Saló, un terç del total de les vendes del sector. "Ens trobem en un moment dolç que esperem poder optimitzar", conclou Sanlorenzo.

Economia blava

La clau del futur de la nàutica, afirma Llopart, està en la seva adaptació a la crisi mediambiental. "Volem ser testimoni – afirma el director – de com les empreses estan portant a terme la transició ecològica". El pilar de la innovació, que ha de servir de suport del futur del Saló, estarà en bona part dedicat, de fet, a les noves propostes tecnològiques i de negoci al voltant de la navegació sostenible. La direcció de l'esdeveniment destaca qüestions com l'aplicació de l'economia circular, els vehicles de baixes emissions o el respecte pel fons marí com les claus de la transició ecològica al sector.

Llopart: "Cal sensibilitzar el consumidor que hi ha formes de navegar més respectuoses en el medi ambient"

"El saló ha de ser una plataforma per sensibilitzar indústria i usuari sobre la cura del mar". Llopart es marca com a objectiu esdevenir un motor d'innovació sostenible dins el sector navilier, especialment pel que fa a noves formes de consum. Segons els organitzadors, les empreses ja estan, de fet, recorrent aquest camí, i és el consumidor el que ha d'acompanyar les propostes ecològiques del teixit productiu. "Cal sensibilitzar – reflexiona el director del Saló – el consumidor que hi ha formes de navegar més respectuoses en el medi ambient", des dels vaixells elèctrics i híbrids fins a la navegació a vela. El Saló Nàutic del futur, en aquest sentit, es proposa ser un catalitzador de les relacions entre producció i consum, equilibrant "l'oferta amb la demanda" en un sentit sostenible.

La transició ecològica de la indústria de la navegació, però, ha de comportar, segons Conde, una sèrie de renovacions normatives al voltant, especialment, de la fiscalitat de les empreses del sector. El president del certamen veu una manca de "suport des dels ministeris competents" a les empreses fabricants i distribuïdores de vaixells i equipament esportiu i recreatiu. L'exemple més clar, segons Conde, és el de l'impost de matriculacions, que, en un entorn on la navegació tendeix cap a models ecològicament respectuosos, "comença a tenir zero sentit". "Sembla que demanar una baixada d'impostos al sector és beneficiar els rics – critica el president – però navegar no és cosa de rics; s'ha de generar un entorn de preus accessibles per a tothom". El president, a més, ha requerit el recolçament d'unes institucions municipals que, afirma, no han estat sempre del costat del Saló Nàutic. En aquest sentit, ha demanat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, estar del costat del certamen, en tant que es tracta d'"un dels líders de la ciutat". 

Més informació
El Saló Nàutic amplia dates i obrirà portes un dia més
El Saló Nàutic tanca la seva edició "més sostenible" amb 57.000 visitants
Vendre cotxes, sortir del pou
Avui et destaquem
El més llegit