Reynes i Alemany durant la roda de premsa d'Abertis

Empresa

"Sense peatges, la possibilitat d'inversió es redueix"

La companyia catalana focalitza l'exercici del 2016 en l'estudi de noves operacions corporatives que estudia a Europa i a Nord-amèrica davant la manca d'oportunitats a l'Estat

Abertis espera la formació d'un nou executiu a l'Estat espanyol amb l'esperança que "canviï" la política de construcció i gestió d'infraestructures viàries, a hores d'ara gens atractiva per a les empreses privades, fins al punt que "des que va començar aquest segle, a Espanya no hi ha hagut licitacions de noves operacions d'infraestructures viàries de gran capacitat en concessió", lamenta el president de la companyia, Salvador Alemany, que durant la Junta General d'Accionistes ha fet una crida al futur govern de Madrid perquè es replantegi la negativa a instaurar peatges i s'obri a estudiar "fórmules de col·laboració público-privada per seguir avançant en les infraestructures necessàries, tan esteses a escala internacional", ha assenyalat Alemany.

Al seu entendre, l'Estat espanyol "no ha tingut voluntat política" de caminar cap a aquest sistema, malgrat que "és evident que aquest sistema té una doble virtut, actualitzar les xarxes de comunicació, i per altra banda, generar inversions que no castiguin els pressupostos públics, és una manera de compensar els desequilibris en les finances públiques provocats per les necessitats socials".

En aquest sentit, França és el mirall que Abertis voldria per a l'Estat espanyol. El Pla Relance, impulsat per França, és un model de col·laboració pública i privada "que garanteix l'equilibri dels comptes públics i també el compromís de disciplina financera de l'empresa privada, en aquest cas Abertis, i que demostra la perfecta conjunció dels interessos d'una concessionària i de qualsevol govern estatal o regional que vol repercutir en el bé comú", ha argumentat el conseller delegat d'Abertis, Francisco Reynes.

De moment, però, l'Estat espanyol no pot ser focus d'inversió prioritària de la companya, "no per falta de ganes, sinó d'oportunitats". Més enllà d'haver incrementat la seva participació fins al 50,01% de les empreses concessionàries de les gestores dels Túnels de Vallvidrera i del Túnel del Cadí, Abertis només veu mercat fora de l'Estat. De fet, l'exercici del 2016 se centrarà en el creixement de les inversions per a la millora de les infraestructures que gestiona en d'altres països, i en l'estudi de noves possibilitats de negoci a Europa i a Nord-amèrica.

I quan hi hagi nous inquilins a Moncloa, Abertis els transmetrà la necessitat d'implantar un model de col·laboració com s'ha fet en molts altres països: "No tenim cap problema a invertir a Espanya, estem absolutament oberts a participar en qualsevol concessió que convoqui el govern central o regional, estem disposats a invertir en qualsevol país on hi hagi seguretat jurídica i bones condicions, Espanya inclosa". Ara bé, el president d'Abertis ha remarcat que "cal voluntat política per aplicar el sistema de peatge, no hi ha cap altre camí per obrir convocatòries a la inversió privada. Però si no hi ha necessitat de noves carreteres o no es vol estendre el concepte de peatge, les possibiitats d'inversió a Espanya es redueixen molt".

Sobre la situació de fallida de les radials de Madrid, Salvador Alemany ha avisat el futur executiu que "si no dóna una solució, aquestes concessions se n'aniran a la liquidació i el prestigi del sistema concessional es deteriorarà. Que no resulti que els bancs interpretin que no s'ha donat una solució per falta de voluntat, perquè tothom està disposat a assumir pèrdues. Ens estem jugant el prestigi d'autopistes tan emblemàtiques com aquestes", ha sentenciat.