"Si un país és prou ric per fer i mantenir autopistes no és lògic tenir peatges"

Salvador Alemany, president d'Abertis Infraestructures, creu que una cosa és fer empresa i una altra fer negoci i que un país ha de prioritzar les seves necessitats pressupostàries

La negativa del Govern a incrementar la concessió de l'autopista C-32 malgrat les obres de prolongació de la via entre Blanes i Lloret de Mar ha tornat a posar sobre la taula el debat dels peatges, força recurrent a Catalunya. En aquest sentit, el president d'Abertis Infraestructures, Salvador Alemany, té poc a dir "és un tema que correspon a l'administració".

Alemany, que acaba de presentar el seu llibre Inteligencia empresarial, prefereix parlar de la diferència entre fer negoci i fer empresa. "Fer negoci és comprar determinada empresa en determinada situació, per fer-la més eficient i després vendre aquesta empresa". Davant de més de 60 empresaris i directius del Fòrum Empresarial de Llobregat impulsat per AEBALL, el president d'Abertis ha matisat que aquestes empreses solen anar de mà en mà, i treballar a curt termini, la qual cosa és totalment lícita. "Així no es fa Abertis, General Motors o Google i així no es fa empresa", ha comentat.

Creu que el pagament de peatges a Catalunya té data de caducitat?
En aquest sentit sempre he dit el mateix: si el país és suficientment ric com per construir i mantenir les infraestructures sense fer-li pagar als usuaris és lògic que ho faci. Ara bé, si té altres necessitats pressupostàries haurà d'acabar prioritzant.

La Generalitat ha anunciat que la concessió de la C32 acabarà l'any 2021 tal com estava previst i que les obres de prolongació entre Blanes i Lloret de Mar no suposaran que s'allargui la concessió...
Aquest és un tema sobre el qual a nosaltres no ens correspon opinar ni decidir, és un tema que en el seu moment l'administració prendrà les decisions que consideri lliurement i nosaltres no tenim res a comentar.

Fa uns dies va participar en una reunió d'empresaris i executius del Pont Aeri amb el ministre d'Economia i Competitivitat, Luis de Guindos. Què ès parlar a una reunió com aquesta?
No he parlat mai de com van aquestes reunions però no són reunions sorprenents. Som persones que escoltem les administracions sempre i a les reunions d'aquest tipus no es produeix mai cap cosa sorprenent o que es pugui considerar inimaginable.

Com influeix en aquestes reunions el debat sobiranista de Catalunya?
Aquest és un tema del qual m'he proposat sempre no fer declaracions públiques. Cada persona té els seus propis convenciments. Aquest és un debat que està en l'àmbit polític i en l'àmbit ciutadà i com a ciutadans podem tenir un comportament, nosaltres no som polítics i com a empresaris ens hem de mantenir al marge del debat.

Com es presenta la sortida a borsa de la filial d'Abertis Cellnex Telecom?
Apunta molt bé i augurem una bona sortida, pensem que anirà francament bé encara que és aviat per determinar el preu, la velocitat de col·locació i la configuració dels lots de les accions. El pilot fishing va mostrar que hi havia molt d'interès a la borsa per Cellnex Telecom i crec que sortirà francament bé. Encara queden unes setmanes per poder concretar una mica més els elements claus, com el preu o els lots però apunta molt bé.

Al seu llibre apunta la importància que una companyia estigui ben comandada i sàpiga quin és el rumb a seguir. Quin és el futur d'Abertis?
Abertis és una companyia que venia d'una diversificació de diferents sectors de les infraestructures i els darrers anys, per mantenir la coherència financera, ha anat focalitzant la seva activitat més en autopistes i també en telecomunicacions, sempre des del punt de vista de les infraestructures. La companyia es mantindrà en aquests dos sectors, en l'àmbit de les infraestructures i amb un mateix model de negoci. Abertis es mantindrà dins de països de màxima seguretat jurídica, que és on ara fonamentalment està, països de la triple A en termes de solvència com els Estats Units, Canadà, Austràlia i altres països del món on podem arribar a trobar aquesta seguretat jurídica imprescindible per aquesta companyia d'infraestructura que inverteix a llarg termini.

No es plantegen introduir-se a altres sectors?
En potencia el sector de les infraestructures de comunicacions i telecomunicacions és el marge en el qual ens podem moure però en aquest moment hem estat focalitzant molt fins a convertir-nos en el principal operador mundial d'autopistes i lògicament continuaran sent el cor del negoci i la màxima prioritat.
Avui et destaquem
El més llegit