El talent en temps de la Covid

L'espenta tecnològica que ha suposat la pandèmia convida a redefinir els propòsits dels equips de RRHH, cal implicar-se en la felicitat del treballador

Talent i distància, també en temps de la Covid | iStock Talent i distància, també en temps de la Covid | iStock

Estem a punt de superar el que per a molts de nosaltres ha estat l'any més estrany de les nostres vides, hem sofert estats d'alarma, confinaments, restriccions. En paraules de Juan Carlos Cubeiro, conseller del Human Age Institute, aquest virus ha reinicialitzat el capitalisme: "Altres pandèmies han suposat la caiguda de l'Imperi Romà o el pas del domini europeu a l'americà. Després del pas del coronavirus, el PIB de la Xina superarà el dels EUA, "un fet que indica la necessitat de tot un sistema de reinventar-se.

La crisi sanitària ha portat a la realitat laboral és la importància que les empreses vetllin, ara més que mai, per la salut dels seus treballadors, i això va més enllà de proporcionar mascaretes, gels o guants; mesures com el teletreball, la flexibilitat horària o les eines online han quedat més que certificades per a millorar la conciliació laboral-familiar.

Una de les coses que era primordial abans de la pandèmia, que ho ha estat durant el confinament i que marcarà l'evolució d'una empresa en el futur, és el talent.

El talent s'autogestiona, demana una certa llibertat per a poder aconseguir els objectius que se li proposin (i que inevitablement han de tenir sinergies amb els intrínsecs de cada persona) i dels quals vol poder aportar la seva visió.

El talent s'ha de captar però sobretot s'ha de mantenir, aquest serà un element clau perquè les empreses recuperin les xifres pre-Covid i mantinguin el seu nivell competitiu.

Les empreses han viscut o estan immerses en una crisi existencial, un cara o creu crucial en el qual, literalment, han de triar entre renovar-se o morir. El canvi digital i l'aposta tecnològica, una adaptació que moltes d'elles veien com a objectiu a mità o llarg termini, ja s'ha convertit en inevitable.

El talent s'ha de captar però sobretot s'ha de mantenir

Per a fer-nos una idea, durant els mesos de març a maig es van publicar a Catalunya un total de 6.700 ofertes de treball del camp tecnològic; mentre hi ha sectors que han experimentat baixades de fins al 65%, la tecnologia ha crescut un 45%. La mitjana salarial dels professionals tecnològics és la més alta de tot el mercat. De fet, la consultora McKinsey estima que, per a l'any 2030, la demanda d'habilitats tecnològiques per a qualsevol lloc de treball augmentarà un 55%, les softskills d'habilitats socials i emocionals també ho farà en un 24% i les habilitats cognitives, un 8%.

Tot això ha posat de relleu, tal com es va explicar en l'acte Arrelats al territori de Marlex celebrat a Barcelona, que la rapidesa en l'adaptació als nous coneixements i competències digitals o reskilling es troba com a punt preferent en totes les agendes directives empresarials. Què podem aprendre de tota aquesta situació? Perquè de tota aquesta situació faríem bé de recordar que les empreses han d'implicar-se en la felicitat del treballador a un nou nivell, que vagi més enllà d'una relació contractual, han de vetllar per la conciliació laboral i promoure la seva formació.

També hem de tenir clar que la tecnologia ha acabat d'aterrar (encara que abans del que ens podíem imaginar) com la joia de la corona del talent, i les empreses que no afrontin el canvi tecnològic com una oportunitat per a evolucionar i el vegin com una barrera que saltar estan condemnades, mes aviat que tard, a la seva extinció.

Més informació
La "guerra" entre ciutats i empreses per atreure el talent
Lideratge i talent, claus per a la transformació digital de les pimes
Avui et destaquem
El més llegit