César Alierta al G20 Africa Conference

Ensenyament

Telefónica i la Fundació Bancària ”la Caixa”, contra la bretxa educativa

A través del programa ProFuturo, les dues empreses volen transformar el sistema d'ensenyament de 10 milions d'infants de països vulnerables

"Els resultats estan sent espectaculars. Infants que abans no s’interessaven per matèries que els costava molt d’assimilar, ara mostren uns nivells d’involucració sense precedents", ha explicat César Alierta, president de la Fundación Telefónica, durant la seva intervenció en el simposi G20 Compact with Africa. Aquest fòrum ha estat un dels eixos centrals de la conferència G20 Africa Partnership-Investing in a Common Future, que ha posat el focus en la necessitat d’impulsar oportunitats per als inversors privats als països africans. A més d’abordar la creació d’un entorn favorable per als negocis o el desenvolupament sostenible, l’educació ha estat un dels leitmotiv del debat.

"Estem en marxa amb solucions reals per a problemes reals. Fa deu anys que treballem a Llatinoamèrica, i el 2016 vam començar a treballar a l’Àfrica. Al final del 2016, ja tenim 3,8 milions d’infants que utilitzen els nostres programes d’educació digital. L’objectiu és arribar a 10 milions d’infants el 2020 i a 50 milions el 2030", ha destacat Alierta.

El president de la Fundación Telefónica ha estimat en "105 euros per any i infant" el cost d’oferir als infants de països desfavorits l’oportunitat de situar-se al nivell de l’educació occidental. Alierta també ha anunciat que s’han tancat acords “a tres bandes” amb el Fòrum de Governadors dels Estats del Nord de Nigèria i l’Església per dur aquesta solució educativa digital a les comunitats del país. Un acord que, ha dit, és “replicable” en altres entorns i països.

Implantació a Nigèria

Alierta ha viatjat recentment a la capital del país, Abuja, per signar un acord de col·laboració amb Kashim Shettima, president del Fòrum de Governadors del Nord i Governador de l’Estat de Borno; l’arquebisbe de Kaduna, Matthew Man-oso Ndagoso, en representació de la Conferència Episcopal de Nigèria, i el bisbe Matthew Hassan Kukah, fundador del Kukah Centre.

Aquest acord té l’origen en la trobada interreligiosa d’Assís del 2016, en què Alierta va presentar ProFuturo. Allà l’emir de Kano, Muhammadu Sanusi II, va conèixer la iniciativa, i va sorgir el compromís d’estudiar-ne la implantació a Nigèria a través de la Comunitat de Sant’Egidio. La intermediació del representant d’aquesta institució catòlica per a la Unió Europea i Nigèria, Jan De Volder, ha estat fonamental per fer possible que ProFuturo arribi al país africà.

L’acord, que estarà coordinat pel centre de diàleg interreligiós Kukah Centre, entitat promoguda pel bisbe catòlic de Sokoto, Matthew Hassan Kukah, preveu l’execució de projectes pilot a 120 escoles del nord del país, que s’estima que beneficiaran uns 70.000 infants musulmans i catòlics. La iniciativa es posarà en marxa al juny amb la identificació de les escoles i continuarà amb la formació dels professors al setembre perquè es pugui anar implantant progressivament a les escoles al llarg del curs 2017- 2018.

Transformar l'educació dels infants

ProFuturo neix amb la vocació de transformar l’educació de 10 milions d’infants el 2020 i actualment té projectes actius en tretze països, entre els quals hi ha Angola, Uganda, Colòmbia, Perú, Kenya, Tanzània i Guatemala. A més, ja hi ha 326 escoles i més de 1.500 professors que implanten el model educatiu digital i personalitzat de ProFuturo.

Impulsat per la Fundación Telefónica i la Fundació Bancària ”la Caixa”, el programa té com a missió reduir la bretxa educativa al món proporcionant una educació digital de qualitat a nens i nenes d’entorns vulnerables de l’Àfrica subsahariana, l’América Llatina i el Sud-est asiàtic. La seva proposta educativa incorpora tecnologies, continguts educatius i metodologies d’ensenyament-aprenentatge per a docents i alumnes amb l’objectiu de transformar l’educació de 10 milions d’infants el 2020. A més, aquest projecte té vocació d’acollir i promoure la participació d’altres empreses i institucions, i aspira a crear una gran xarxa internacional de centres que ensenyen, aprenen i comparteixen coneixement per aconseguir, entre tots, una educació millor al món.