Tricopharming, ingredients del passat per a la farmàcia del futur

La startup barcelonina crea la manera de modificar parts de les plantes per augmentar la seva efectivitat en la creació de medicaments

Luís Matías Hernández i Chiara Sanseverino són els fundadors de Tricopharming | Cedida Luís Matías Hernández i Chiara Sanseverino són els fundadors de Tricopharming | Cedida

Quina àvia no s'ha parat mai a donar-li al seu nét alguna planta que l'ajudi amb el mal que té? El cert és que les plantes tenen propietats curatives des de sempre, i moltes vegades ens oblidem que molts dels medicaments estan fets, en gran part, d'aquests productes medicinals que ens dona la naturalesa. Tot i això, les plantes medicinals tenen el seu procés de cultiu i, de vegades pot no anar de la mà de les nostres necessitats. És per això que neix Tricopharming, una empresa que, utilitzant la biotecnologia i els productes naturals, ha aconseguit accelerar aquests processos de cultiu i augmentar-ne les quantitats.

"Nosaltres vam crear un bioestimulant a base de tricomes per a augmentar la producció de plantes medicinals i gràcies al finançament públic i al nostre capital vam aconseguir portar-lo a la realitat", explica la cofundadora Chiara Sanseverino. Ella, amb la col·laboració del doctor Luís Matías Hernández i el finançament de Barcelona Activa, van descobrir que els anomenats tricomes -part de les plantes on s'acumulen gran part de les característiques d'aquestes, com l'olor, les molècules de creixement, o la protecció de les plantes- podien tenir propietats d'acceleració del creixement i estimulació de les flors si es barrejaven amb la tecnologia. "Les proves al laboratori van ser tot un èxit, però les pors sempre arriben en el moment de portar-ho a la realitat", descriu Sanseverino. Tricopharming va aconseguir testar la seva patent en una finca que van comprar a Tenerife i des d'allà van poder comprovar la magnitud dels beneficis de la seva troballa: "Vam veure com el producte que havíem creat ajudava al millor creixement de les plantes, n'accelerava els cultius i, per tant, podíem aconseguir més de dues collites a l'any i augmentava la concentració per a apujar el nombre de flors per a cada planta", afegeix la fundadora.

El seu primer testatge va ser amb la planta Artemisia annua, coneguda per tenir moltes propietats curatives i segons l'Organització Mundial de la Salut, la portadora de les molècules dels fàrmacs contra la malària, però també una de les plantes més utilitzades per combatre la Leishmaniosis una malaltia que pateixen moltes mascotes i, en molts casos, incurable. "En els veterinaris és on vam trobar el mercat per a començar a comercialitzar el nostre producte", explica Sanseverino. I és que, l'empresa va començar a posar-se en contacte amb productors d'Artemisia annua per vendre les seves plantes ja estimulades. "Vam descobrir que teníem un mercat creixent i que per tant havíem d'adaptar-nos, des de vendre el producte final fins a vendre les plantes a granel". Amb tot això, d'aquesta primera entrada al mercat van aconseguir fidelitzar unes 60 empreses dins de l'Estat i unes altres 15 internacionals.

Sanseverino: "En els veterinaris és on vam trobar el mercat per a començar a comercialitzar el nostre producte"

D'això ja fa gairebé dos anys i l'empresa ja té la mirada posada en l'àmbit internacional. Amb una longitud d'onze treballadors, cinc a Barcelona, cinc a Tenerife i el cofundador Luís Matías Hernández a mig camí de les dues, l'empresa ja està intentant ampliar el seu cartera de plantes medicinals amb les quals treballar: "Tenim una bona cartera de clients i molt bona fidelització, així que estem preparats per ampliar el negoci a altres horitzons", somriu Sanseverino.

Un mercat en auge

La Marihuana medicinal és un sector que creix diàriament. Per aquest motiu, des de Tricopharming han decidit endinsar-se en aquest món per començar la seva "segona vertical de cultivació de productes", segons explica la fundadora. Tot i això, hi ha certes diferències entre la producció principal d'aquesta novetat: "Estem treballant per treure el producte de manera individual, és a dir, no només venent les plantes ja fertilitzades, sinó implementant un producte d'ajuda del creixement per als productors".

L'empresa es vol especialitzar en grans productors amb grans quantitats de cultiu: "El nostre públic objectiu per aquest nou producte serien les empreses amb dues hectàrees o més", explica Sanseverino. Aquesta delimitació en grans empreses és per aconseguir comercialitzar el producte en molt més que medicaments, potser cremes o altres recursos curatius. A més, també volen llançar una línia de productes directes pel consumidor, ja que van néixer com una empresa B to B, però volen seguir expandint-se. La iniciativa encara s'està coent, però no és l'única línia en la qual volen continuar treballant dins del mercat de les plantes medicinals. Segons la fundadora, també estan treballant per manipular els cultius de la Menta o la Lavanda, per englobar més mercat, ja que creuen que tindrà una gran acollida per part dels productors de plantes medicinals: "És un mercat per explorar", afegeix.

La competència del sector

Una de les raons per les quals Tricopharming es diferencia de la seva competència és l'especialització. Ells treballen únicament en el camp de les plantes medicinals, mentre que altres empreses que creen fertilitzants o productes per ajudar al creixement dels cultius se centren en cultius molt més generals, com les hortalisses o el blat. "Nosaltres tenim l'ull posat en les plantes medicinals i com aconseguir més quantitats i rapidesa de producció", descriu Sanseverino. I és que Tricopharming és de les poques empreses que no només està especialitzada en un sol tipus de cultiu, sinó que té un producte que engloba molts més efectes que d'altres que competeixen en el mercat. "Nosaltres aconseguim donar més quantitat de cultius, una acceleració de les collites i més floració de les plantes, cosa que ens fa bastant més competitius que la resta", somriu la fundadora.

Sanseverino: "Europa està canviant i valora molt més els projectes sostenibles"

A part, un altre benefici que posiciona la marca és el seu compromís amb el medi ambient. Els seus productes estan fets a base de plantes i, per tant, són completament naturals. "Això aporta valor al producte, ja que Europa està canviant i valora molt més els projectes sostenibles", afirma Sanseverino. El mercat internacional està reformant-se per tenir més presència sostenible i, a causa d'aquest canvi, empreses com Tricopharming es poden fer un lloc en el sector.

Des del que mengem fins al que ens posem a la pell, passant per les medicines que ingerim, està fet en bona part per a plantes medicinals. Tricopharming ha buscat la manera d'aprofitar al màxim aquestes plantes, utilitzant la tecnologia de base per a aconseguir consolidar-se en el mercat, però sobretot per fer que el consumidor prengui consciència del que menja o es posa a la pell. Tal com explica Chiara Sanseverino: "Tot i que accelerem el procés, el producte de qualitat sempre serà la nostra prioritat".

Més informació
Terra Viva registra un augment del 60% de la demanda de plantes medicinals
La farmàcia, la trinxera sanitària
Avui et destaquem
El més llegit