Urbaser neteja la via pública sense CO2

La companyia posa en marxa a Barcelona el primer camió de gran tonatge per a la recollida selectiva que funciona amb energia elèctrica

Camió elèctric d'Urbaser | Cedida Camió elèctric d'Urbaser | Cedida

Les ciutats intel·ligent no són només fanals amb llums LED, sensors que ajudin a optimitzar el trànsit o eines que recullin i analitzin el big data per a una millor gestió. També implica una estratègia que permeti reduir les emissions de CO2 per incrementar la qualitat de vida dels ciutadans. En aquest punt prenen protagonisme com la ja coneguda proposta d’eCooltra o la més nova d’Urbaser, vehicles elèctrics destinats a la neteja de les zones públiques.

Sant Andreu i Sant Martí són els districtes on ja es pot veure recórrer el primer camió de gran tonatge 100% elèctric de recollida selectiva. “L’endolles perquè carregui durant cinc hores i tens autonomia per vuit hores, el que ens permet ampliar el nombre de feines que fem amb vehicles d’aquest tipus”, explica a VIA Empresa el delegat de la companyia a Catalunya, Víctor Cardador.

Urbaser camio electric 9 26102017

Fotografia: Cedida

Urbaser és una empresa madrilenya amb presència a més de 20 països i que des del 2000 gestiona part dels serveis mediambientals i neteja viària de Barcelona. Fa prop de nou anys va introduir el vehicle elèctric de manera massiva en la seva activitat, però es tractava de models petits, de 3,5 tones com a màxim, perquè les bateries del moment no oferien una autonomia prou interessant per a models més grans.

El 2013 van arrencar amb el projecte Urbaelèctric per crear aquest camió de gran tonatge que faltava a la indústria i aquest mes de maig per fi s’ha pogut posar el primer vehicle en marxa.

Avançar quan ho fa la tecnologia

Cardador afirma que el consum d’un vehicle elèctric és una cinquena part del que necessita un amb dièsel. L’estalvi és clar, però demana una inversió molt elevada per part de les empreses que volen incloure’ls a la seva flota i no totes estan disposades a esperar fins a un mínim de vuit anys per veure amortitzats els recursos financers.

“Hem pogut verificat que el camió compleix amb tots els requisits i podem pensar en una producció més massiva"

A més dels diners, una altra trava que ha alentit l’arribada d’aquest camió és la bateria. “El seu pes és molt elevat i la tecnologia actual no permetia tenir una autonomia prou bona o un preu prou atractiu per fer el pas”, apunta. Ara tot això ha canviat, la tecnologia ha avançat i el cost de la tecnologia ha anat reduint-se suficientment per pensar, fins i tot, en el llançament en sèrie del producte. “Hem pogut verificat que el camió compleix amb tots els requisits i podem pensar en una producció més massiva”, comenta Cardador.

El seu partner tecnològic és l’empresa italiana Rampino, qui els ha permès fer aquest pas endavant. Però no tot el mèrit és seu, gran part de l’èxit radica en la mateixa plantilla d’Urbaser. Tal com assenyala el delegat de l’empresa a Catalunya, detalls com l’orografia i l’estil de conducció són importants i això són aspectes que s’han d’abordar des de la pràctica: “Un vehicle ben conduït gasta menys i, per tant, té més autonomia”.

La seva mesura ha sigut formar els xofers perquè tinguin una conducció eficient, un pla que ja van engegar el 2009 amb la introducció dels vehicles més petits i que ara els ha permès passar aquests professionals als camions de gran tonatge fàcilment.

“Incorporem nous perfils vinculats al canvi. Tota transformació ha d’anar acompanyada de nous professionals”

A més a més, els seus tallers han passat de tenir mecànics clàssics i de treballar soldadura a comptar amb especialistes en electrònica. “Incorporem nous perfils vinculats al canvi. Tota transformació ha d’anar acompanyada de nous professionals”, assegura.

Barcelona, el millor escenari

Que s’hagi escollit la capital catalana per encendre el motor d’aquest nou camió no és casualitat. “Barcelona té unes condicions diferents”, assegura Cardador, “les administracions posen molts esforços en això, els preocupa la qualitat de l’aire i s’ha donat una plataforma lliure integrada per empreses privades i administracions que empenyen la mobilitat elèctrica”. En definitiva, és el millor ecosistema per llançar un projecte d’aquest estil.

"Barcelona pot ser pionera en l’àmbit de la mobilitat elèctrica"

Per això el delegat de la companyia no es posa límits a l’hora d’imaginar una ciutat “amb tot ala seva flota de vehicles públics elèctrics”. “Si les administracions et donen suport i comptes amb un teixit d’empreses que fa força, i ajuden a impulsar la tecnologia, és possible”, continua, i no dubta a afegir que tota la feina feta fins ara pot convertir Barcelona en “pionera en l’àmbit de la mobilitat elèctrica".

Tanmateix, recorda que encara cal una infraestructura de punt de càrrega forts. Per als seus vehicles, tenen habilitats espais per a fer-ho en els set centres de treball, però Cardador insisteix en la necessitat de desplegar una bona xarxa tant en zones públiques com a les cases per propiciar definitivament l’arribada de l’automoció elèctrica.

Més informació
El vehicle elèctric guanya presència a Europa
Empreses (des)enganxades del CO2
"El cotxe elèctric és com un 'smartphone' amb quatre rodes"
Avui et destaquem
El més llegit