Valors de marca en 'streaming'

Snapchat, Instagram i Periscope són només tres de les moltes aplicacions que han capgirat la comunicació corporativa, un camp on el directe és una eina bàsica per captar nous clients

"Vivim en l'època del postureig, de compartir-ho. Pel que les xarxes són una eina bàsica per a la socialització". Així començava el digital brand i Social Media strategist Jordi Cirach (@JordiCirach) la seva reflexió sobre com les plataformes digitals i Internet han canviat els hàbits de vida de les persones en la sessió Social Live Streaming: El poder del directe, organitzada al Mobile World Centre de Barcelona. Tant és així, que si hi ha una idea clara que se'n desprèn de tot plegat, això és que les marques no poden estar fora de l'òrbita de l'streaming.

Un dels exemples que més il·lustren el context de canvi són, considera, les llistes de música: "Les marques apel·len als sentiments i les emocions mitjançant les cançons que escoltem. A Spotify podem trobar llistes amb títols com "Cafè i llibres", "Dissabte tarda" o "Alegria". Tot això és branding emocional, el que és la clau de la nova era de continguts on el live content i el live streaming manaran".

La nova era de la comunicació
El live content és aquell que es comparteix a les xarxes socials un cop s'ha viscut; el live streaming, en canvi, és el que sempre s'ha conegut com un directe. El primer destaca per ser volàtil, el que genera l'ansietat de veure-ho abans que passin 24 hores i es perdi, i té com a eines principals Snapchat i Instagram. El segon, per ser un esdeveniment on el més important són les interaccions i el moment i on mana Periscope.

En el cas de les empreses, han descobert que una sola imatge o vídeo creatiu i amb ganxo és capaç de captar nous clients. I si això ho compatibilitzen amb un bon servei d'atenció al client a través de tuits, missatges privats o xats, tenen gran part del camí recorregut.

Un exemple de companyia que ha fet bé els deures és la revista National Geographic. "Utilitzen Snapchat per explicar les seves històries i donar una altra cara del mitjà de comunicació", explica Cirach. Això sí, cal tenir en compte que la primera història que es penja, sigui del perfil o del dia, ha de ser potent. Segons l'expert, "es visualitza més la primera que la segona, per això no es pot donar un primer producte fluix".

L'eclosió d'Internet
El concepte de social live streaming no és nou. La també especialista en creació de continguts en directe Lorena Yera (@skumeta) relata com va néixer als anys 90 amb "les primeres emissions d'esdeveniments en vídeo i àudio i ha anat evolucionant en paral·lel a les xarxes socials". Si existeix des de fa tant temps, perquè tenim ara aquest boom? "L'ús dels smartphones, l'increment del nombre d'apps i el 4G han fet que avui sigui més fàcil comunicar a través d'aquest canal", respon, i afegeix que les agències de màrqueting ja comuniquen més pel canal online que per l'offline.

I l'app que ha impulsat el directe a les xarxes socials és, clarament, Periscope. L'eina va ser adquirida per Twitter el 2015 per 86 milions de dòlars, el que per a Yera va ser clau per fer que s'hagi convertit en l'app el creixement més elevat de la història. A hores d'ara, compta amb més de 200 milions d'usuaris arreu del món.

Tot i que els Estats Units són el lloc de referència per saber el camí que està prenent aquest nou mitjà digital, a Espanya ja s'estan veient casos que l'experta considera interessants. "Antena 3 n'és un", afirma, "ara per ara ho està fent bé i té poca competència, no fa els clàssics vídeos que fa la gent que deixa el mòbil quiet a sobre de la taula, fa continguts de qualitat i interactua amb l'usuari".

Entreteniment, el rei dels continguts
Independentment de l'edat, els sexe, nivell econòmic i altres segments clàssics que se solen fer a l'hora de cercar el target, l'entreteniment és el contingut més consumit. "Hi ha un canvi en la relació entre la marca i l'usuari, per això es busca crear vincles a través de relats que captin el client i ofereixin més que la mostra d'un producte o un servei", assenyala Jordi Cirach. Si la marca no aconsegueix connectar, "l'opinió, el contingut, la interacció i, per descomptat, els resultats desitjats, es perden", afegeix.

Humanitzar els missatges amb un storytelling fort o influencers que facin d'ambaixadors és una bona manera de crear continguts que entretenen i arriben a l'usuari. "Els continguts han de ser creatius i sorprenents", remarca l'expert en Social Media, qui posa l'exemple del perfil de Twitter de la Policia Nacional: "El seu to és distès, però en cap moment abandona la filosofia de l'empresa per la qual treballa ni perd els seus valors de marca". Respecte a això, insisteix a dir que s'ha de "perdre la por al llenguatge i a expressar-se" i recomana "adaptar la comunicació a les noves tendències i deixar de ser lineal".
Avui et destaquem
El més llegit