VozTelecom, telefonia del s. XXI per a pimes

La companyia catalana inicia un ambiciós projecte d'expansió comercial per seguir portant les seves solucions de telefonia al núvol a les petites i mitjanes empreses

"VozTelecom és l'operadora de telecomunicacions de la pime". Així defineix la companyia un dels seus socis fundadors i CEO, Xavier Casajoana. Fundada l'any 2003, VozTelecom ja compta amb més de 5.000 clients, tots pimes, a qui proveeix de serveis de comunicacions amb una solució integrada que inclou accés a Internet, telèfon fix, mòbil i centraleta telefònica. I ho fa amb "la telefonia del segle XXI, que és la telefonia al núvol".

"Les pimes no acostumen a tenir departaments tecnològics o informàtics i necessiten estar acompanyades a l'hora d'implantar aquestes solucions", evidencia Casajoana. Un cop les té funcionant, també és bàsic per a elles disposar d'un bon suport tècnic i atenció personalitzada, un altre dels punts on concentra esforços VozTelecom.

Creadors de tecnologia
El creixement que ha permès a VozTelecom arribar a facturar 9 milions d'euros el 2015 i comptar amb més de 100 treballadors, però, va tenir un origen amb una estratègia diferent a l'actual. "El 2003 estàvem en ple moment de canvi de les formes amb què s'accedia a Internet. Era el moment de la implantació de l'ADSL", recorda el CEO de la companyia. Cinc socis van veure una oportunitat. "Teníem clar que les comunicacions acabarien passant de les xarxes telefòniques tradicionals a la xarxa d'Internet, ja que l'ADSL ja començava a permetre utilitzar la xarxa per a altres serveis", afegeix.

Fins al 2007, doncs, eren purament una companyia tecnològica. "Fèiem tecnologia per poder oferir serveis IP. En un mercat dominat pels grans operadors, no podies anar a vendre; i l'estratègia comercial passava per oferir la nostra tecnologia a les operadores que volien començar a prestar serveis de telefonia per Internet", explica Xavier Casajoana.

Casajoana va ser un dels cinc socis fundadors de l'empresa | Foto: Haidy Blanch


D'aquesta manera van signar contractes amb una vintena d'operadores de tot el món: des de Jazztel o Uni2 a Espanya, fins a la STA d'Andorra, Orbitel a Colòmbia o Protel a Mèxic. A mesura que el mercat va anar madurant, però, cada cop eren més conscients que hi havia oportunitat de començar a vendre a client final. "No hi havia una voluntat clara dels nostres 'socis' operadors d'adreçar-se al mercat de manera intensiva amb aquest tipus de serveis", justifica Casajoana.

Trucar a la porta de les pimes
Amb aquesta idea van ser pioners a Espanya el 2008 llançant un servei de centraleta telefònica al núvol. Casajoana fa notar que "avui el núvol el coneix tothom, però aleshores ni tan sols l'esmentàvem als clients". De fet, recorda divertit, "si li dèiem que la centraleta era virtual i no la tenia ell físicament, el client no comprava".

Amb aquest panorama, la premissa bàsica per convèncer les pimes era l'estalvi de costos. "En aquell moment la telefonia tenia uns costos molt més elevats que ara. Les pimes s'havien de gastar molts diners en una centraleta, i va coincidir amb la falta de crèdit i l'inici de la crisi", assenyala el CEO de VozTelecom. Ells oferien a aquestes pimes un servei on "no calia invertir, només tenir una quota mensual que permetia estalviar".

Ara bé, calia alguna cosa més que l'estalvi per convèncer les pimes de les bondats que els podia oferir una empresa de telecomunicacions que "no coneixia ningú". Així doncs, des de VozTelecom van apostar per anar de la mà d'un canal de distribució com els integradors informàtics. "Ells porten la informàtica de les empreses i tenen la capacitat de prescripció". Una estratègia que els més de 5.000 clients actuals avalen.

Un mercat madur
En el moment que les tarifes de les grans operadores han començat a baixar, s'ha fet més evident que mai que l'atractiu de VozTelecom per a les pimes havia d'anar més enllà del preu. "Queden milers d'empreses que encara estan fent servir centraletes telefòniques tradicionals. És un equip que no evoluciona i no té prestacions de mobilitat pels seus usuaris", recorda Casajoana.

El directiu de VozTelecom destaca que ofereixen "un servei pensat per a l'usuari, fet que canvia el focus tradicional". Casajoana posa de manifest que "els usuaris necessiten solucions molt més flexibles. Han de poder comunicar-se a l'oficina, de visita o quan fan teletreball; fer videotrucades, compartir documents, etc.". Un seguit de necessitats que esperen veure satisfetes "de la manera més unificada possible on el suport i l'atenció a l'usuari sigui molt més efectiva".

El 30% dels clients de VozTelecom són a Catalunya, i el 20% a la Comunitat de Madrid | Foto: Haidy Blanch


Tot i evidenciar que "hem de seguir sent més barats que les grans operadores perquè si no ho fóssim els clients ja no ens escoltarien"; el màxim responsable de VozTelecom insisteix que sobretot "hem de ser molt millors en el servei de suport i atenció al client. Per nosaltres sí que és important perdre'n algun".

L'hora de créixer (més)
Des d'aquest estiu VozTelecom cotitza al Mercat Alternatiu Borsari (MAB), eina amb la qual pretén recaptar part dels cinc milions d'euros que l'empresa està invertint per ampliar el seu potencial comercial. "El 2013 el mercat començava a madurar de manera més ràpida. Això estava fent que alguns dels nostres distribuïdors ens demanessin models amb els que es poguessin especialitzar més amb nosaltres", diu Casajoana.

Així doncs, van començar a dissenyar un model comercial per distribuir els seus serveis amb un una distribució franquiciada. "Ho vam començar a implantar a finals del 2014 i durant el 2015 hem estat operant amb cinc punts de servei", explica. D'aquesta manera han començat l'aposta per arribar més ràpidament a més pimes a les quals dotar de la telefonia del segle XXI.
Avui et destaquem
El més llegit