L'evolució de Wallbox: de les bateries per a cotxes a la gestió dels edificis

L'empresa ha creat un sistema avançat per gestionar l'energia dels edificis professionals a través de diversos punts d'accés

Un carregador a la nova planta de Wallbox a Barcelona | ACN Un carregador a la nova planta de Wallbox a Barcelona | ACN

L'empresa Wallbox, amb només set anys de trajectòria, s'ha convertit en un cas d'èxit català. És coneguda, especialment, pels seus carregadors per a vehicles elèctrics: en el 2021 en va vendre 129.000 unitats (un 261% més que l'any anterior). La seva proposta està calant arreu del món. No només opera a 98 països, sinó que a més té una fàbrica a la Xina, una als EUA i dues a Barcelona (a Sant Andreu de la Barca i a la Zona Franca). L'objectiu d'aquest desplegament geogràfic és que cada fàbrica produeixi pel seu mercat.

Però la revolució energètica de Wallbox va més enllà dels vehicles elèctrics; més enllà d'un sol producte -o de sis, que són els que realment fabriquen avui dia-. L'empresa ha fet un pas més endavant quant a gestió energètica i sostenibilitat amb el llançament de Sirius, un sistema avançat per a gestionar l'energia dels edificis professionals que combina diferents fonts d'energia, tant en el consum com en la producció d'aquesta. Javier Gumà, account executive de Wallbox Chargers a Espanya, ha explicat el funcionament de Sirius a l'última trobada de 22@Network BCN, en un 22@Àgora titulat Energia i innovació per a una mobilitat més sostenible

Cap a les oficines autosuficients

El sistema energètic de Sirius utilitza les diferents fonts d'energia de l'edifici per carregar-se d'energia en aquells moments del dia que el cost és més reduït, per oferir-ne per al consum quan és més costosa. La prova pilot l'han fet amb el seu propi edifici d'oficines, on també tenen un laboratori. 

El resultat? Un estalvi de 80.000 euros anual en la factura de la llum i major independència respecte a les fluctuacions del preu de l'energia causades per factors externs. A l'altra cara de la moneda, però, també s'ha de dir: la inversió feta per a construir les instal·lacions va ser de 415.000 euros. L'objectiu era jugar amb quatre principals punts d'energia: plaques fotovoltaiques, bateries estàtiques, carregadors bidireccionals i el subministrament d'energia elèctrica comú. 

IMG 20220518 WA0134

Javier Gumà, a l'esquerra, amb membres de 22@Network BCN: Enric Urreta, Isabel Sabadi i Luke Treasure

El funcionamient és el següent. El cicle comença a primera hora del matí, quan encara no hi ha ningú a l'oficina i només hi ha alguns cotxes aparcats. Alguns sistemes comencen a funcionar i encendre's automàticament, com l'aire condicionat. Fins que surt el sol i es pot adquirir dels panells fotovoltaics, l'energia es treu de les bateries estàtiques, que tenen estoc guardat, dels vehicles (els carregadors bidireccionals) o, en cas de no tenir emmagatzemada, de la xarxa de subministrament elèctrica.  "Hi ha un moment del dia en què ens podem subministrar d'energia fotovoltaica i, fins i tot, hi ha punts en què produïm excedent", indica Gumà. La clau és carregar les bateries i alimentar els vehicles estacionats amb aquest excedent d'energia i així, quan el sol hagi marxat, utilitzar l'estoc acumulat. A la nit, quan l'energia és més barata, és el moment de carregar de nou els vehicles i les bateries estàtiques. Un cop estan plenes, el cicle torna a començar.

Gumà: "Si nosaltres no estàvem implicats de debò, com podríem després transmetre el missatge?"

El sistema, a més, funciona amb intel·ligència artificial de manera que, automàticament, aconsegueix l'energia en el moment en què és més barata i l'obté de l'estoc quan es més cara d'aconseguir. "Aquest sistema ens va sorgir de la necessitat", explica Gumà, "ho vam inventar per supervivència i ho vam fer a mida per als nostres head quarters". No només volien guanyar en eficiència energètica, sinó també reduir la petjada de carboni i independitzar-se de les variacions del preu de l'energia. "Si nosaltres no estàvem implicats de debò, com podríem després transmetre el missatge?", es qüestiona. 

Un cop validat el model, amb el seu propi edifici, Gumà admet que estan en converses amb altres empreses d'altres sectors per instal·lar el sistema de Sirius a les seves oficines i, així, revalidar el model amb algú extern. De fet, la idea de futur de l'empresa és anar encara més enllà: "ara ho estem fent amb oficines, però el següent pas és combinar carregadors bidireccionals a les llars i treballar conjuntament amb les administradores elèctriques. Hem de combinar fonts d'emmagatzematge d'energia per poder evitar cada vegada més l'ús d'energies no renovables i contaminants". 

Mobilitat elèctrica, perspectives de creixement i barreres

No hi ha dubte que la compravenda de cotxes elèctrics anirà a l'alça en els propers exercicis, però observant la fotografia actual, Espanya no té una bona cota de mercat de cotxes elèctrics en comparació amb la resta de països europeus. En un llistat encapçalat pels Països Baixos i Noruega, Espanya no apareix ni entre els 15 primers països. Les principals barreres, segons apunta Gumà, són la falta d'oferta de vehicles elèctrics o híbrids endollables, la diferència de preu entre un elèctric i un de dièsel, la falta d'autonomia d'aquests vehicles, la manca d'infraestructures i els temps de càrrega.

Tots els fabricants de cotxes a Espanya, però, s'han compromès a tenir un ventall de vehicles elèctrics variat pel 2030. També la legislació i l'administració està començant a pressionar la ciutadania: no només amb les zones de baixes emissions, que a partir del 2023 afectaran 149 municipis (aquells que tinguin més de 50.000 habitants), sinó que també obligaran a pàrquings no residencials amb més de 20 places i benzineres amb vendes superiors a 10 milions d'euros a tenir punts de càrrega.

Gumà: "Si ens obliguen a tots a tenir cotxes elèctrics però no ens posen fàcil la càrrega, tenim un problema"

És innegable, per tant, que hi haurà un increment important de compravendes de cotxes elèctrics a Espanya "i a tot el món", afirma Gumà qui apunta, de totes maneres, que s'han d'anar eliminant les barreres per aconseguir-ho, com facilitar que s'incrementin els punts de càrrega: "si ens obliguen a tots a tenir cotxes elèctrics però no ens posen fàcil la càrrega, tenim un problema": 

Accelerar la transició amb eficiència

Wallbox va néixer per "accelerar la transició energètica sense deixar de tractar la part de l'eficiència", explica Gumà. De fet, "els dos conceptes estan totalment lligats: no pot haver-hi transformació sense eficiència". No tindria sentit. I aquesta filosofia la materialitzen no només amb els seus productes, sinó ara també amb les seves oficines. I el seu account executive té clar quin és el seu paper dins l'ecosistema energètic: "Volem accelerar el canvi".

Més informació
Wallbox registra 221 MEUR de pèrdues durant el 2021
La nova planta de Wallbox a Barcelona crearà 500 llocs de treball
Wallbox s'instal·la als EUA amb una inversió de 10 MEUR
Avui et destaquem
El més llegit