Atelier Mel, l’art català que triomfa als EUA i l’Orient Mitjà

Amb una facturació d’uns 500.000 euros anuals, l’empresa de dissenys paramètrics va néixer fa set anys com a part d’una consultora de construcció i es va establir pel seu compte just abans de la pandèmia

L'equip d'Atelier Mel col·loca una peça creada per l'estudi d'art | Cedida L'equip d'Atelier Mel col·loca una peça creada per l'estudi d'art | Cedida

Atelier Mel va néixer de combinar l’enginyeria i l’artesania. És una empresa catalana que dissenya i fabrica grans peces d’art a mida que triomfen, sobretot, als Estats Units i l’Orient Mitjà; es poden trobar a hotels, seus corporatives, centres comercials i també habitatges. L’exclusivitat i el luxe són les premisses de les quals es nodreix aquesta companyia jove amb seu a Barcelona. Es va crear a principis del 2014 com a part de Modelical, una consultoria digital de construcció, i fa un any i mig -just abans de la pandèmia- es va establir com a empresa independent. Amb només quatre treballadors en plantilla, factura uns 500.000 euros l’any.

Els dissenyadors d’Atelier Mel no dibuixen, sinó que introdueixen uns paràmetres a l’ordinador i la peça es crea. És l’anomenat disseny paramètric. La idea va sorgir del director general de Modelical, Roberto Molinos, que va proposar a la CEO de la companyia i també sòcia fundadora, Maria Ruiz, aquesta combinació de disciplines. Els directors tècnic i d’operacions de Modelical, Juan Manuel Pérez i Sarai Zaballa, també en són socis fundadors, i tres artesans del vidre de Cartagena -d’on són Molinos i Pérez- es van afegir més endavant com a partners. “Va néixer d’ajuntar dos grups molt diferents de gent: d’una banda, la capacitat tècnica de Modelical i, de l’altra, l’artesania del vidre, que és un material molt noble i una tècnica molt maca que s’està perdent perquè és molt car”, explica Maria Ruiz. Els primers dissenys van estar a punt en sis mesos, el temps que van trigar a sortir al mercat.

Una peça modular d'Atelier Mel | Cedida

Una peça modular d'Atelier Mel | Cedida

Sempre treballen per encàrrec i amb sistemes modulars, fet que permet oferir peces úniques als clients: “Teníem clar que el vidre havia d’anar dirigit a un mercat de gamma alta o de luxe i el que hi encaixa millor és l’exclusivitat”. És un mercat al qual és “difícil d’arribar”, admet Ruiz, però que té diversos avantatges: “Hi ha menys competència, les crisis no afecten tant i els marges són més grans”. Els preus de les seves creacions van des de poc menys de 2.000 euros “fins a l’infinit”; la peça més cara que han venut fins ara ronda els 300.000 euros. Entre els projectes més grans que han fet, n’hi ha un que estan fabricant actualment: una estructura que representa una guitarra de set pisos d’alçada per instal·lar penjada en un pati interior al nou hotel de Hard Rock a Madrid.

Els preus de les creacions d'Atelier Mel van des de poc menys de 2.000 euros fins a "l'infinit"; la peça més cara que han venut fins ara ronda els 300.000 euros

Tot i que aquest projecte concret ha canviat una mica les xifres, habitualment un 80% dels encàrrecs els tenen a l’estranger, especialment als EUA i l’Orient Mitjà, però també a països com Sudàfrica, la Xina i el Regne Unit. I el sector hoteler representa al voltant d’un 70% dels ingressos d’Atelier Mel. Això vol dir que la paralització del sector turístic a causa de la covid-19 els va afectar de ple: “Hi va haver un moment que es van parar tots els projectes, però va durar poc; vam tenir la sort de tenir projectes ja en marxa, però ens ha costat trobar-ne de nous”, afirma la directora de l’empresa. Ara, el mercat ja s’està reactivant. 

Art quasi 100% català

A aquesta mescla d’estructures de metall i peces de vidre s’hi van anar afegint molts altres materials i elements: alumini, llautó, estructures acríliques, il·luminació LED... Aquest model de negoci també els permet tenir un estoc mínim, per tal d’abaratir costos. Ruiz indica que “és una fórmula molt adient per començar sense inversió externa; sempre ens hem finançat amb recursos propis”. Tots els seus proveïdors també treballen per encàrrec, així que els costos fixos són molt baixos. Excepte els vidriers, que són murcians, tota la resta de col·laboradors són de Barcelona i les rodalies.

Una peça d'Atelier Mel instal·lada a un hotel Hilton a Boston | Cedida

Una peça d'Atelier Mel instal·lada a un hotel Hilton a Boston | Cedida

Les fàbriques amb què treballen han de complir, entre d’altres, un requisit: que la fabricació sigui digital. Si el disseny ho és, és més fàcil que l’elaboració també ho sigui. “Amb la fabricació clàssica, cada cop que vols una peça diferent, has de canviar el motlle; però amb la digital, l’ordinador dona l’ordre directa a una màquina que talla amb làser”, indica Ruiz. De fet, assegura que les fàbriques estan molt al dia en aquest sentit i que tenen més problemes per trobar dissenyadors que utilitzin eines digitals que fàbriques on es treballi amb aquest mètode. El perfil de treballadors d’Atelier Mel és mixt: “Vam començar essent arquitectes, però després vam veure que encaixaven molt bé els dissenyadors de producte, que saben molt més sobre processos de fabricació i materials”. Els arquitectes -com la mateixa Ruiz-, en canvi, tenen experiència en peces de gran escala i il·luminació, i són bons interlocutors per als estudis que els contracten.

"Hi va haver un moment a l'inici de la pandèmia que es van parar tots els projectes, però va durar poc; vam tenir la sort que ja en teníem en marxa, però ens ha costat trobar-ne de nous"

Tot i que només són quatre empleats en plantilla, Ruiz afirma que el fet de poder contractar els serveis de Modelical en qualsevol moment els facilita la feina. Un altre tret diferencial d’Atelier Mel és que s’ocupen de tot el procés, des del disseny fins al muntatge. “Fem unes instruccions molt completes i gràfiques, inspirades en les d’Ikea”, detalla Ruiz. Tot i que ofereixen el servei de muntatge, la fórmula que els funciona millor tant a ells com als clients és la d’enviar un tècnic que supervisi el procés. “Intentem que no s’hagi de tallar ni soldar; que posant un cargol quedi muntat, i això tothom ho pot fer”, afirma la CEO. Això els permet estalviar-se viatges, ja que no es requereix personal qualificat per muntar les peces.

Ara, volen recuperar clients privats -són un ingrés petit però constant-, i és per això que tenen pendent treure quatre models predissenyats petits. Aquests mesos que venen i, sobretot, el 2022, Atelier Mel podrà consolidar-se com a empresa independent. “Volíem esperar que fos un projecte provadament viable, però ens hauríem pogut establir com a SL abans”, explica Maria Ruiz. Quan finalment van donar el pas, “portàvem tres anys d’exercici positiu i teníem projectes grans sobre la taula”. La pandèmia ha fet que el primer any sigui de prova. Però el luxe no entén de crisis i les peces d’art d’Atelier Mel segueixen triomfant als EUA i l’Orient Mitjà.  

Més informació
Ciència i art
Avui et destaquem
El més llegit