Els dinosaures disruptius

Fluidra, Damm, Pastisseria Escribà i Enrique Tomás, quatre exemples d'intraemprenedoria

El Tech Spirit, espai de creació de sinergies, idees i innovació | ACN El Tech Spirit, espai de creació de sinergies, idees i innovació | ACN

La innovació no sempre prové d’empreses noves o d’idees disruptives. Moltes vegades, la necessitat d’avançar també comença en companyies ja existents i, sobretot, en aquelles que semblen ser les més tradicionals a primera vista. Seguint aquest context, el congrés Tech Spirit Barcelona reuneix alguns empresaris per parlar d’aquests canvis a les seves empreses tradicionals i com, des d’una perspectiva molt més moderna i amb la tecnologia com a base principal, aconsegueixen crear nous productes més adients per a les noves generacions que arriben. "Si alguna cosa hauríem d’importar de Silicon Valley és la cultura de la innovació, que es dona a les grans empreses", ha dit Xavier Verdaguer, CEO d'Imagin, que ha moderat un debat el dilluns sobre intraemprenedoria

L'esdeveniment ha servit per presentar-ne quatre exemples: Fluidra, Damm, Pastisseria Escribà i Enrique Tomás. Verdaguer ha establert les bases de l'emprenedoria dins les grans empreses. Tot procés d'innovació en aquest sentit té quatre etapes: inspiració, ideació, prototipat i comunicació. I és que Fluidra i Damm han incorporat a la dinàmica interna una mena de competicions entre empleats per trobar noves idees que es puguin incorporar al negoci. La companyia de piscines ja porta cinc edicions de l'anomenada Fluidra Week, mentre que Damm ha impulsat enguany per primera vegada el Lab 1876. Per començar, cal fer una crida a tots els treballadors que hi vulguin participar, que formen equips multidisciplinars i presenten les seves idees. 

"No teníem expectatives concretes i ens ha sorprès la reacció dels treballadors, que ha estat molt positiva; de 1.800 persones, es van registrar al Lab 1876 més de 700, i més de 450 van acabar participant a les sessions d’ideació", ha explicat Jordi Torrent, director d'innovació oberta de Damm. La Fluidra Week va néixer amb una finalitat molt concreta: "L’objectiu no era treure innovacions disruptives, sinó fer un canvi de mentalitat perquè sigui una organització més innovadora de forma global". Ho ha assegurat David Tapias, cap d'R+D+I a Fluidra.   

La implicació des dels treballadors fins als llocs directius en la intraemprenedoria és essencial per trobar solucions innovadores dins les empreses

En els dos casos s’està en procés d’implementar algunes idees sorgides d’aquests programes d’intraemprenedoria, però cap dels dos representants n’ha parlat obertament al Tech Spirit. Per part de Fluidra, Tapias ha recordat que al principi totes les propostes anaven molt encarades al producte, però que estan a punt d’incorporar-ne una a l’àrea de servei. Pel que fa a Damm, la guanyadora d’aquesta primera edició –que encara no s’ha anunciat– està centrada en el consumidor final i té molt en compte la sostenibilitat. “Hi ha una segona iniciativa que té molt bona pinta i està enfocada en el client, el sector Horeca”, ha indicat Torrent.

Del CEO a l’empleat

Una de les virtuts que tant Torrent com Tapias destaquen d’aquest tipus de programes d’intraemprenedoria és la implicació de tota l’empresa: des del CEO fins als empleats de base. “En una organització tan gran com és la nostra, la Fluidra Week dona accés a presentar-se davant el CEO”, ha afegit Tapias, que defineix els demo days –quan es presenten els projectes– com “una dosi d’energia”.

Pel que fa a Damm, una companyia amb 5.000 treballadors, Torrent ha afirmat que hi ha certs perfils “que poden ser reticents a un projecte tan disruptiu com la intraemprenedoria”. És per això que considera que també constitueix un exercici per canviar la cultura de l’empresa. “Volem que sigui més flexible, líquida, i coses com Lab 1876 ensenya aquests conceptes a les persones reticents amb la disrupció”, ha afegit. Per al proper any, tant Fluidra com Damm treballen per donar forma presencial als reptes que presenten als seus empleats.

L’equilibri social de la innovació

La vida és una constant d'equilibris, i dins de les empreses passa el mateix. En aquest sentit, mantenir-se fidel a la marca i apostar per incloure noves creacions disruptives es pot convertir en una feina complicada, sobretot quan el públic es diversifica, és a dir, els productes són tant per a grans com per a petits. "La complicació real és aconseguir un producte únic i innovador, però sense perdre les arrels tradicionals", ha explicat Enrique Tomás, el fundador i CEO de la botiga de pernils Enrique Tomás. Des de la fundació de la seva primera botiga, Tomás ha recordat que hi ha un llarg camí cap a l'èxit i que moltes vegades és necessari adaptar-se a les noves generacions: "Abans regnava el que primer aconseguia obrir una botiga amb preus competitius, ara hem de convèncer al consumidor que allò que compra és bo i sa".

Escribà: "Els pastissers venem salut emocional"

Per a Tomás, la carrera cap a la innovació no només passa per la creació de nous productes relacionats amb el pernil de qualitat, sinó que també ha descrit com l'equilibri es basa en la necessitat de fer front als nous canvis alimentaris de les noves eres: "Respecto moltíssim la gent que decideix no menjar carn, però jo crec que la clau està en l'equilibri i la moderació", expressa. Una opinió que també comparteix Christian Escribà, responsable de la Pastisseria Escribà, que porta tres generacions creant dolços: "La meva feina és definir de manera simple dient que venem sucre, però a mi m'agrada reivindicar que els pastissers venem salut emocional", ha reflexionat el pastisser. D'aquesta manera, ambdós empresaris reconeixen la necessitat de posar aquest equilibri per davant de totes les necessitats externes i utilitzar la innovació i la tecnologia per fer-ho possible.

Creuar fronteres per a l'èxit

En un món on tot està inventat cal donar a conèixer noves maneres de consumir. Tomás ha descrit la innovació com "ensenyar als clients noves maneres de tastar i consumir els productes". Seguint aquest context, ell mateix presenta l'última idea disruptiva que va sorgir de les noves necessitats postpandèmia: "Hem creat un tast de diferents pernils que et pot arribar a casa", ha explicat amb quatre paquets de pernil ibèric a les mans. Aquesta idea intenta portar el producte de qualitat dins les llars de tothom, però també recull la nova necessitat d'immediatesa de la societat: "Això només és el principi, el delivery és el futur i per tant ens hem d'aprendre a adaptar".

Més info: El Tech Spirit es posa la mascareta

La Pastisseria Escribà, però, ja fa anys que innova en els seus productes, ja que tal com ha explicat el mateix Escribà "el 2008 van crear el seu primer codi QR de xocolata". En aquest sentit, l'empresari ha esmentat com la nova manera d'apropar-se a diferents públics passa per les col·laboracions, perquè també recorda "que les noves generacions parlen un llenguatge diferent". Des de la seva pastisseria han col·laborat en els últims anys per crear productes exclusius amb altres marques: "Tenim torrons de patates xips i de poma, col·laboracions que hem fet amb empreses per acostar-nos a nous mercats", ha insistit. Una iniciativa que porta a la conclusió que ja sembla obvia, "diversificar o morir", ha somrigut Tomás.

L'emprenedoria i la innovació sempre han anat de la mà. Sigui com sigui, empreses tradicionals i empreses emergents constitueixen una nova societat centrada en la immediatesa i la necessitat constant de crear noves iniciatives amb una base tecnològica. Gràcies a la innovació, la supervivència de les empreses tradicionals queda assegurada i a la vegada les startups i els emprenedors tenen un marc d'actuació prou gran per a presentar les seves idees disruptives. El Tech Spirit s'ha convertit en una convenció plena de sinergies, però també en l'aparador de totes aquelles empreses que volen exposar les seves idees innovadores, perquè tal com ha recordat Escribà: "La innovació és la recerca de noves fórmules per arribar al consumidor".

Avui et destaquem
El més llegit