Explicar la ciutat amb el Big Data

Les urbs generen centenars de milers de dades que l'empresa catalana 300.000 km/s recull i analitza per traslluir la vida i fisonomia de Barcelona

Una ciutat és la seva gent, la seva història... I les seves dades. Les trucades que fan els seus ciutadans, el consum lumínic, el trànsit... Tot aquest maremàgnum de dades dibuixa com és una ciutat i com s'hi viu. I aquesta és una informació de gran importància. Amb certes dades, un ajuntament pot gestionar millor el transport públic o l'enllumenat; o una empresa privada pot esbrinar els barris amb més activitat i aprofitar-ne els nínxols de consum.

Però recollir, analitzar i representar tot el Big Data que genera la ciutat no és una tasca fàcil. L'empresa catalana 300.000 km/s, fundada pels arquitectes Mar Santamaría i Pablo Martínez, s'hi dedica des de fa prop de 10 anys. "La nostra feina és explicar la ciutat", diu Martínez, "el producte final és la visualització, però darrere hi ha molta feina d'anàlisi".

Els projectes de 300.000 km/s combinen la feina d'urbanistes, informàtics o economistes. "Vam adonar-nos que hi havia un gran potencial per l'arquitectura i l'urbanisme quan sortíem del nostre propi camp", explica Martínez. "Nosaltres, per exemple, mesurem el funcionament econòmic d'una ciutat. I això no és pròpiament urbanisme". D'aquesta feina multidisciplinària en surten projectes com ara AtNight, la Carta Històrica de Barcelona o el més recent, DataWar, que combina la cartografia i el Big Data per narrar la guerra d'Ucraïna.

Explicar la Barcelona nocturna
AtNight, el primer gran projecte de l'empresa, és un bon exemple per comprendre la tasca que realitza 300.000 km/s. Es tracta d'un estudi que recull dades de Barcelona durant el dia i la nit, i les compara en un mapa interactiu. El projecte analitza les fotografies penjades a Flickr, els tuits emesos des de la ciutat o els viatges en taxi. Amb aquestes dades, AtNight permet esbrinar els carrers més visitats o els llocs d'interès turístic de la ciutat de dia i de nit. I aquestes són dades molt interessants per escollir on col·locar una nova botiga, si es tracta d'una empresa privada; o per decidir quines zones de la ciutat cal potenciar, en el cas de l'administració pública.

Els arquitectes Mar Santamaría i Pablo Martínez. Cedida

Un projecte com AtNight hauria estat impensable pocs anys enrere. "Ara tenim molta més informació. I això ens permet resoldre problemes que fins ara no havíem pogut solucionar", diu Santamaría. "El Big Data (sensors, dades mòbils, etc.) i també l'Open Data ens situen en un escenari molt interessant", afegeix Martínez.

Explicar la història de la ciutat
Però que passa quan manquen aquestes dades? La Carta Històrica, un dels projectes més exitosos de 300.000 km/s, és una bona mostra d'aquest escenari. El web, realitzat amb i pel Museu d'Història de Barcelona (MUHBA), representa per primer cop en un sol mapa interactiu tota la cartografia de la ciutat comtal des de l'any 150 aC fins avui. "Això també és Big Data", riu Pablo Martínez. A la Carta Històrica hi han treballat una desena de persones, entre historiadors, arquitectes i programadors. Ells han estat els encarregats d'omplir els buits cartogràfics, recuperar mapes digitals i analògics perduts als arxius de la ciutat i representar-ho tot gràficament. Una tasca titànica que els ha portat, aproximadament, un any i mig de feina.

Però, segons Santamaría i Martínez, ha valgut la pena. L'èxit de la Carta Històrica, diuen, demostra que la història i el patrimoni interessen; i que val la pena fer productes de consum cultural. Segons Pablo Martínez, l'estudi també prova que a Barcelona hi ha molt més patrimoni del que s'ensenya. "Estem comunicant fatal el nostre patrimoni", afirma, "Tenim un centre massificat, i molts llocs visitables on no arriben els turistes".

Explicar la guerra
El darrer projecte de 300.000 km/s, presentat a la Biennal de Venècia d'arquitectura i publicat recentment en obert a Internet, ha estat un nou repte per l'empresa. DataWar intenta descriure un territori d'acord amb les dades, com es fa a la Carta Històrica o AtNight; però aquí ho intenta amb la particularitat que l'espai a retratar és Ucraïna i es troba en guerra.

AtNight permet esbrinar els carrers més visitats de Barcelona. Cedida

Les dades utilitzades en aquest cas provenen de plataformes com Redonbass, un web on els usuaris indiquen el grau de destrucció de carrers i edificis; o Liveumap, un mapa on e geolocalitzen fotografies, missatges i notícies amb informació sobre els diversos fronts de guerra. El projecte el signen conjuntament 300.000 km/s i l'organització cultural ucraïnesa Izolyatsia, una entitat sense ànim de lucre fundada l'any 2010 que, des del 2014, té la seva seu a Donesk ocupada per milícies prorusses.
Avui et destaquem
El més llegit