Fintech: una demanda dels 'millennials' i un repte per a la banca

Prop de 300 empreses fusionen tecnologia i finances, una mostra de com la innovació està revolucionant un sector tradicional

Les 'fintech' cobreixen la demanda de serveis bancaris dels més joves Les 'fintech' cobreixen la demanda de serveis bancaris dels més joves

Pagues una compra en el supermercat sense un sol euro, ni targeta. Prems un parell de vegades en el teu mòbil i treus diners d'un caixer automàtic. Mires el teu rellotge i saps a l'instant l'hora i el saldo del teu compte. Llisques un dit per comprar una entrada de teatre. Sorgit dels conceptes financial i technology, el fintech està revolucionant la percepció que tenim dels diners. Uns diners que cada vegada són menys necessaris en format físic.

El sector financer s'està prenent molt seriosament la conquesta d'un públic jove, pel qual la tecnologia és un aspecte fonamental en les seves vides. Els anomenats millennials estan demandant noves maneres de relacionar-se amb els bancs i adopten amb rapidesa serveis innovadors.

A Espanya, l'escenari fintech es troba en plena fase d'enlairament. Segons dades de l'Associació Espanyola de FinTech i InsurTech (AEFI), actualment a l'Estat hi ha al voltant de 300 empreses fintech, quan fa tan sols un any n'existien unes 100. Per a l'any 2018, s'espera poder comptar amb unes 400. I tot això sense parlar de totes aquelles companyies que, sense trobar-se únicament en l'ecosistema online, també inclouen elements de tecnologia financera en els seus processos.

Campiña: "És creixent l'interès dels usuaris per les alternatives al tradicional mercat financer"

"Cada vegada són més les empreses que aposten per aquest segment i també és creixent l'interès dels usuaris per les alternatives al tradicional mercat financer", destaca Javier Campiña, Digital & User Acquisition Strategist de Fintonic. Aquesta aplicació mòbil per gestionar les finances personals compta ja amb 400.000 usuaris i espera arribar al mig milió a finals del 2017.

Un repte per a un sector tradicional

El sorgiment de tot un ecosistema de noves startups fintech, l'activitat de les quals es realitza íntegrament a través d'Internet, ha posat de nou potes enlaire gran part de la cultura bancària tradicional, un sector que tradicionalment absorbeix amb solvència les noves innovacions.

Una de les grans últimes jugades tecnològiques de la banca espanyola ha estat la posada en marxa de Bizum, una solució de pagaments instantanis entre particulars a través del mòbil promoguda per la gran majoria de les principals entitats bancàries d'Espanya (Banc Santander, BBVA, CaixaBank, Banc Sabadell, Bankia, Bankinter o LiberBank, entre moltes altres). L'aplicació mòbil compta ja amb 500.000 usuaris i espera acabar 2017 amb una xifra de registres propera al milió. Per aquest any llançaran també la funcionalitat de pagament en comerços.

Nigorra: "Volem que 'fer un Bizum' sigui alguna cosa quotidià per als consumidors"

"Volem convertir-nos en l'instrument de pagament preferit dels consumidors espanyols; que 'fer un Bizum' sigui alguna cosa quotidiana per a ells", assevera Ángel Nigorra, CEO de Bizum. La tecnologia fintech està implementant-se de manera ràpida, per això Nigorra creu que el procés d'aprofitar les innovacions "no és nou per a la banca", ja que és una adaptació que està abordant "de forma contínua gairebé des del seu origen" incorporant tecnologies com el teleprocés, la banca telefònica, la banca electrònica, etc.

Aquest és un tret on coincideixen amb Cecabank. "La banca espanyola sempre ha estat pionera en l'adopció de les noves tecnologies i a liderar processos de canvi tecnològic", destaca Mónica Malo, cap de comunicació i relacions externes del banc majorista, que ha engegat CK-Lab, un fòrum digital d'innovació obert a bancs i fintechs per promoure plataformes de col·laboració entre empreses.

Inversió i brokers, al capdavant

El sector financer es troba ara mateix en plena reinvenció després de l'aparició de les noves funcionalitats que comporta la tecnologia mòbil. Les entitats d'inversió i brokers de borsa han estat de les primeres en aquesta nova revolució tecnològica en el sector, a causa de la pròpia naturalesa de la seva activitat, que exigeix el processament i anàlisi d'una ingent quantitat d'informació per poder prendre decisions de forma ràpida.

Baixas: "L'inversor/estalviador en general vol una transparència que es tradueix en informació clara i disponible"

"L'inversor/estalviador en general vol una transparència que es tradueix en informació clara i disponible. No obstant això, el broker més intens, el day trader, vol molta informació, molt immediata, eines avançades d'anàlisis o programació d'ordres i poder llançar una nova ordre amb un mínim de clics", destaca Alex Baixas, director de màrqueting i comunicació en Renda 4 Banc, una de les entitats d'inversió que més recalcament ha fet a introduir noves funcionalitats tecnològiques en els seus productes.

Segons Baixas, amb el nou ecosistema de dispositius mòbils el client "vol poder fer el que necessita, quan vulgui i des d'on vulgui", per la qual cosa les empreses financeres van proporcionant nous serveis accessibles. I el client "els va assimilant en els seus hàbits de consum, i així passen de ser una curiositat a ser una demanda".

García: "D'un any per l'altre cal adaptar-se a la nova situació perquè si no et quedes fora"

"L'evolució ha estat molt ràpida i la innovació, exponencial. D'un any per l'altre cal adaptar-se a la nova situació perquè si no et quedes fora. Això és encara més intens al món de les finances, on el temps és or", subratlla Ana García, màrqueting manager d'IG Markets, un dels majors brokers online de CFDs (Contractes per diferència) del món.

El futur: Big Data i intel·ligència artificial

La proliferació de l'ús de dispositius mòbils ha estat la tendència que ha portat a l'actual panorama, però encara queda un llarg camí per recórrer fins que una gran majoria d'usuaris vegin com alguna cosa normal l'ús del seu smartphone per gestionar els seus assumptes financers.

"Un dels grans reptes del fintech en el futur és aprofitar tot el potencial del Big Data. Ser capaços d'anticipar-se a les necessitats del client i oferir-li serveis totalment personalitzats. Si la revolució dels últims anys ha estat la dels dispositius mòbils, des d'ara la clau estarà en la intel·ligència artificial", assegura Marcos G. Piñeiro, consultor digital en Concepte 05.

Per a Piñeiro, en els pròxims anys passarem d'aplicacions que ofereixen la mateixa informació a tots els usuaris, "a eines capaces de tenir en compte la situació financera de cada individu i la del mercat per oferir productes, informació i consells en funció d'aquests paràmetres".

Més informació
Facebook trenca la guardiola
Verse, el WhatsApp dels pagaments
Les 'fintech' creixen enguany un 70% a Catalunya
Avui et destaquem
El més llegit