Google i la regla del 80-20 per innovar

El gegant tecnològic impulsa la intraprenedoria i ofereix als seus empleats dedicar part de la jornada laboral a treballar en els seus propis projectes

La seu de Google a Califòrnia | iStock La seu de Google a Califòrnia | iStock

Google Arts va néixer d’un projecte d’intraprenedoria dins de la mateixa companyia. Com també la millora del Google Street View. I és que va ser un dels enginyers que treballen per al gegant tecnològic a Califòrnia qui, durant una visita a Barcelona, es va adonar que no hi havia cap fotografia de l’hotel on s’allotjava als mapes d’Internet. Així que quan va tornar als Estats Units va començar a treballar en un tricicle que arribés a fotografiar espais als quals el cotxe del Street View no arribava. I del tricicle a la motxilla Trekker actual.

Més info: Google Street View s'endinsa en territori català

Unes innovacions que han permès a Google millorar els seus productes i que no haurien estat possible sense les ganes d’emprendre dels seus treballadors i sense la regla del 80-20. Així ho ha destacat el responsable de Google Cloud Ibèria, Isaac Hernández, durant un dinar tecnològic celebrat al Pier 01 del Barcelona Tech City.

I és que per a Google, el secret per a sobreviure en entorns tan canviants és desenvolupar una cultura d’innovació dins de l’organització. I això com es fa? “La fórmula és molt senzilla: amb la combinació de persones i tecnologia”, assenyala Hernández. És per aquest motiu que la companyia nord-americana permet a tots els seus treballadors que destinin el 20% del seu temps a la feina a projectes que els interessin i els inspirin. “Només es necessita una idea, una mica d’empoderament i un producte que pot beneficiar centenars de milions de persones en el món”, destaca sobre la tecnologia Street View.

Un esperit innovador

Per a Google, l’emprenedoria li ve de fàbrica. És un tret amb el qual va néixer com a organització i que l’ha anat acompanyant contínuament durant els 20 anys d’història de la companyia. “En aquell moment l’objectiu era agafar tota la informació del món i indexar-la per fer-la útil, accessible i fàcil d’utilitzar per a qualsevol persona”, explica Hernández. Una missió que els ha portat, ara sota el nom d’Alphabet, a ser una companyia amb 92.000 empleats i que factura 125.000 milions de dòlars, amb un creixement del 20% anual.

Google permet als seus treballadors destinar el 20% del seu temps a la feina a projectes propis

Uns èxits que no serien possible sense les dues potes que sustenten la companyia, les persones i la tecnologia. Google compta amb centenars de milions d'ordinadors que treballen junts per donar el millor servei, alhora que disposa de hadrware i software propis, una xarxa de comunicacions pròpia i també fibra òptica de Google. "Entre el 25 i el 30% del trànsit total d'Internet del món va per la nostra fibra òptica", detalla el director de Google Cloud Ibèria.

Més info: Google+ i el preu dels petits canvis

En aquesta vintena d'anys la companyia no ha deixat d'innovar i crear nous productes que han arribat a milions d'usuaris arreu del món. Segons Hernández, actualment hi ha més de 2.000 milions d'usuaris d'Android, més de 1.500 milions d'usuaris de YouTube i més de 1.000 milions d'usuaris de Gmail. I aquests només són tres de la gran quantitat de productes que ha desenvolupat la companyia. 

El director de Google Cloud Ibèria, Isaac Hernández

El director de Google Cloud Ibèria, Isaac Hernández | Cedida

Ara bé, tot i aquestes xifres d'èxit, “el més bonic de Google és que el seu esperit segueix sent el del principi dues dècades més tard: la mentalitat de què tot està per venir i que en qualsevol moment, potser a Barcelona mateix, s’està gestant un producte o servei que canviarà les coses com s’estan fent ara”, apunta Hernández.

És per això que, per al gegant tecnològic, la clau per enfrontar-se a l’entorn VUCA (volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat) és apostant per la innovació des de tots els departaments de l’organització. “Des de Google contractem pensant en la innovació, desenvolupem per a la innovació i premiem la innovació”, afirma el seu director a Ibèria.

Més informació
Busca-ho a Google
"Empreses com Google ens estan robant els enginyers"
Google: "El consumidor genera la innovació"
Avui et destaquem
El més llegit