Roka Furadada, en les molècules està la resposta

La startup desenvolupa un principi actiu que permet produir protectors solars que no malmeten el medi ambient ni els usuaris

Judit Camargo, fundadora de Roka Furadada | Cedida Judit Camargo, fundadora de Roka Furadada | Cedida

La història de Roka Furadada és de les que neix a partir del convenciment i la passió per un projecte. Judit Camargo, química de formació i amb una àmplia trajectòria en empreses farmacèutiques, es trobava treballant en un projecte a Ferrer. L'empresa es plantejava treballar en un principi actiu que permetés desenvolupar protectors solars amb un menor impacte pel medi ambient i els usuaris. Camargo estava molt embrancada en aquest repte i quan l'empresa el va abandonar no va dubtar en continuar-lo per la seva banda. "Vaig recórrer a l'assessorament de Barcelona Activa i m'han acabat ajudant molt durant aquest procés", explica la fundadora.

Pel cap de Camargo sempre havia rondat la idea de crear la seva pròpia empresa i un cop trobat un projecte que l'apassionava es va decidir a tirar-lo endavant a la seva manera. "L'avantatge d'emprendre és que pots fer realitat el que tu creus, cosa que a vegades pot ser complicada", assegura la fundadora. Entre les complicacions que s'ha trobat l'empresària n'hi ha una de molt familiar: la Covid-19.

"La pandèmia ens ha endarrerit. L'equipament venia d'Alemanya, el qual té components de la Xina, i no ens va arribar fins a Setmana Santa, quan, a més, encara estàvem tancats", lamenta Camargo. Els endarreriments de comandes i les restriccions per treballar al laboratori li ha costat a la startup posposar la seva sortida al mercat entre sis i vuit mesos. Les complicacions no han aturat els plans ni el creixement de Roka Furadada. L'empresa que va començar la seva activitat a principis del 2019 compta avui dia amb vuit treballadors i planeja sortir al mercat a finals del 2021 o principis del 2020.

Camargo: "Actualment estem més conscienciats dels perills de prendre massa el sol i això fa que els consumidors demandin protectors més potents"

Cosmètica i medi ambient

Roka Furadada comercialitzarà un nou principi actiu que permet desenvolupar protectors solars que absorbeixen la radiació sense ser tòxics per les persones ni pel medi ambient. Tot plegat és possible perquè han creat noves entitats moleculars dissenyades per complir aquests requisits, i són justament aquestes les quals vendran a productors de cosmètics.

Es tracta d'un mercat canviant i a l'alça. Per una banda ens trobem que cada cop són més els productes que incorporen protectors solars en les seves fórmules. Des de pintallavis, fins a cremes de dia, passant per bases de maquillatge. Per una altra banda, no consumim els protectors solars com es feia fa 20 anys. "Actualment estem més conscienciats dels perills de prendre massa el sol i això fa que els consumidors demandin protectors més potents", explica l'emprenedora.

La fundadora explica que "aquesta mena de molècules acaben sent responsables de la decoloració dels coralls i afectant la reproducció dels peixos"

La potència és una de les mancances dels principis actius que incorporen els protectors actuals, els quals fa molts anys que no s'actualitzen, però no és l'única. Moltes de les cremes solars que fem servir tenen components que no són saludables per nosaltres i que a més fan malbé el medi ambient. "Aquesta mena de molècules acaben sent responsables de la decoloració dels coralls i afectant la reproducció dels peixos. Malmeten tant als ecosistemes com a les persones, perquè al final tots funcionem de forma similar a escala cel·lular", explica Camargo.

Però no cal anar fins a la barrera de corall per veure el mal que poden fer aquesta mena de productes en l'Estat que es troben actualment. Aquest cap de setmana, sense anar més lluny, el Parc Nacional de l'Alt Pirineu advertia via xarxes que l'afluència de banyistes en estanys no permesos era nociu per als amfibis, per culpa de les cremes solars que duien els turistes. Es tracta d'una afectació propera, comuna i molt perillosa a la que Roka Furadada vol col·laborar a fer-hi front. 

L'objectiu: el món sencer

Si bé la sortida al mercat de Roka Furadada s'ha vist endarrerida aquesta es manté a gran escala. L'empresa pretén començar la seva activitat a escala mundial. Prioritzen mercats com els Estats Units o Brasil, on el consum d'aquests productes és molt freqüent.

"Actualment estem focalitzats a treure el producte al mercat", assegura Camargo. Aquesta és la prioritat de l'empresa, que no descarta embarcar-se en projectes futurs un cop hagin començat a vendre.

Més informació
Cosmètica natural, només apta per a emprenedors
Barcelona Activa, 6 projectes internacionals de 17 països europeus el 2019
Barcelona Activa ofereix formació contra l’atur juvenil
Avui et destaquem
El més llegit