Mitto Card, la targeta sostenible

La startup que avisa als usuaris de l’impacte ambiental de les seves compres compta amb 185.000 clients i està a punt de tancar un ‘crowdfunding’ de mig milió de lliures

Marcos Cuevas, cofundador i CEO de Mitto Card, en una imatge d'arxiu | Cedida Marcos Cuevas, cofundador i CEO de Mitto Card, en una imatge d'arxiu | Cedida

La sostenibilitat està de moda: qui més qui menys intenta reduir el seu impacte en el medi ambient, ja sigui a través del reciclatge o de decisions basades en la consciència sobre la necessitat de salvar el planeta. Les compres són una de les activitats que més incidència tenen en l’emissió de gasos d’efecte hivernacle per com s’ha fabricat el producte, pel seu transport, etc. Però, com es pot saber quin impacte ambiental té adquirir una samarreta o un detergent? Amb la idea d’ajudar als consumidors a prendre decisions sobre les seves compres el més sostenibles possible va néixer Mitto Card, una targeta que t’indica l’impacte ambiental que té cada adquisició. La startup compta amb 185.000 usuaris i està a punt de tancar un crowdfunding de mig milió de lliures.  

El fundador i CEO de Mitto Card, Marcos Cuevas, explica el procés pel qual calculen l’imapcte de cada producte: “No hi ha una manera fàcil de saber el camí que ha fet un producte quan el comprem; per tant, ho fem amb estimacions”. De moment, avaluen la quantitat de CO2 que s’ha generat en la fabricació de l’article. Els casos més complicats, indica Cuevas, són els productes que comprem al supermercat. A l’altre extrem hi ha la decisió entre comprar un bitllet de tren o un cotxe: “La decisió com a usuari responsable amb la sostenibilitat és clara”, afirma.

Però la intenció és que en un futur la plataforma també ofereixi informació sobre l’empresa responsable de cada producte. “Serà com una llista de fets positius i negatius, perquè cada usuari pugui decidir si li pesa més una cosa o l’altra”, indica Cuevas. Qualsevol persona pot tenir aquesta targeta de prepagament, que va acompanyada d’una app que va néixer al febrer, just abans de l’arribada del coronavirus. A banda d’oferir informació pura i dura, tenen un llistat de marques sostenibles.

Més info: BNC10, la ‘fintech’ fàcil

Aquest sistema de partnership ofereix visibilitat a les firmes i descomptes de fins al 10% per als clients prèmium que hi compren. Aquesta opció de pagament, que tot just s’ha posat en marxa, val 5 euros al mes. Les botigues que formen part de la llista -de moment 25- estableixen quin descompte volen oferir i Mitto Card el gestiona.

Una empresa nascuda de Netflix

Cuevas va tenir una primera idea de negoci després de veure un documental de Netflix, The true cost, que tracta sobre el que hi ha darrere de la indústria de la moda. El CEO de Mitto Card va descobrir que és la segona més contaminant després de la del petroli. “Vaig pensar: com pot ser que tot i que et preocupis pel teu impacte mediambiental sigui tan difícil reduir-lo?”, explica. Però l’empresa emergent va néixer com a un projecte molt diferent a l’actual.

"Com pot ser que tot i que et preocupis pel teu impacte mediambiental sigui tan difícil reduir-lo?"

Els inicis de Mitto es troben en una iniciativa del Banc Sabadell. Cuevas vivia als Estats Units i tot just acabava de tornar a instal·lar-se a Barcelona quan es va assabentar que l’entitat buscava persones per incorporar-se a un projecte relacionat amb targetes. “Era una targeta per a adolescents, que els ajudava a aprendre a gestionar els seus diners”, relata el fundador de Mitto Card. Però a finals del 2018, el Sabadell va decidir que no volia seguir amb aquest projecte i Cuevas va aprofitar per muntar-ne una spin-off.

L'aplicació de Mitto Card | Cedida

L'aplicació de Mitto Card | Cedida

Ara, la targeta és per a totes les edats, tot i que han conservat el servei específic per a adolescents: “No tenia sentit desfer una cosa que ja s’havia fet”. Amb aquesta reminiscència del passat, el pla de futur més immediat és tancar un crowdfunding per valor de mig milió de lliures esterlines -la plataforma és britànica-. En només un setmana, ja han assolit un 98% de l'objectiu. 

Una altra intenció és sortir al mercat internacional. Tot i que de moment la targeta només està disponible a l'Estat espanyol, la idea és fer el salt a la segona meitat del 2021 al Regne Unit. "Per la regulació i la moneda, el més fàcil és començar per la Unió Europea, però tenim al cap sortir a tot el món", anhela Cuevas. 

De moment, la targeta sostenible de Mitto només està disponible a l'Estat espanyol, però l'objectiu és sortir al Regne Unit a finals del 2021 i, més endavant, a la resta del món

No és la primera vegada que el CEO de Mitto Card s'embarca en una aventura emprenedora. Abans, explica, ja havia fundat diverses startups, totes purament tecnològiques. Aquesta experiència l'aplica ara a un projecte de fintech juntament amb el seu soci, Mikel Aizpurua, que, basat als Estats Units, és l'encarregat d'aconseguir el finançament necessari per desenvolupar la plataforma. La primera ronda de finançament que van tancar va ser al juliol del 2019. Els 550.000 euros que van captar se sumaven a uns 1,5 milions més dels actius que sorgien de l'antic Mitto, el de Banc Sabadell. 

Des d'aquests inicis han passat moltes coses, fins i tot una pandèmia. El coronavirus els ha enganxat als inicis, però si un avantatge els ha de donar la situació sanitària mundial és la reafirmació del moviment que no vol tornar a la "vella normalitat". La sostenibilitat és una part central de la nova consciència i també de Mitto Card.   

Més informació
Aortyx, un pegat biodegradable per a l’aorta
Alacarte, la màquina que desalcoholitza el vi dels restaurants Michelin
Avui et destaquem
El més llegit