El Termcat fa un repàs dels termes més utilitzats durant el MWC | Termcat

Innovació

5G, internet de les coses, portable: els termes del MWC 2019

Repassem la terminologia tecnològica que més se sentirà i s'utilitzarà durant l'esdeveniment mundial del mòbil

Amb motiu de l’edició de 2019 del Mobile World Congress (MWC), repassem la terminologia tecnològica que més s’utilitzarà en les comunicacions d’aquest esdeveniment.

S’anuncia com a novetat la cinquena generació (5G), que és la cinquena etapa de l'evolució de les comunicacions mòbils basada en el desenvolupament de tècniques que permeten establir transmissions de veu i de dades a una velocitat superior i a una latència més baixa que les de la quarta generació (4G), connectar més dispositius a cada antena i optimitzar la integració amb la internet de les coses.

Precisament, la internet de les coses (IoT) és la xarxa formada per un conjunt d'objectes connectats a internet que es poden comunicar entre si i també amb humans. Aquests objectes connectats s’anomenen en anglès wearables, i en català els podem qualificar segons el context amb els adjectius portable, vestible, tecnològic o connectat.

En aquest context, els telèfons que es presentaran incorporaran millores en realitat augmentada (augmentetd reality) que permet tenir una imatge d'un entorn físic en el món real combinada amb elements virtuals afegits per a la creació d'una realitat mixta a temps real; i en geolocalització, que determina la posició geogràfica de l’aparell a partir de les ones de ràdio que rep.

El debat en el sector també inclou altres aspectes del vessant social que afecten de manera directa els consumidors, amb termes com ara confiança digital (digital trust o e-trust), que és la relació existent entre els clients d'un sistema d'informació i els proveïdors, basada en un codi de conducta. També, la neutralitat tecnològica, que respecta la llibertat de les persones i les organitzacions per triar entre les opcions de servei disponibles i per no afavorir-ne cap de particular, o l’obsolescència programada o planificada, consistent a llançar al mercat nous models d'un producte de manera que els models anteriors siguin percebuts pels consumidors com a obsolets. I la promoció de les dades obertes (open data)que permeten la consulta i la reutilització per a la construcció d'aplicacions.

A la Terminologia dels dispositius mòbils i al Cercaterm hi trobareu aquests i altres termes de l’àmbit.